Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

cognitie problemen en vermoeidheid? ervaringen met methylfenidaat / ritalin

MS medicatie en gerelateerde andere medicatie, hulp en hulpmiddelen
Marina

Re: Ervaringen met methylfenidaat / ritalin voor cognitie en vermoeidheid

Bericht door Marina »

Bedankt voor het delen van je ervaringen Toeter.
Goed om te lezen dat ook jij positief bent over de Ritalin en dat het op verschillende gebieden voor je werkt!!
Hopelijk gaan de spierspanning en de last van geluid weer weg/verminderen ze!
Jelly

Re: Ervaringen met methylfenidaat / ritalin voor cognitie en vermoeidheid

Bericht door Jelly »

@Klick @Steenbokje76 en @Toeter Ik lees wederom vol bewondering mee over jullie positieve ervaringen..
Toeter
Berichten: 1862
Lid geworden op: 06 jul 2012, 14:05
Locatie: Groene hart

Re: Ervaringen met methylfenidaat / ritalin voor cognitie en vermoeidheid

Bericht door Toeter »

Steenbokje76 schreef: 01 apr 2023, 15:10
@Toeter Wanneer voel jij de spierspanning? De hele dag?
Ik voel het voornamelijk als de ritalin werkt! Bij mij dus mn ms-hug en bovenrug, maar gistermiddag voelde ook mijn hoofd er naar van. En ik merk ook wel een beetje kaakklemmen.

Het trekt s avonds weg als de pil uitgewerkt is.

Wat vervelend dat je zo'n last hebt van spierspanning en slecht slapen! Wel erg goed bezig met het afkicken van temazepam!
Jelly

Re: Ervaringen met methylfenidaat / ritalin voor cognitie en vermoeidheid

Bericht door Jelly »

@Toeter

Dat is niet fijn dat je juist merkt dat die klachten afnemen wanneer de Ritalin is uitgewerkt... je had juist het tegenovergestelde gewenst.

Misschien dat de klachten minder gaan worden naarmate langer gebruik van de Ritalin en de juiste dosering.
Ik hoop het voor je....
Klick

Re: Ervaringen met methylfenidaat / ritalin voor cognitie en vermoeidheid

Bericht door Klick »

@Toeter wat vervelend dat de kinderstem nu zo hard aankomt en van de hug…
zelf herken ik dat niet, heb geen kinderen en ook de hug nog nooit gehad.
ook ik kan beter tegen muziek, minder snel een vol hoofd.

het lezen en niet meer dansen van de woorden dat herken ik wel.

wel heb ik “last” van spierspanning in mijn goeie been. alleen daar, maar dat kan ook komen doordat ik actiever ben, rechterop loop en meer stil sta. ik gebruik spieren die ik lange tijd niet gebruikt heb denk ik.
ik merk dat rustig strechen als de spieren warm zijn wel helpt. als ik gewandeld heb strech ik 30sec niet te fanatiek en dat helpt.

wat fijn dat je ook de vooruitgang in je hoofd voelt!

1x10 lijkt me wat apart, slim! dat je hem hebt gebroken en bent gestart met 2x5mg.
ik zit nog steeds op 2x5mg. de 10mg 2x daags werd ik naar van toen. maar dat is voor iedereen anders. ik doe 4-4.5 uur op 5mg.
heb jij ook mylan? het kan ook aan het merk liggen.. @Viridis hoe zat het ook alweer?

de overgang van met rita naar uitgewerkt was voor mij in het begin ook heftig.
ik zie dat nu zo:
mentaal was ik erg vermoeid, die moet slijten, door rita komt er niet de hele dag meer mentale vermoeidheid bij waardoor je uiteindelijk die overgang niet meer zo heftig voelt.

ik merk het nu amper meer, ben im de avond ook veel scherper helderder enz. laatst was ik de middag dosering vergeten, wel rita-alarm maar te gefocust op een technisch klusje. ik kwam er einde van de middag achter, dan kun je hem niet meer nemen dus tsja dan niet.
zonder 1km gelopen en jee wat ging dat wiebelig en mn slechte been zwabberde een beetje, of verbeelde ik me dat nou? niet dus want ik heb 2 dagen last van mn heupen gehad.
Klick

Re: Ervaringen met methylfenidaat / ritalin voor cognitie en vermoeidheid

Bericht door Klick »

@Toeter je hebt geen Mylan pillen het kwartje is gevallen bij me… je had het over halveren van een pilletje.. dat kan niet bij 5mg.

@Viridis had ook opeens andere na 1 januari omdat die niet meer vergoed werden de 10mg per pil, die is toen overgestapt naar 2x daags 2x5mg tabletjes. daarna was het weer goed toch @Viridis?

probeer mylan te krijgen!!
Toeter
Berichten: 1862
Lid geworden op: 06 jul 2012, 14:05
Locatie: Groene hart

Re: Ervaringen met methylfenidaat / ritalin voor cognitie en vermoeidheid

Bericht door Toeter »

Hey goedemorgen allen @Klick , @Jelly @Steenbokje76 en @Viridis

Ik wilde nog vragen: merken jullie effect op je eetlust?

Helaas is de pijn in mijn oren niet alleen bij de stemmen van mijn kinderen! Ik heb het bij alle scherpe harde geluiden: bestek op servies bijvoorbeeld. Soms ook mijn eigen stem.

Maar van de kinderstemmen vind ik het het meest jammer dat het pijn doet. Ten eerste omdat het zo vaak is en ten tweede omdat ik iets negatiefs ervaar bij wat ik eigenlijk positief vind: hun blije stemmen. Ik ga ze ook niet vragen ermee te stoppen. Doe wel oordoppen in. Hopelijk trekt deze bijwerking weg als mijn hersenen gewend zijn

Hyperacusis heet het als geluiden pijn doen en is helaas een bekend probleem bij mijn MS. Normaal echt een teken dat ik rustig aan moet doen, maar nu voelt dat niet zo.

Ik heb morgen een behandeling met een roesje! Dus ik mag daarvoor geen ritalin nemen, maar ik twijfel een beetje of ik vandaag de middag dosis ga nemen... Helaas kreeg ik de ritalin pas na het overleg met de anesthesist. Mijn cannabisolie mag ik bijvoorbeeld 7 dagen niet gebruiken.

Volgens het medicijnkompas mag ik alleen de dag zelf de ritalin niet nemen, maar misschien maar voorzichtig zijn. Wat zouden jullie doen?
Klick

Re: Ervaringen met methylfenidaat / ritalin voor cognitie en vermoeidheid

Bericht door Klick »

@Toeter zelf zou ik het dan maar ff niet nemen, even pas op de plaats.

het is en blijft een pepper dus n roesje zal minder goed kunnen werken.
helemaal met jou en @Steenbokje76 (hieronder) eens dat het een kortwerkende med is maar ik zou zelf voorzichtig zijn als de anesthesist het nog niet wist.

succes morgen!
Laatst gewijzigd door Klick op 02 apr 2023, 12:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Steenbokje76

Re: Ervaringen met methylfenidaat / ritalin voor cognitie en vermoeidheid

Bericht door Steenbokje76 »

@Toeter
Ik wilde nog vragen: merken jullie effect op je eetlust?
Ik lijk er eerder meer honger van te krijgen en zeker niet minder. En jij?

(toevoeging; aangezien ik nu ook aan het stoppen ben met temazepam wordt er veel meer energie gevraagd van mijn lichaam en kan ik niet zuiver zeggen waar de toename honger van komt, dit lijkt logischerwijs eerder van stoppen temazepam te komen ipv ritalin)

Maar blijf gewoon hetzelfde eten.

Volgens het medicijnkompas mag ik alleen de dag zelf de ritalin niet nemen, maar misschien maar voorzichtig zijn. Wat zouden jullie doen?
Ik denk dat het medicijnkompas gelijk heeft. Het is een kortwerkend medicijn, dus na aantal uren uitgewerkt.
Denk dat vandaag 2x 5mg (kortdurende werking) prima kan.
Maar als jij je niet comfortabel voelt om de middag dosis te nemen dan moet je dat ook niet doen.

Succes morgen met de ingreep!!
Laatst gewijzigd door Steenbokje76 op 02 apr 2023, 12:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Steenbokje76

Re: Ervaringen met methylfenidaat / ritalin voor cognitie en vermoeidheid

Bericht door Steenbokje76 »

@Klick
@Toeter je hebt geen Mylan pillen het kwartje is gevallen bij me… je had het over halveren van een pilletje.. dat kan niet bij 5mg.
Je kunt in principe wel elk tabletje halveren, ook al zit er geen breukstreepje op de tabletjes.
Wel handig(er) met een tabletsnijder!
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp