Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

cognitie problemen en vermoeidheid? ervaringen met methylfenidaat / ritalin

MS medicatie en gerelateerde andere medicatie, hulp en hulpmiddelen
Marina

Re: Ervaringen met methylfenidaat / ritalin voor cognitie en vermoeidheid

Bericht door Marina »

He bah @Steenbokje76 wat een tegenvaller :hmmm:!

Misschien heb je inderdaad wat meer tijd nodig nu na de gap om weer de werking van Rita terug te krijgen op het oude niveau? En ik dacht ook: misschien heb je last van een virusje of een ander onderliggend iets?
Ik denk niet dat het helemaal niet meer werkt, anders had je ook geen 6 uur kunnen praten met de visite laatst zonder last te hebben van de prikkelverwerking, lijkt mij.

Heb ook even gezocht op google over verminderde werking van Ritalin en vond hierover het volgende:
Ik weet niet zeker of dit op jou van toepassing is maar wie weet:

"Ritalin moet op vaste tijden worden ingenomen, anders kan zogenaamde “rebound ” ontstaan: dat wil zeggen dat de ADHD-symptomen (tijdelijk) juist verergeren als Ritalin uitwerkt. Daarom is het van groot belang om precies op tijd te leren doseren. Voor de meesten is dit om de 3-3,5 uur, voor enkelen zelfs om de 2 uur. Een horloge of GSM met 5 alarmtijden is voor het timen het meest geschikt. Het is belangrijk om routine (ook in het weekend!) op te bouwen in het medicijngebruik. Mensen die na een maand merken dat “Ritalin niet meer werkt”, blijken meestal last te hebben van het rommelig innemen van de medicijnen. Als de tabletten weer goed worden ingenomen, is er ook weer het stabiliserende effect."
Ik denk daarom dat je beter wel weer de middag-dosis in kunt nemen.

"Wanneer je een stimulant––ongeacht of je ADHD hebt of niet––op de lange termijn gebruikt, kan het leiden tot het ontwikkelen van tolerantie. Dit houdt in dat je een hogere dosering nodig hebt om de gewenste effecten te kunnen bereiken. Indien je het gevoel hebt dat je een hogere dosering nodig hebt, zul je dit moeten overleggen met je arts of psycholoog.

Wat je ook zou kunnen proberen, is om het gebruik van de medicatie voor een korte tijd te staken, zodat de tolerantie die je hebt opgebouwd afneemt."

Sterkte en hoop voor je dat je binnenkort weer meer effect gaat merken van Rita :knuffel: !
Steenbokje76

Re: Ervaringen met methylfenidaat / ritalin voor cognitie en vermoeidheid

Bericht door Steenbokje76 »

@Chuck , @Klick , @Marina ,

Bedankt voor jullie berichten. Erg lief!

@Marina

Geen idee hoe het komt. :?
Sinds aantal dagen ook enorme toename van pijnlijke spasmen. Spontaan krom trekken van voeten en hand vooral in bed. Veel pijn in benen ook. :-(

Lig nu in bed m'n voeten echt onder controle te houden zodat ze niet in een rare kramp positie schieten ... lastig slapen zo :-(

Toename van dit soort spasmen, heb ik altijd in combi met andere ms klachten zoals eerst toename extreme vermoeidheid en ook toenemende zenuwpijn.

Neem de ritalin overigens altijd netjes op vaste tijden. En neem gewoon 2x 2x5mg nog, maar alleen die allerlaatste (3e) dosis ff niet. Omdat ik me niet wil volpompen met medicatie die nu toch even weinig voor me doet.

Merk ook niet dat ik de laatste dosis niet heb genomen. Wordt niet nog vermoeider in de avond ofzo. Want ben al heel moe.

Van gewenning rita is nu nog geen sprake.. Ben pas ruim maand bezig... veel mensen gebruiken het immers vele jaren.. dus mag hopen dat gewenning niet zo rap gaat. :confused:

@Klick
Nee geen blaasontsteking denk ik. Ben daar sws niet vatbaar voor. Nog nooit gehad in m'n leven. Maarja alles kan...
Geen idee mbt crap gap... maar dat zou nog niet mijn spasmen veroorzaken. Die zijn echt lang geleden ...moet eens gaan terug lezen in mijn dagboek.

Maar ja, ik blijf uiteraard gewoon ms houden ondanks Rita en denk dat het verschil dan gewoon even heel groot is als je weer tijdelijk toenemende ms klachten hebt en daardoor minder van de werking van Rita kan profiteren.

Maar wat wel logisch klinkt.

Het komt wel weer goed. Ben ik van overtuigd.
Ik ga gewoon weer een flinke reeks :what: momenten bij elkaar harken binnenkort!

Bedankt jullie !! :knuffel:
.
Jelly

Re: Ervaringen met methylfenidaat / ritalin voor cognitie en vermoeidheid

Bericht door Jelly »

@Steenbokje76 @Toeter @Klick @Chuck

Ik lees dagelijks mee met jullie bijzondere Ritalin ervaringen. Elke kleine positieve verandering/verbetering is er eentje om iets meer kwaliteit van leven te krijgen!!
Laatst gewijzigd door Jelly op 06 mei 2023, 10:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Jelly

Re: Ervaringen met methylfenidaat / ritalin voor cognitie en vermoeidheid

Bericht door Jelly »

@Steenbokje76
Het komt wel weer goed. Ben ik van overtuigd.
Ik ga gewoon weer een flinke reeks :what: momenten bij elkaar harken binnenkort!
Ik duim met je mee!!!!
Marina

Re: Ervaringen met methylfenidaat / ritalin voor cognitie en vermoeidheid

Bericht door Marina »

Chuck schreef: 05 mei 2023, 18:45 Of ik stabieler op de benen sta ook niet, het zijn nog steeds elastieke bibber benen met een loodgevoel erin wat ik moet meetrekken met lopen :ja:

Jammer dat het daar geen effect op heeft :hmmm:. Dat zou je zeker gegund zijn :knuffel:!

Maar waar ik ook benieuwd naar ben is of het bij jou en de andere gebruikers ook effect heeft op problemen met evenwicht tijdens het staan/lopen (in het geval, natuurlijk, dat je daar last van hebt).

Dus 2x 5mg en 2x geoefend met lopen, niets overbelast niets :groots:

Mooi dat je dat gelukt is met slechts 2x 5 mg. en je niet overbelast bent :goed:!



Steenbokje76 schreef: 05 mei 2023, 21:57 Toename van dit soort spasmen, heb ik altijd in combi met andere ms klachten zoals eerst toename extreme vermoeidheid en ook toenemende zenuwpijn.
Bedoel je dat dat nu niet geval is?
Ik hoop in ieder geval dat het snel weer afneemt :knuffel: !
Van gewenning rita is nu nog geen sprake.. Ben pas ruim maand bezig... veel mensen gebruiken het immers vele jaren.. dus mag hopen dat gewenning niet zo rap gaat. :confused:
Nee dat denk ik ook niet. Sorry voor de verwarring! Ik was gisterenavond nogal moe en waarschijnlijk niet zo helder meer :oops:. Dat stukje over tolerantie had er eigenlijk niet bij moeten staan.
Klick

Re: Ervaringen met methylfenidaat / ritalin voor cognitie en vermoeidheid

Bericht door Klick »

Marina schreef: 06 mei 2023, 14:33
Maar waar ik ook benieuwd naar ben is of het bij jou en de andere gebruikers ook effect heeft op problemen met evenwicht tijdens het staan/lopen (in het geval, natuurlijk, dat je daar last van hebt).

ik heb last van evenwicht en heb n keer een schub gehad waarbij ik draaierig en evenwichtsproblemen had. daar is het restschade van, zo zei ik dat altijd.

ik merk dat mijn evenwicht verbeterd is! en daardoor denk ik ook mijn balans met stilstaan. dit is nog steeds in progress, ik bedoel ik merk nog altijd (en gebruik sinds mid februari) dat er een langzaam stijgende lijn in zit!

zelf denk ik dat het te maken heeft met mijn spieren, ik gebruik spieren die ik sinds lange tijd niet of nauwelijks gebruikt heb. die worden sterker en dus verbeterd het langzaam.

natuurlijk weet ik niet of dat rechtstreeks komt door rita of secundair. het kan natuurlijk zo zijn dat ik energie overhoud doordat mijn hoofd normaler doet en dat daardoor je meer dingen gaat doen en dan spieren kweekt. 🤷‍♀️
Chuck

Re: Ervaringen met methylfenidaat / ritalin voor cognitie en vermoeidheid

Bericht door Chuck »

@Steenbokje76 @Klick @Marina @Viridis @Toeter en @Jelly

Het rijtje word steeds langer met de namen, ik hoop dat ik niemand vergeet :haha: en als het zo is, sorry :ja:

@Steenbokje76 Ik heb zo met je te doen, met alle klachten, die erg pijnlijk en vermoeiend zijn, balen is dat, en dat is nog zacht uitgedrukt voor je :(

Lieverd, denk even terug aan mij, 2 weken terug, toen de Rita ook niets meer deed bij mij, ik voelde me toen weer een 80 a 90 jarige, met veel pijn en de ms klachten :hmmm:

En ik slik er nu maar 5mg meer, dus geen 10 maar 15mg, ik mag er eigenlijk 30mg op een dag, maar dat wil ik zelf niet :nee: ik hou het op 10 of 15 mg :ja:

En nu @Steenbokje76 heb ik steeds weer een :what: gevoel, ik hoop lieverd, dat dat gevoel bij jouw ook weer snel terug komt :vriendjes: , zelfs gister met 2 Rita slikken omdat ik niet weg kon had ik dat zelfs, ik mag er 3 a 6 op de dag, gister 2 van 5 genomen :ja:

Ik duim hard voor je lieverd, dat ook jij, dat gevoel snel terug krijgt. :ja: :bloem:

Wat heb ik vandaag gedaan met een :what: gevoel :ja:

De was weer gedaan en opgehangen, was weer zo opgehangen, sneller als voor de Rita, net als vorige week :groots:

Paar hele kleine dingen in huis gedaan :ja:

2x geoefend vandaag met lopen hier voor de flat :ja:

En een stukje op de scootmobiel buiten geweest, en terug naar huis door het winkelcentrum gereden :groots: .

@Marina Ik stond met de was ophangen niet zo wiebelig op m,n elastieke benen, dus ook dat is een :what: , en ik moest natuurlijk even los staan met de was ophangen :what:

Vandaag met lopen iets beter, wel elastieke benen en een loodgevoel, maar voor mijn gevoel kwam ik iets sneller vooruit, en hing ik deze keer niet over m,n rollator, maar liep er rechtop achter, maar ik heb op m,n grenzen gelet en ben niet verder gegaan als anders, voor de overbelasting :goed:
Wel moet ik zeer goed op m,n evenwicht letten, zelfs achter de rollator :ja:

Vandaag wel 3 van 5mg ingenomen, dus totaal 15 mg, gister 10mg, omdat ik vanmidddag even op de scoot weg wilde naar buiten :ja:

Nu de rest voor vandaag verder RUST :groots:

Ben weer dankbaar :ja: voor deze dag van vandaag :klap:

Voor jullie allen een dikke :knuffel: :knuffel:
Klick

Re: Ervaringen met methylfenidaat / ritalin voor cognitie en vermoeidheid

Bericht door Klick »

@Chuck
Vandaag met lopen iets beter, wel elastieke benen en een loodgevoel, maar voor mijn gevoel kwam ik iets sneller vooruit, en hing ik deze keer niet over m,n rollator, maar liep er rechtop achter, maar ik heb op m,n grenzen gelet en ben niet verder gegaan als anders, voor de overbelasting :goed:
Wel moet ik zeer goed op m,n evenwicht letten, zelfs achter de rollator :ja:
wat fijn om te horen! dat betekent dat je spieren aan het trainen bent :klap: dat het dus nog kan :yes:
Chuck

Re: Ervaringen met methylfenidaat / ritalin voor cognitie en vermoeidheid

Bericht door Chuck »

@Klick

Meen je dit echt Klick, dat m,n spieren nu, een beetje beter worden, met het lopen en omdat ik de spieren aan het trainen ben, omdat ik voor m,n gevoel wat sneller loop, en niet meer vooruit gebogen over m,n rollator hang ?

Ohhhhhhhhhhhhhhhhhhhhh wat zal dat GAAF zijn :goed:

Als dat zo is, wat zal m,n fysio dan blij zijn :ja: , die heeft nu een week vakantie namelijk :ja:

Doe ik het toch niet verkeerd met de langzame opbouw met lopen etc, om overbelasting te voorkomen :yes:

Dank je Klick voor deze woorden :knuffel:
Marina

Re: Ervaringen met methylfenidaat / ritalin voor cognitie en vermoeidheid

Bericht door Marina »

@Klick en @Chuck bedankt voor jullie antwoorden! Dat geeft ook wat meer hoop.

En heel mooi, Chuck, dat het je gisteren lukte om sneller en meer rechtop te lopen en (relatief) veel dingen te doen :goed: !
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp