Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

cognitie problemen en vermoeidheid? ervaringen met methylfenidaat / ritalin

MS medicatie en gerelateerde andere medicatie, hulp en hulpmiddelen
Dango

Re: cognitie problemen en vermoeidheid? ervaringen met methylfenidaat / ritalin

Bericht door Dango »

irini schreef:Trouwens wat bedoel je met beroerd? Want daar heb ik nou geen last van ….


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
ik ook niet

Verstuurd vanaf mijn SM-A546B met Tapatalk

irini

Re: cognitie problemen en vermoeidheid? ervaringen met methylfenidaat / ritalin

Bericht door irini »

Oh ik zie het al , steenbokje had dit geschreven… raak soms in de de war met wie nou wat schrijft!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Klick

Re: cognitie problemen en vermoeidheid? ervaringen met methylfenidaat / ritalin

Bericht door Klick »

ik herken het wel dat als ik niet goed geslapen heb, of stress heb, de rita dan een stuk minder werkt.
toch op gewone dagen heb ik er veel profijt van! ik gebruik nog altijd 2x daags 5mg en dat bevalt mij prima! op een drukke dag neem ik er 1 extra, dan rek ik de rita-periode.

wel voel ik dat mijn “winterdip” (die ik normaal heb, ik doe het slechter met nat en kou) tot nu toe wel meevalt. ik kan nog altijd veel meer als vorig jaar en ben helder. geen mist meer in mn kop.
natuurlijk heb ik wel zwakke momentjes, dat er weer wat vertraging is met denken enzo maar ik heb geen woordvinding problemen meer en ook de logica raak ik niet meer kwijt.

vandaag naar de supermarkt geweest en in de tuin blad geruimd (8 kruiwagens)
ik ben wel moe, maar gewone mensen moe… ok mn slechte been doet wat moeilijk (energie is wel op) maar ik kon alles wel doen en zonder evo.
voorheen was ik na de supermarkt al helemaal op (na de groente een zombie) en nu kan ik zoeken en snuffelen, ben nog helder bij de kassa en kan nog de tuin in om actief te zijn. :groots:

ook is het stilstaan alweer gewoon geworden, rita heeft me gewoon een stuk van mezelf terug gegeven.
nu die mentale vermoeidheid verdwenen is (door rita) blijkt mijn lichaam tot zoveel meer in staat dan ik dacht.
ik hobby weer met technische dingen (sensoren maken en programmeren), dat gaat veel trager als voorheen maar ik heb er lol in.
irini

Re: cognitie problemen en vermoeidheid? ervaringen met methylfenidaat / ritalin

Bericht door irini »

HAllo allemaal!
Zijn er ook mensen die een dagje overslaan omdat ze moe zijn en smiddags een dutje willen doen?
Of bijvoorlbeeld net andersom en dan een hogere dosering slikken omdat ze juist meer energie nodig hebben?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Steenbokje76

Re: cognitie problemen en vermoeidheid? ervaringen met methylfenidaat / ritalin

Bericht door Steenbokje76 »

@irini

Ik neem het zelf tegenwoordig alleen nog maar af en toe als ik iets gepland heb. Zeer zeker niet meer dagelijks.
Eerder 1 a 2 x per week.

Dit werkt voor mij het beste.
Klick

Re: cognitie problemen en vermoeidheid? ervaringen met methylfenidaat / ritalin

Bericht door Klick »

@irini ik sla wel eens een pilletje over omdat ik te moe ben (niet goed geslapen heb). dat doe ik alleen omdat ik inmiddels weet dat de rita dan niet goed werkt en me minder oplevert.

een hogere dosering doe ik nooit, ik neem wel eens een extra dosering maar dan netjes ongeveer 4 uur na de laatste. dan verleng ik de rita periode, dat doe ik bijvoorbeeld als ik een drukke dag heb.

ik heb 1x de dubbele dosering genomen en daar werd ik toen naar van.

ik neem dagelijks 2x rita, soms 3x en heel soms 1x (als ik een slechte dag heb).
Laatst gewijzigd door Klick op 28 nov 2023, 12:32, 1 keer totaal gewijzigd.
irini

Re: cognitie problemen en vermoeidheid? ervaringen met methylfenidaat / ritalin

Bericht door irini »




Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
irini

Re: cognitie problemen en vermoeidheid? ervaringen met methylfenidaat / ritalin

Bericht door irini »

Ik had eergisteren niet geslapen en de volgende dag klapte ik zo in maar omdat ik kon niet slapen smiddags door het pilletje vandaar dat ik het vroeg . Ik dacht dan kan ik even toegeven aan de vermoeidheid….


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Klick

Re: cognitie problemen en vermoeidheid? ervaringen met methylfenidaat / ritalin

Bericht door Klick »

@irini als je een slechte nacht hebt gehad dan zou ik na die nacht dus minder of geen rita nemen (het werkt dan toch een stuk minder), pas als je wel weer goed hebt geslapen zou ik het weer nemen.

zelf slaap ik smiddags niet, heb daar geen ervaring mee, maar stel me voor dat het hetzelfde werkt dan.
irini

Re: cognitie problemen en vermoeidheid? ervaringen met methylfenidaat / ritalin

Bericht door irini »

Ik zal dat dan eens proberen!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp