Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

cognitie problemen en vermoeidheid? ervaringen met methylfenidaat / ritalin

MS medicatie en gerelateerde andere medicatie, hulp en hulpmiddelen
Jelly

Re: cognitie problemen en vermoeidheid? ervaringen met methylfenidaat / ritalin

Bericht door Jelly »

@Viridis

Jij had een tijdje geleden berichtgeving over @Chuck. Weet jij hoe het momenteel met hem gaat?
Klick

Re: cognitie problemen en vermoeidheid? ervaringen met methylfenidaat / ritalin

Bericht door Klick »

hoe gaat het met onze rita fanclub?
Toeter
Berichten: 1862
Lid geworden op: 06 jul 2012, 14:05
Locatie: Groene hart

Re: cognitie problemen en vermoeidheid? ervaringen met methylfenidaat / ritalin

Bericht door Toeter »

Hier nog steeds Rita-fan!

Ik heb 2 keer een langwerkende pil geprobeerd van 18mg.1x pharma en 1x naam vergeten

Bij die pharma pillen wist ik niet dat het pharma was, maar kreeg meteen weer die rare bijwerkingen: hoofdpijn, hartkloppingen, mat en somber gevoel.

De langwerkende bevalt nog niet. Je merkt sowieso minder van langwerkende Ritalin en dan is de dosis ook nog iets lager dan mijn normale dosis van 20mg per dag.

Ik wil graag 1 tandje hoger: langwerkende 28mg, maar mijn neuroloog is huiverig ivm hart en vaatziekten.

Ik twijfel soms wel of de Ritalin me niet wat mat maakt. Voel me minder creatief en enthousiast. Maar ik lig momenteel ook sinds een paar maanden in scheiding, dus de stress zal ook meespelen.
Klick

Re: cognitie problemen en vermoeidheid? ervaringen met methylfenidaat / ritalin

Bericht door Klick »

Toeter schreef: 10 dec 2023, 19:22 Hier nog steeds Rita-fan!

Ik heb 2 keer een langwerkende pil geprobeerd van 18mg.1x pharma en 1x naam vergeten

Bij die pharma pillen wist ik niet dat het pharma was, maar kreeg meteen weer die rare bijwerkingen: hoofdpijn, hartkloppingen, mat en somber gevoel.

De langwerkende bevalt nog niet. Je merkt sowieso minder van langwerkende Ritalin en dan is de dosis ook nog iets lager dan mijn normale dosis van 20mg per dag.

Ik wil graag 1 tandje hoger: langwerkende 28mg, maar mijn neuroloog is huiverig ivm hart en vaatziekten.

Ik twijfel soms wel of de Ritalin me niet wat mat maakt. Voel me minder creatief en enthousiast. Maar ik lig momenteel ook sinds een paar maanden in scheiding, dus de stress zal ook meespelen.
hi @Toeter
waarom ben je begonnen met langwerkend ipv de kortwerkende?
heb je het gevoel dat de langwerkende minder voor je doen?

ik gebruik nog altijd mylan 5mg per keer (heb nu wel 10mg pillen vanwege leveringsproblemen)

of rita je mat maakt geen idee, maar een scheiding is voor iedereen een afmatting. sterkte met alles!
Toeter
Berichten: 1862
Lid geworden op: 06 jul 2012, 14:05
Locatie: Groene hart

Re: cognitie problemen en vermoeidheid? ervaringen met methylfenidaat / ritalin

Bericht door Toeter »

Klick schreef: 10 dec 2023, 23:13 hi @Toeter
waarom ben je begonnen met langwerkend ipv de kortwerkende?
heb je het gevoel dat de langwerkende minder voor je doen?
Ik vind het 4x per dag pilletjes slikken irritant. Ik merk ook nog lichte schommelingen.

Ik vind het constante gevoel van de langwerkende wel fijn, maar de dosis is te licht. Daar moet ik dus weer achteraan, vragen of het omhoog kan.
irini

Re: cognitie problemen en vermoeidheid? ervaringen met methylfenidaat / ritalin

Bericht door irini »

Ik slik 10 mg. Medikinet langwerkend maar jij wil dus 20 mg.?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Toeter
Berichten: 1862
Lid geworden op: 06 jul 2012, 14:05
Locatie: Groene hart

Re: cognitie problemen en vermoeidheid? ervaringen met methylfenidaat / ritalin

Bericht door Toeter »

Nee ik heb 18mg geslikt. De eerstvolgende dosering is 28mg, die zou ik graag proberen, maar de neuroloog is huiverig
Steenbokje76

Re: cognitie problemen en vermoeidheid? ervaringen met methylfenidaat / ritalin

Bericht door Steenbokje76 »

@Toeter
Ik twijfel soms wel of de Ritalin me niet wat mat maakt. Voel me minder creatief en enthousiast. Maar ik lig momenteel ook sinds een paar maanden in scheiding, dus de stress zal ook meespelen.
Wat naar dat je in scheiding ligt. Sterkte !!!!!


Ritalin kan bij langer gebruik zeker gevoelens van mat voelen of somberheid veroorzaken.
Daarom gebruik ik het zelf niet elke dag, maar enkel als ik extern of in huis veel dingen te doen heb.
Ik merk dan vaak ook een redelijk goede werking. Wel afh. van hoe moe ik al ben die dag.

Ritalin is zeker geen wondermiddel. De evt. bijwerkingen goed in de gaten houden.

Ik zie het zelf enkel als ondersteuning/hulpmiddel op sommige (drukke) momenten.
En dat is al fijn genoeg!
irini

Re: cognitie problemen en vermoeidheid? ervaringen met methylfenidaat / ritalin

Bericht door irini »

Bij mij is het juist net andersom ! Ik voel me er emotioneel beter door!
Heb het ook voorgeschreven gekregen voor mijn emotionele stemmingswisselingen….


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Steenbokje76

Re: cognitie problemen en vermoeidheid? ervaringen met methylfenidaat / ritalin

Bericht door Steenbokje76 »

@irini

Fijn dat het bij jou andersom is.

Ik voel me meestal mentaal ook wat beter als ik ritalin gebruik.

Ben en blijf echter wel alert op bijwerkingen op de lange termijn bij langdurig ritalin gebruik.
want het is vrij heftige medicatie die ook niet onderschat moet worden.

Dit gezegd hebbende, rita kan zeker een meerwaarde hebben bij langdurige vermoeidheid door ms.

Het is echt per persoon proberen en kijken wat het voor je doet.
En dan is de werking ook afhankelijk van veel andere factoren zoals pijn, mate van vermoeidheid etc etc.

Heb zelf bijna dagelijks pijn dus dat is zeer ws mede reden dat rita bij mij minder goed werkt.
Zit daarom ook op een hogere dosis.
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp