Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

cognitie problemen en vermoeidheid? ervaringen met methylfenidaat / ritalin

MS medicatie en gerelateerde andere medicatie, hulp en hulpmiddelen
Dango

Re: Ervaringen met methylfenidaat / ritalin voor cognitie en vermoeidheid

Bericht door Dango »

Klick schreef:[mention]Dango[/mention] ik ben heel nieuwsgierig hoe je neuro hierop gaat reageren! hoop dat jij het ook mag proberen en dat het voor jou ook gaat brengen wat het mij geeft!

tips of motivatie vraag je?
ik heb vooral cognitie problemen door de ms en de balans/stilsta functie was zo goed als verdwenen.. was ja..
het maakt voor mij dat de prikkelverwerking weer goed gaat. veel meer rust in mijn hoofd, nauwelijks nog overprikkeld, het filter werkt weer.. ik kan mij weer redden in drukte van bijvoorbeeld een supermarkt. ook in “regel-situaties” gaat het goed en sla ik niet meer dicht. ik kan mijn verhaallijn vasthouden, weer deelnemen aan gesprekken met meer dan 1 persoon. ik kan ook weer een gesprek voeren terwijl naast me een ander gesprek gaande is. ik hou, doordat het hoofd-energielek, meer energie over. en ik slaap veel beter, wordt voor het eerst in jaren weer uitgerust wakker.
noodsituatie-stress (er was in verwarmingsbuis in de muur geboord, water spoot de kamer in) reageerde ik ook heel “opgeruimd nuchter en goed”.

doordat ik niet meer dat lek hoofd heb, hou ik meer energie over voor balans enz, mijn benen zijn verbeterd, ik sta rechter, ik loop steviger enz enz enz.

lotgenoten ervaringen met dit middel is je motivatie. dit middel geeft me mijn eigen hoofd terug, de mist is weg, de extreme ms moeheid ook verdwenen.

voordat ik eraan begon zou ik al getekend hebben voor alleen het weer gedeeltelijk functioneren van mijn filter, nu nog steeds heb ik soms tranen van geluk en kippenvel bij iets wat ik voorheen niet kon!!!
ik kan weer stilstaan! heb zelfs staand kunnen douchen!

vraag om methylfenidaat 5mg mylan, ook als blijkt dat je 10mg nodig hebt (dan gewoon 2 pilletjes) er zijn ervaringen (hier te lezen dat de 10mg van 1a pharma minder werkt, meer bijwerkingen)

mag ik je op de lijst zetten? (zie eerste post)

zie aan het begin van dit topic het dagboekje van mijn start met dit middel, ik kan je nu melden dat (al gaat het langzaam) ik nog steeds vooruit ga.
zelfs lezen en woordvinding gaat vooruit. focus voor technische hobby dingetjes.
ik kan nog steeds niet werken, maar gewoon leven.. zoveel aangenamer!! ik voel me weer mens en hang er niet bij.. geen ms-moe-dag..
ik kan zo nog wel even doorgaan, maar de essentie is wel duidelijk denk ik.

als je nog vragen hebt hoor ik het graag.
ik werk nog wel fulltime, balans was vooral in het begin voor de diagnose een soort van duizelig en al jaren daarvoor overprikkeld maar ik dat dat stress en mijn nachtdiensten waren , de diagnose bracht een soort van rust en acceptatie.

tintelingen in de voeten en onderbenen bij belsting is voor mij prima te doen maar ik mis mijn oude grappige en onbezorgde geest.

prikkelingen van buitenaf mag voor mij wat minder en ook mijn filter is kapot.

rust in lijf door minder prikkels en reparatie filter is gewenst

zet mij maar op die lijst

Verstuurd vanaf mijn SM-A546B met Tapatalk

Klick

Re: Ervaringen met methylfenidaat / ritalin voor cognitie en vermoeidheid

Bericht door Klick »

@Dango ga ik doen! ik verwacht dat je er baat bij gaat hebben 💪

@Jelly @AngelNoa ik ben het even kwijt (en probeer back on track te komen)
jullie staan in het lijstje nog op willen het gaan proberen. klopt dat nog steeds? of hebben jullie het al overlegd met jullie neuroloog?

@Chuck hoe is het met je? :knuffel: :knuffel:

@Viridis @Steenbokje76 en @Toeter ik ben dr weer, maar het is hier nog even spitsuur/na vakantie drukte.. probeer veel dingen te combineren waar mijn lijf niet altijd blij mee is (maar het wel kan). ik heb net mn 2e rita genomen en ben voornemens er vandaag 3 van 5mg in te gooien maar dan wat dichter op elkaar. ik voel dat het eerder is uitgewerkt en de prikkels dan weer mn hoofd vol maken. het is ook druk met veel geregel, veel dingen tegelijk. maakt niet uit, voel me goed t lukt allemaal. :groots:
AngelNoa

Re: Ervaringen met methylfenidaat / ritalin voor cognitie en vermoeidheid

Bericht door AngelNoa »

ik ga er voor nu niks mee doen nee. HA gaf dezelfde bedenkingen als die ik heb, dus ik ga het ook nog niet met de neuro bespreken.
Klick

Re: Ervaringen met methylfenidaat / ritalin voor cognitie en vermoeidheid

Bericht door Klick »

@AngelNoa jammer, maar toch een logische keuze.

@Viridis @Steenbokje76 @Toeter @Chuck
ik heb een verjaardag gevierd 4 volwassenen en 2 kids.
het was gezellig en ik had mijn evo thuis gelaten! kon gesprekken volgen en voeren met geluid van 2 kids erbij.
ik heb een extra rita erin gegooid om 17u en dat ging helemaal prima, verlengd het ik kan meedoen gevoel. terug thuis was ik wel moe maar niet gesloopt zoals voorheen.

vanmorgen stond mijn evo nog los van mijn sneaker, ik had geen zin hem in mijn sneaker te proppen en ben ik gaan lopen zonder. 2km, zonder evo!! wauwwwww :what:
Toeter
Berichten: 1862
Lid geworden op: 06 jul 2012, 14:05
Locatie: Groene hart

Re: Ervaringen met methylfenidaat / ritalin voor cognitie en vermoeidheid

Bericht door Toeter »

Hey super @Klick!

Ik merk de laatste tijd dat mijn energie 's avonds niet op is! Dat ik in plaats van op de bank in te storten nadat de kinderen op bed liggen, nog wat tijd aan mijn hobby's besteed!

Ook heel fijn om te merken!

Maar dat gaat dus heel subtiel! Niet bij het eerste pilletje 'poef!': meer ruimte, maar heel gelijdelijk over de loop van de maanden, pak ik toch langzaam weer meer dingen op.

En ik neem om 16 uur mijn laatste pil. Die is na 20u wel bijna uitgewerkt. Toch merk ik nog effect.

En ik blijf echt merken als ik een pilletje vergeet. Wat met mijn chaotische aard, best vaak gebeurt!
Klick

Re: Ervaringen met methylfenidaat / ritalin voor cognitie en vermoeidheid

Bericht door Klick »

@Toeter heel herkenbaar! :thumbup: fijn!
Viridis

Re: Ervaringen met methylfenidaat / ritalin voor cognitie en vermoeidheid

Bericht door Viridis »

@Klick @Steenbokje76 @Toeter @Chuck

Ik wil jullie even waarschuwen dat er Methylfenidaat Mylan 5 mg tekorten zijn vanwege productievertraging, wordt pas weer in week 30 verwacht...
https://farmanco.knmp.nl/geneesmiddel/3311.html

Ik heb gisteren nog een nieuw recept aangevraagd, maar of ik op tijd ben? Ik zal het vandaag horen.

Hopelijk valt het mee!

:grrr:
Klick

Re: Ervaringen met methylfenidaat / ritalin voor cognitie en vermoeidheid

Bericht door Klick »

@Viridis mijn apotheek zat al zonder, de zh apotheek had nog.. via neuro daar een recept heen en de laatste 2 doosjes die ze hadden opgehaald

heel erg bedankt! :groots:
Klick

Re: Ervaringen met methylfenidaat / ritalin voor cognitie en vermoeidheid

Bericht door Klick »

@Viridis @Steenbokje76 @Toeter ik mag rita blijven gebruiken :groots: :groots: :groots:

@Chuck hoe is het met je? :knuffel:
Jelly

Re: Ervaringen met methylfenidaat / ritalin voor cognitie en vermoeidheid

Bericht door Jelly »

@Klick
@Viridis @Steenbokje76 @Toeter ik mag rita blijven gebruiken :groots: :groots: :groots:
Wat fijn om te horen!! :joepie:
Chuck hoe is het met je? :knuffel:
Ik heb die vraag een tijdje geleden ook gesteld en jij volgens mij ook. Het blijft stil rondom @Chuck Dit baart mij wel een beetje zorgen.
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp