Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

cognitie problemen en vermoeidheid? ervaringen met methylfenidaat / ritalin

MS medicatie en gerelateerde andere medicatie, hulp en hulpmiddelen
Jelly

Re: mijn eerste ervaring met Methylfenidaat / ritalin

Bericht door Jelly »

Klick schreef: 29 mar 2023, 20:37 ik had dat bijvoorbeeld met een verjaardag, huis vol, te gast, dat idee.
normaal echt killing, daarna 3 dagen bijkomen was standaard.
Heel herkenbaar, ik sla daarom momenteel verjaardagen over eigenlijk alles waar teveel prikkels zijn daar kom ik liever niet...
Klick

Re: mijn eerste ervaring met Methylfenidaat / ritalin

Bericht door Klick »

@Jelly ik heb mn eigen verjaardag al jaren niet gevierd. sloeg over waar ik kon of waar ik geen 3 dagen “blaren” voor over had.
nu ben ik erg nieuwsgierig hoe de eerste kids- verjaardag me gaat bevallen! ik denk dat ik er zoveel meer van mee krijg, zoveel meer van geniet en zoveel minder last van heb. ik kan haast niet wachten!!
Jelly

Re: mijn eerste ervaring met Methylfenidaat / ritalin

Bericht door Jelly »

@Klick

Ik denk en hoop dat je er nu meer van kunt genieten omdat je scherper bent en de binnenkomende prikkels beter kunt verwerken.

Heel nieuwsgierig...ik snap dat je niet kunt wachten!!!
Steenbokje76

Re: mijn eerste ervaring met Methylfenidaat / ritalin

Bericht door Steenbokje76 »

@Klick
ik denk/verwacht dat je vanzelf gaat voelen dat je meer kan hebben, je niet helemaal gesloopt bent na een bepaalde activiteit.
je max ligt verder weg, het is er wel, alleen je kan meer.
Ja dat denk ik ook hoor. Moet alleen nog mijn grenzen beetje op gaan rekken.
Wil uiteindelijk naar een half uur fietsen en een half uur wandelen per dag. Of een andere matig intensieve activiteit een uur.
maar is nu nog niet de tijd voor.
ik had dat bijvoorbeeld met een verjaardag, huis vol, te gast, dat idee.
normaal echt killing, daarna 3 dagen bijkomen was standaard.
nu kon ik de dag erna naar de supermarkt, huh?! na zoveel prikkels, prikkels opzoeken en dat ging goed.
natuurlijk voel ik wel iets, maar na een nacht slapen ben ik het kwijt. huh? wie? ben ik dat? :haha:
Dat is fijn zeg! Een mooie winst voor jou! Hoop dat het zich voortzet op deze manier ! :goed:

Ik ben echter sws niet van de verjaardagen. Teveel prikkels. Al zo sinds mijn 30e zoiets.
HSP is ooit eruit gekomen dat ik ben. Hoog sensitief, dus alle prikkels oppikken die er zijn, soort prikkel spons haha :lol:

Festivals of druk kroegje bezoeken etc. gaan dan weer wel prima. Denk dat het komt omdat niemand van je daar verwacht dat je hele gesprekken gaat aanknopen.
Laatst gewijzigd door Steenbokje76 op 30 mar 2023, 10:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Toeter
Berichten: 1862
Lid geworden op: 06 jul 2012, 14:05
Locatie: Groene hart

Re: mijn eerste ervaring met Methylfenidaat / ritalin

Bericht door Toeter »

Nou mensen goed nieuws! Ik mag ook ritalin proberen!

Na een eerdere nee die ik kreeg van de neuroloog via de MS-verpleegkundige, heb ik nu de neuroloog zelf gesproken en ik mag het proberen!

Geen moeilijk gesprek ook eerlijk gezegd. Verteld over jullie ervaringen. Hart en vaatziekten in je familie? Nee? Nou hier een recept voor 2 maanden, veel plezier ermee! :goed:

Ik ben erg benieuwd!
Jelly

Re: mijn eerste ervaring met Methylfenidaat / ritalin

Bericht door Jelly »

@Toeter

Wat fijn om te horen dat ook jij de Ritalin mag proberen!! :feest:
Klick

Re: mijn eerste ervaring met Methylfenidaat / ritalin

Bericht door Klick »

@Steenbokje76 dit is je eigen draadje toch? of vergis ik me?

@Toeter wat gaaf!! wil je jouw ervaringen ook delen met ons? start je je eigen draadje? :feest:
Steenbokje76

Re: mijn eerste ervaring met Methylfenidaat / ritalin

Bericht door Steenbokje76 »

@Klick
ja was ff in de war omdat je schreef over jouw ervaringen m.b.t. ritalin in mijn draadje.
uiteraard geen probleem hoor. :giegel:

@Toeter

Wat fijn dat je de kans krijgt om het te proberen!!!
En wat een verschil tussen neurologen mbt akkoord geven... en de snelheid. Fijn dat je niet hoefde te strijden.

Mss wel beter om niet teveel draadjes over ritalin te starten? Was net ook al in de war.
Want je reageert toch weer op de ander in elkaar draadje door daar ook je eigen ervaring te melden.

Maar prima als ik wel een extra draadje gestart wordt hoor. Zal dan extra opletten met waar te antwoorden :D
Klick

Re: mijn eerste ervaring met Methylfenidaat / ritalin

Bericht door Klick »

@Steenbokje76 hahaha dat snap ik, geeft niks. de verwarring kan ik me voorstellen. toch lijkt het mij juist een goed idee om losse draadjes te creëren juist om extra nadruk te leggen op het gebruik van rita.

natuurlijk valt er voor beide wat te zeggen, maar het lijkt mij dat het meer opvalt als er meerdere draadjes zijn. voor mensen met een cognitief energielek door een kapot prikkel filter kan dit zo waardevol zijn…
Steenbokje76

Re: mijn eerste ervaring met Methylfenidaat / ritalin

Bericht door Steenbokje76 »

@Klick

Is ook zo hoor en helemaal prima een fris draadje. @Toeter heeft wellicht ook weer andere bevindingen!!

Ben ook helemaal niet fit vandaag en ook niet zo oplettend. Moest net bijv. afrekenen want AH stond met boodschappen aan de deur.
En ik doe meestal met scan op telefoon afrekenen i.p.v. pinnen met de bankpas. Maar kon het scan icoontje ineens niet meer vinden...

Slaap de laatste 2 nachten zonder temazepam met alle slaapproblemen die daarbij komen kijken. :slapen:

Vind het heel pittig, het stoppen met temazepam.
Merk ondanks de ritalin de enorme (mentale) vermoeidheid. Dus moet je nagaan wat ik zonder zou voelen.
Nu kom ik tenminste de dag door.
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp