Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

cognitie problemen en vermoeidheid? ervaringen met methylfenidaat / ritalin

MS medicatie en gerelateerde andere medicatie, hulp en hulpmiddelen
Marina

Re: mijn eerste ervaring met Methylfenidaat / ritalin

Bericht door Marina »

Heel fijn dat het je tot nu toe zo goed bevalt en dat je al effect merkt in de zin dat het vermoeide gevoel in je benen na een uur was verdwenen :joepie: !!
Ook heel fijn dat je geen last van bijwerkingen hebt tot nu toe !
Duim voor je dat het zo blijft en je nog meer effect gaat merken :zon: !!
Viridis

Re: mijn eerste ervaring met Methylfenidaat / ritalin

Bericht door Viridis »

Ik heb me ook geabonneerd, dit wil ik niet missen :lol:
Steenbokje76

Re: mijn eerste ervaring met Methylfenidaat / ritalin

Bericht door Steenbokje76 »

Hi!
Vandaag neem ik bewust even geen ritalin.
Gisteravond met borrel een paar wijntjes op en de alcohol heeft me extra moe gemaakt vandaag. Dat wist ik van te voren (sinds de ms kan ik niet meer zo goed tegen alcohol), maar dan vind ik het niet fijn om deze moeheid te gaan bestrijden met ritalin.
Vandaag gewoon maar ff ouderwets bankhangen. :-)

Morgen weer verder met de ritalin.
Zal mijn bevindingen dan weer posten.
Steenbokje76

Re: mijn eerste ervaring met Methylfenidaat / ritalin

Bericht door Steenbokje76 »

Dag 2:

Vandaag om 11u ritalin ingenomen.
Merk nu klein beetje 'waus' gevoel in hoofd, maar al niet meer zo erg als de eerste keer.

Krijg er net als de eerste keer geen extra bewegingsdrang van, dat ik dingen moet gaan ondernemen of lange wandelingen moet gaan maken.
Dat had ik de eerste keer ook niet. Ook geen drang om extra te praten.

Vind dat wel fijn, want ben zelf van nature sws wel beetje adhd aangelegd (net als mijn moeder :haha: ) en geen zin om een stuiterbal te worden.

Wel merk ik duidelijk dat ik meer gefocust en alerter ben. En wederom dat mijn ogen opener lijken.

Vorige keer voelde ik de effecten steeds 3 uur na inname fors afnemen, ben benieuwd naar vandaag.

Voel me iig goed, dus geen bijwerkingen tot nu toe.

En nog steeds erg blij met de kans om het te mogen proberen!!! :goed:

Wat ik ook merk is dat dingen me minder tegen staan, bijv. mijn afvoer is beetje verstopt en moet er zo mee aan de slag met soda en heet water en vind dat nu niet erg. Dus heb het idee dat de motivatie om dingen aan te pakken zonder tegenzin groter is.
Normaal zou ik dit echter ook doen, dus het is niet zo dat ik nu ineens dingen aanpak die ik helemaal niet zou doen.

Maar dus gewoon met minder tegenzin, ws ook omdat de vermoeidheid minder is?
Marina

Re: mijn eerste ervaring met Methylfenidaat / ritalin

Bericht door Marina »

Fijn dat de Ritalin je nog goed bevalt, het je motivatie vergroot en je ook geen last van bijwerkingen hebt :zon: !

Waar ik ook benieuwd naar ben is of je ook nog een positief effect gaat merken op het lopen en staan, zoals bij @Klick die het wandelen langer volhoudt, langer stil kan staan en minder last heeft van balansproblemen?

Ben ook benieuwd of het effect vandaag weer na 3 uur fors afneemt.
Steenbokje76

Re: mijn eerste ervaring met Methylfenidaat / ritalin

Bericht door Steenbokje76 »

@Marina

Ik heb (gelukkig nog) geen balans problemen en dus ook geen problemen om gewoon stil te staan.
Dat lukt gewoon goed. Kan zelfs best wel een poosje op 1 been staan :giegel: dus daar zitten de problemen bij mij niet.

Wilde ritalin proberen voor de vermoeidheid en de cognitie.

Wat mij heel erg opvalt is afname van de vermoeidheid in mijn benen, veel minder zwaar tijdens gebruik eerste 3 uur ritalin.
Daarna voel ik dan de vermoeidheid helaas wel weer terugkomen.
Ritalin kan idd maar 3 uur werken zoals bij mij. Zojuist (na 3 uur dus) nog een tablet van 5 mg genomen om die grote vermoeidheid voor te zijn.

Dit lijkt me beter dan in één keer 10 mg in de ochtend..
Maar dat moet ik dus nog gaan onderzoeken. 5 mg is (voor mij althans) niet heel veel merk ik.
Het is natuurlijk ook de laagste dosering.

Aan langer (of extra) wandelen heb ik geen behoefte (Geen extra bewegingsdrang).

Ga zo wel trainen op mijn hometrainer. Even kijken hoe dat gaat vandaag.
Nog niet eerder gedaan tijdens ritalin.

Naast afname vermoeide en zware benen, is de 'scherpere blik' ook wel echt heel erg fijn.

Al ga ik nu nog niet auto rijden in de eerste week.
Klick

Re: mijn eerste ervaring met Methylfenidaat / ritalin

Bericht door Klick »

@Steenbokje76 wat fijn! ik lees herkenbare dingen!
ook qua rijden enz, al zou ik dat nu wel durven!

de bewegingsdrang is er bij mij ook niet, geen stuiterbal, maar ik kan het wel langer als zonder. ik kan prima weer dingen combineren, eerst dit dan dat.. waar er voorheen een rust moment tussen moest.

5mg is ook weinig, kan prima zo zijn dat je meer nodig hebt. ik mocht naar 2x daags 10mg, maar dat beviel mij niet. kan zijn dat jij dat wel nodig hebt.

ook het fors afnemen van de werking in het begin, ik denk zelf dat het komt omdat je mentale energie nog niet helemaal ‘bij’ is, er nog wat achterstand is wat moet slijten. had zelf ook de eerste dagen een enorm verschil en noemde dat het terugzakken in mn oude ik.
inmiddels (alweer weken) merk ik geen echt verschil meer en kan bijvoorbeeld prima in de avond nog iets doen waarvoor ik “scherp” moet zijn.
Steenbokje76

Re: mijn eerste ervaring met Methylfenidaat / ritalin

Bericht door Steenbokje76 »

@Klick en andere lezers,

Denk dat de werking sws bij iedereen weer net ff anders is en je ook weer op andere vlakken profijt ervan hebt.

Vind de toename van aandacht en concentratie heel fijn. Zin om taken aan te pakken waarbij ik me voor langere tijd moet concentreren. :-)
Dacht voor ,eerst sinds jaren weer aan mijn oude (nerdy :haha: ) muntencollectie die ik nog helemaal moet uitzoeken.
Voor eerst , denk ik, dat het me nu echt wel zal lukken om daar langere tijd mee bezig te zijn.

Dat terug vallen naar oude 'ik' heb ik vooralsnog alleen fysiek beleefd (weer vermoeide benen).
Na 3 uur is er gelukkig nog wel meer focus / concentratie / motivatie dan normaal.

En wat je eerder schreef en @Viridis ook ; zoooo fijn dat die schemerwereld/ hersenmist er tijdens gebruik ritalin niet is.
Daardoor lijkt de omgeving idd lichter/ feller dan zonder ritalin.

Hoop echt dat het zo blijft tijdens het gebruik. Ervaar jij dit nu ook nog zo?

Autorijden zou ik op zich echt wel aandurven maar ik volg de richtlijnen door in de eerste dagen van het gebruik gewoon geen auto te rijden.
Op internet staat 3 dagen. Dus kan over een dag of wat ff kijken hoe het gaat.

En uiteraard kan ik ook (als ik dringend weg moet) ervoor kiezen om geen ritalin te nemen die dag of pas weer als ik thuis ben.

Verder voel ik me juist heel erg rustig, veel minder onrustig dan normaal
en minder het gevoel van dingen moeten of moeten bewegen (als kip zonder kop door huis rennen de hele tijd/ kan moeilijk stil zitten normaal , dat is mijn 'adhd' dingetje).

Zojuist, een half uur gefietst op de hometrainer en voelde wel m'n benen tijdens het fietsen en ook mijn linkerkant voelt nog zwakker, maar ben nu niet moe ofzo na het fietsen. Daarvoor had ik ook al een huishoudelijke activiteit gedaan, dus ik zie hierin wel verbetering ook.

Ik ben nog helemaal happy!
Viridis

Re: mijn eerste ervaring met Methylfenidaat / ritalin

Bericht door Viridis »

Heel fijn om je bericht te lezen @Steenbokje76, klinkt goed allemaal 8-) :)
En wat je eerder schreef en @Viridis ook ; zoooo fijn dat die schemerwereld/ hersenmist er tijdens gebruik ritalin niet is.
Daardoor lijkt de omgeving idd lichter/ feller dan zonder ritalin.

Hoop echt dat het zo blijft tijdens het gebruik. Ervaar jij dit nu ook nog zo?
Hier kan ik alleen maar volmondig ja opzeggen!
En het went op den duur, het wordt bijna 'gewoon'. Gewenning is het zeker niet: sla ik een dag over dan is het er weer.
Maar het is een nieuwe manier van leven wat eigen wordt, dus 'gewoon'. Maar wel ontzettend bijzonder 'gewoon' :)
Marina

Re: mijn eerste ervaring met Methylfenidaat / ritalin

Bericht door Marina »

@Steenbokje76
Ik had eerlijk gezegd geen idee of jij nou ook (in mindere mate misschien) last hebt van je balans. Maar wel dat je ook problemen met lopen/met een been hebt waarvoor je een orthese gebruikt.
Ik kan me voorstellen dat de afname van vermoeidheid in je benen jou misschien ook zal helpen bij het lopen? Of heb je dat nog niet kunnen bemerken wellicht?

Ik snap dat jouw focus meer op je cognitieve functioneren ligt en je aandacht/concentratie, de 'hersenmist' e.d. en de vermoeidheid. Heel fijn dan ook dat het effect op dat gebied voor jou goed merkbaar is :D !!
Daarnaast is het ook prettig om te weten of/dat het effect ook op andere gebieden werkt en hoe (als je dat wilt vermelden uiteraard).

Als ik het goed begrijp allemaal zit hem de verbetering bij Klick en bij jou vooral in het minder vermoeid zijn (zowel lichamelijk als geestelijk) met verschillende positieve effecten als gevolg?
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp