Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

cognitie problemen en vermoeidheid? ervaringen met methylfenidaat / ritalin

MS medicatie en gerelateerde andere medicatie, hulp en hulpmiddelen
Klick

Re: start methylfenidaat (ritalin)

Bericht door Klick »

@Steenbokje76
eerlijk? ik heb geen idee. ik ben mijn grens opnieuw aan het ontdekken, wat ik al veel vaker heb gedaan, maar die keren was het steeds een verslechtering nu voor het eerst een verbetering.

de een zegt je kan niet verslaafd raken, de ander zegt dat dat wel kan.
gister avond, is het uitgewerkt, voelde ik me moe.. maar vergelijkbaar met normaal alleen voelde het in het begin erger omdat ik dat de hele dag niet gehad had.
Jelly

Re: start methylfenidaat (ritalin)

Bericht door Jelly »

@Klick

Wat fijn om te lezen dat het middel positief werkt!

De vraag die @Steenbokje76 stelt wilde ik ook stellen, betreft het over je grens gaan...
Laatst gewijzigd door Jelly op 10 feb 2023, 09:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Klick

Re: start methylfenidaat (ritalin)

Bericht door Klick »

dag 3

vannacht heb ik als een blok geslapen, echt dieper en vaster als normaal.
wel ongeveer net zo lang, maar gewoon anders.
ik ben gisteren ook wel drukker geweest (omdat het kon) heb er nog niet echt nadelen van gemerkt (dieper slapen vind ik geen nadeel).

ik begin spierpijn te krijgen in benen en buik :haha: die spieren denken huh? wie wij? :haha: :haha:

eerste pil vandaag genomen 10u.
2km gelopen en tijdens de wandel werd de pil actief.. kleuren werden helderder en vogel geluiden duidelijker alsof de prikkels beter binnen komen maar zonder achtergrond noise.. dus niet op een vervelende manier, ik denk dat dat een stukje filter is die @Viridis bedoelde.
Jelly schreef: 10 feb 2023, 09:25 De vraag die @Steenbokje76 stelt wilde ik ook stellen, betreft het over je grens gaan...
@Jelly @Steenbokje76 die grens doet mij niet zoveel.. ik zit er ook zonder pep op of net iets over, dat is waar ik me fijn bij voel. uit iedere dag het maximale halen. alleen dat maximale was de laatste tijd soms een dag als een bejaarde van 80+ terwijl ik begin 40 ben.
nu met pep is het wel opnieuw uitvinden waar mijn grens is gebleven en ja dan ga je er wel eens over. gister bewust teveel gedaan om te kijken hoe dat nu werkt. ik krijg niet een dronken loopje (normaal mn lijf die waarschuwt) maar n gevoelloze kaak (is normaal stap 2). dus? balans beter maar er is nog steeds een grens.
ok, nadelen? nee niet echt, tsja vaster slapen, maar dat is niet echt een nadeel. tov wat ik gisteren allemaal heb kunnen doen. misschien is de gevoelloze kaak mn nieuwe “rode stoplicht” mn nieuwe grens?
mentale grens is moeilijker, de prikkel grens, wanneer is mijn hoofd vol grens?
gisteren ook bewust getest na fysieke inspanning de supermarkt is normaal echt een no go. ging nu redelijk, maar 1x overprikkeld en pas aan het einde (gebeurt normaal soms op de parkeerplaats al)
dus ik ben volop aan het onderzoeken wat ik kan nu, maar rekening houden met mijn oude grens? nee, ik ben geen 80+ als het mij lukt nu meer te doen doe ik dat ook.
die mentale prikkelgrens is trouwens ook waar de extra energie vandaan komt. omdat ik daar minder energie aan kwijt ben kan ik fysiek ook meer.

—-
mijn huis knapt ervan op :haha: :haha: best veel achterstallig.. straks kijken of ik een stuk raamfolie kan plakken.. ik ben een klusser dus zin in.. vreemd gevoel.. zin in activiteit..

ik voel trouwens wel dat ik gister veel heb gedaan, probeer vandaag ook meer rust te pakken. het is overigens niet te vergelijken met 3 dagen bijkomen wat ik gewend was. het is ook niet dat ik vandaag niks kan, wel bewust wat rustiger.. gister had ik geen “he,he” kreet tussendoor en nu af en toe wel.

ik kan nu wel de conclusie trekken dat ik beter stil sta, soms heb ik het pas door als ik al een halve minuut sta, wat voor mij vrij gek is.. als ik stil moest gaan staan ben ik gewend vooraf te kijken waar ik tegen aan kan leunen of iets dergelijks..

kwart voor 18 werkte hij uit.. ik voelde meteen mijn lopen veranderen en mijn hoofd.. slechter lopen en meer prikkels.. echt wennen weer zo’n hoofd :hmmm:
Laatst gewijzigd door Klick op 10 feb 2023, 19:22, 6 keer totaal gewijzigd.
Jelly

Re: start methylfenidaat (ritalin)

Bericht door Jelly »

@Klick

Jouw spieren denken hé we moeten aan het werk..😁

Een goede nachtrust is zeker wat waard! Je zit ook nog maar in het begin van het gebruik en de opbouw dus logisch inderdaad dat je nog niet kunt oordelen over wat het met je doet op langer termijn..

Carpe diem!!!
Laatst gewijzigd door Jelly op 10 feb 2023, 10:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Viridis

Re: start methylfenidaat (ritalin)

Bericht door Viridis »

Bijzonder om te lezen allemaal @Klick , en zo herkenbaar!!
:)
Jelly

Re: start methylfenidaat (ritalin)

Bericht door Jelly »

@Klick

Zoals @Viridis aangeeft heel bijzonder jouw ervaringen te lezen en fijn dan je ons meeneemt in deze ervaringen..
Marina

Re: start methylfenidaat (ritalin)

Bericht door Marina »

Volg ook dit topic met belangstelling.
Fijn, best bijzonder (voor mij in ieder geval) en ook leerzaam om te lezen hoe dat gaat en wat voor baat (en eventuele nadelen) je er van ervaart Klick!
(En heb zelfs geleerd nu dat spieren kunnen denken :lol: ;) .)

Ik had eigenlijk ook wat vraagtekens voor wat betreft over de grens gaan en of je lichaam er uiteindelijk niet vermoeider door raakt. Maar ik snap jouw uitleg en beweegredenen nu ook en tot nu toe lijkt het geen verergering van de vermoeidheid tot gevolg bij je te hebben dus. Fijn!
Las daarbij ook het volgende:
Methylfenidaat zorgt ervoor dat u meer aandacht heeft. Ook verbetert het uw stemming en werkt het opwekkend.
De werkzame stof in Ritalin is methylfenidaat. Dit is een stof die nauw verwant is aan amfetamine. De werking van methylfenidaat is vergelijkbaar met amfetamine, maar is minder sterk.
Wens je nog veel prettige ervaringen toe door dit middel!
Laatst gewijzigd door Marina op 10 feb 2023, 15:45, 2 keer totaal gewijzigd.
Klick

Re: start methylfenidaat (ritalin)

Bericht door Klick »

@Jelly ik neem jullie heel bewust mee in deze reis, omdat er nog niks aan cognitieve klachten wordt gedaan (los van wat trainings dingetjes).. want ja niks is bewezen effectief..

mijn experiment met dit middel kan van waarde zijn voor jullie, het is dan wel geen wetenschap, maar als ik de ervaring van @Viridis niet had gelezen had (het stukje over het filter greep me emotioneel) ik het niet geweten en nooit gevraagd aan mijn neuro.. dan mis je misschien een kans op meer kunnen genieten van je leven.

dan kan ervaring wel helpen.. het blijft persoonlijk, het blijft een gevoel, maar het is beter dan niks..

voor mij is het cognitieve en het gebrek aan energie het meest invaliderende.. het meest pakt dat weg van mijn levensvreugde.. en juist daar is niks aan te doen. ik weet dat ik daarin niet de enige ben. dus wil delen.

ik heb 1x symmetrel gebruikt (2019, 3 dagen ofzo) ik werd daar gek van, het zou meer energie geven en de boel beter laten functioneren, maar alle prikkels kwamen harder door. ik heb last van prikkels, mijn filter is stuk, alle dus ook de onnodige prikkels kwamen harder. het maakte mij compleet een zombie.
Klick

Re: start methylfenidaat (ritalin)

Bericht door Klick »

@Marina dank je!
wat het denk ik is, je bent misschien lichamelijk vermoeider doordat je meer doet. maar lichamelijke moeheid kun je bij slapen. en je slaapt beter dus lost dat suk zichzelf op. ook bouw je conditie op, waardoor t op den duur minder kost.
mentale moeheid kun je niet bij slapen, maar komt ook minder voor omdat de prikkelverwerking beter is en je filter weer iets doet.
het is voor mij nog allemaal wennen, maar ik begin het te snappen.

het is natuurlijk wel een balans.
Klick

Re: start methylfenidaat (ritalin)

Bericht door Klick »

dag 4

en weer heb ik heerlijk geslapen!
ik ben een half uur eerder wakker geworden (geen wekker, slaap zolang mn lijf nodig heeft).

ik heb me gisteren wat meer ingehouden qua fysieke activiteiten, niet zozeer omdat mn lijf het niet zou kunnen, maar wel omdat ik dacht dat het beter zou zijn. geen idee of dat waar is, maar ik kan niet geloven dat mijn lijf niet moet bijkomen.

ik ben allemaal klusjes aan het bedenken, ik ben een klusser van nature, sta graag op een trapje of maak iets mooier. door mijn lijf kwam daar weinig van terecht de laatste tijd (in de zomer wel, maar winter is mijn slechte tijd).
dat ik er nu weer aan denk is al wennen. het uitvoeren is nog punt 2 maar wie weet.

ik begin ook nieuwsgierig te worden naar de dubbele dosis. ik mag daar eigenlijk dinsdag mee starten, maar start woensdag. dinsdag komt het niet goed uit als mijn hoofd raar doet, dus woensdag.

heb net geschilderd (trapje op en af)en radiatorfolie geplaatst.. moest naar boven voor een stift en hup die trap op zonder nadenken (huh?) ook heb ik een inktcartridge vervangen, nu is dat niet spannend, maar staand! normaal moest ik daar echt bij gaan zitten want als ik dat niet deed kon ik niet nadenken..

ik heb de middagpil een kwartier later genomen, kwam zo ui… maar gelijk kunnen kijken wat het s’avonds met me doet als hij uitwerkt en dat lijkt een goede zet. als het uitwerken in een drukte komt dan overvalt die drukte je met alle nutteloze prikkels en ben je de extra focus kwijt. dat is geen lekkere combi, kan het beter komen als ik rustig op de bank zit. ik ga het morgen weer proberen!
het mooie is, ik heb vanmiddag geen verschil gemerkt!

heel gek om mee te maken, het is raar dat ik weer meer kan. dat ik blijkbaar veel sneller herstel, het is echt alleen maar fysieke moeheid.. die mentale moeheid die moet slijten en 3 dagen duurt lijkt verdwenen.
ik ben er nog niet uit of ik overdag weer muziek kan hebben (nog niet getest), muziek kan mij ook helemaal van mijn padje gooien. en ik kan niet zeggen welke ik wel tegen kan, het is niet zo makkelijk als rustige is ok en harde niet ok. nee rammstein heerlijk, maar sommige rustige plaatjes loopt mn hoofd volledig vol 🤷‍♀️
ik ga t testen 😊
Laatst gewijzigd door Klick op 11 feb 2023, 19:37, 3 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp