Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

cognitie problemen en vermoeidheid? ervaringen met methylfenidaat / ritalin

MS medicatie en gerelateerde andere medicatie, hulp en hulpmiddelen
Steenbokje76

Re: Ervaringen met methylfenidaat / ritalin voor cognitie en vermoeidheid

Bericht door Steenbokje76 »

@Toeter
Op zich goed! Ik ben afgelopen weekend echt heel ver over mijn grenzen gegaan voor een familieweekend. Daar ben ik nog steeds van aan het bijkomen.
Ook tijdens dat weekend toch weer last gehad van Uthoff. We hadden in een restaurant een tafel in de volle avondzon, nou dat trok ik echt niet.
Ik had wel Rita genomen, maar ik was ook heel moe al en ik had alcohol gedronken. Dus jammer maar het is geen wondermiddel tegen Uthoff.
Maar toch heeft Rita ervoor gezorgd dat ik wel meer kon doen dan anders, dus dat is wel winst.
Snap ik wel dat je over je grenzen bent gegaan. Je wilt dan toch alles ervaren in zo'n weekend en ten volle meedoen.
Denk dat je tijdens mss ook wel wist dat je over je grenzen ging ?
Maar soms is iets dat gewoon waard.
Ik had wel Rita genomen, maar ik was ook heel moe al en ik had alcohol gedronken.
Mag ik vragen hoe die alcohol bij jou viel? en hoeveel en wanneer (na ritalin) had je iets gedronken?

en @Klick jij neemt dan je drankje ook NA rita? Of als het bijna uitgewerkt is?
Drink je dan wijn of iets anders?

Gisteren had ik sinds aantal weken weer eens een drankje genomen, dit keer een heerlijke limoncello met veel ijs.
En had de laatste (3e) dagdosis niet genomen en drankje viel prima. Maar was dan ook maar 1 drankje.

Heb ook het idee dat wijn minder goed valt met rita?

Kan sinds de MS en zeker ook na start 2e lijns MS medicatie niet meer zo goed tegen alcohol. Krijg er eerder koppijn en een kater van helaas.
Wel jammer want vind borrelen wel gezellig!

Dus nu weer even opnieuw uitvinden wat kan met Rita.

Want Rita houdt zelf niet zo van alcoholische drankjes he?? :lol:
Jelly

Re: Ervaringen met methylfenidaat / ritalin voor cognitie en vermoeidheid

Bericht door Jelly »

@Steenbokje76
Ik had je een pb gestuurd maar die is volgens mij niet aangekomen of er ging iets mis..
Toeter
Berichten: 1862
Lid geworden op: 06 jul 2012, 14:05
Locatie: Groene hart

Re: Ervaringen met methylfenidaat / ritalin voor cognitie en vermoeidheid

Bericht door Toeter »

Steenbokje76 schreef: 20 mei 2023, 10:09 @Toeter



Snap ik wel dat je over je grenzen bent gegaan. Je wilt dan toch alles ervaren in zo'n weekend en ten volle meedoen.
Denk dat je tijdens mss ook wel wist dat je over je grenzen ging ?
Maar soms is iets dat gewoon waard.


Mag ik vragen hoe die alcohol bij jou viel? en hoeveel en wanneer (na ritalin) had je iets gedronken?
Ik wist het nu heel goed hoor, dat ik over mijn grenzen ging. Dat heb ik altijd als ik met gezonde mensen mee probeer te doen.

Ik ben niet zo goed met doseren. Ik betaal liever de 'boete' dan dat ik tijdens iets leuks, heel erg rustig aan ga doen. Ik merk nu dat ik nog steeds minder ben dan normaal.

Alcohol lijkt verder prima te vallen in combinatie met Rita hoor! Maar de combi: heel vermoeid, heel warm en alcohol deed me niet zo goed. Daar kon Rita niets meer aan redden ;)
Klick

Re: Ervaringen met methylfenidaat / ritalin voor cognitie en vermoeidheid

Bericht door Klick »

Steenbokje76 schreef: 20 mei 2023, 10:09 @Klick jij neemt dan je drankje ook NA rita? Of als het bijna uitgewerkt is?
Drink je dan wijn of iets anders?

Gisteren had ik sinds aantal weken weer eens een drankje genomen, dit keer een heerlijke limoncello met veel ijs.
En had de laatste (3e) dagdosis niet genomen en drankje viel prima. Maar was dan ook maar 1 drankje.

Heb ook het idee dat wijn minder goed valt met rita?

Kan sinds de MS en zeker ook na start 2e lijns MS medicatie niet meer zo goed tegen alcohol. Krijg er eerder koppijn en een kater van helaas.
Wel jammer want vind borrelen wel gezellig!

Dus nu weer even opnieuw uitvinden wat kan met Rita.

Want Rita houdt zelf niet zo van alcoholische drankjes he?? :lol:
tot nu toe 2x wijn gedronken na de rita. 1x 2 glaasjes en dat was echt teveel (dubbele tong en dag erna minder energie..) en 1x 1 glaasje (die voelde ik niet echt die avond, alleen wel de dag erna minder energie)

alleen nog wijn gedronken, maar wel over paar weken rum cola :D das traditie
Jelly

Re: Ervaringen met methylfenidaat / ritalin voor cognitie en vermoeidheid

Bericht door Jelly »

@Chuck

Hoe gaat het met je?
Steenbokje76

Re: Ervaringen met methylfenidaat / ritalin voor cognitie en vermoeidheid

Bericht door Steenbokje76 »

@Toeter en @Klick

Bedankt voor jullie bericht mbt drankjes en rita. Ik heb zondag ook paar drankjes op en ging prima.
Geen last van gehad.
Had nu een paar mix drankjes en merkte toch dat dit beter viel bij mij dan wijn en rita.
Zitten volgens mij ook stofjes in wijn die mss minder goed samengaan met rita.

Is ook beetje uittesten natuurlijk wat kan en wat minder goed kan.

Verder ben ik denk ik inmiddels een beetje in een soort van stabiele relatie beland met rita. :giegel:

De ene dag heb ik meer profijt van dan de andere dag.
heb wat meer motivatie vanwege Rita om dingen aan te pakken en ook wat meer energie.
Regelmatig kan ik dingen wel langer volhouden dan voor rita.

Maar kan nu niet ineens dingen wel, die ik voor rita niet kon.

Maar dat is omdat ik toch al alles deed omdat ik alleen woon, dus ben alles altijd blijven doen en trainen de afgelopen jaren.
Denk dat het geen partner hebben, ook wel mede een stok achter de deur is om alles zelf te blijven doen.
(bijv. het auto rijden heb ik een tijd heel eng en vermoeiend gevonden ivm concentratie en spasmen in benen en arm etc. maar door het te blijven doen heb ik erdoorheen gebeten en rijd ik nog steeds auto)

dus zit ook zeker een voordeel aan het alleen wonen, je MOET wel en dat is dan mijn motivatie.

@Viridis Hoe is het met je?? Hoe is de pred.kuur gegaan? :bloem:

En @Chuck ik mis je rode tekst! :giegel: Hoe is het, voel je je al wat beter?
Toeter
Berichten: 1862
Lid geworden op: 06 jul 2012, 14:05
Locatie: Groene hart

Re: Ervaringen met methylfenidaat / ritalin voor cognitie en vermoeidheid

Bericht door Toeter »

Hey allen,

Hier ook een stabiele relatie met Rita! Ik merk dat ik nog steeds die kleine boost ervaar, maar heb minder bijwerkingen.

Ik neem nog steeds 4x per dag 5mg.

Maandag kwam een vriendin op de thee. Ik nam mijn tweede pil van de dag toen zij binnenkwam en ik merkte echt verschil in het gesprek. Eerst gewoon en toen de pil inwerkte werd mijn kant van het gesprek energieker en gezelliger.

Vond ik zelf vooral :D ik had vriendin er naar gevraagd en zij had niks gemerkt.

Ik drink zelf alleen bier, geen mixjes en geen wijn. Ik merk de volgende dag niks aan mijn energie als ik het bij maximaal 3 drankjes houd.
Klick

Re: Ervaringen met methylfenidaat / ritalin voor cognitie en vermoeidheid

Bericht door Klick »

@Toeter hoe laat neem je je rita? je zegt 4x zijn dat dan 4 losse momenten of neem je er 2 per keer?

😂 stabiele relatie hahaha ja ik ook!
ik had het vandaag over een slechte dag, maar bedacht me dat het allemaal wel meevalt want ik had al zoveel gedaan! ik moet me er vandaag echt toe zetten, maar dat is ook het enige verschil.
ik ben er ook achter waarom dit verschil er is vandaag, gisteravond chocolade gegeten.. niet veel maar blijkbaar wel teveel.
ik ben ook druk, veel kleine klusjes, gister 4x extra de trap op en af.. voelbaar vandaag in mijn benen. vandaag wat meer rekening met mijn spieren gehouden en wat minder belast. toch einde van de middag na een poosje stil staan want klusje was mijn been er klaar mee.. het begon te trillen wat ik wel herken als teveel gedaan, de ergo zou zeggen dat het stoplicht op rood stond. wel even afgemaakt, maar daarna rust genomen, morgen weer een dag.

@Steenbokje76 als je een slechtere dag hebt, heb je de dag ervoor ook iets gegeten of gedronken wat dat kan veroorzaken?
zoals bij mij de chocolade?
Toeter
Berichten: 1862
Lid geworden op: 06 jul 2012, 14:05
Locatie: Groene hart

Re: Ervaringen met methylfenidaat / ritalin voor cognitie en vermoeidheid

Bericht door Toeter »

Klick schreef: 24 mei 2023, 19:54 @Toeter hoe laat neem je je rita? je zegt 4x zijn dat dan 4 losse momenten of neem je er 2 per keer?
Echt losse momenten!

Het is geen heel strikt schema, maar ongeveer: 7u, 10u,13u en 16u

Als ik s avonds wat heb laat ik er wat langer tussen en neem ik tussen 17 en 18 de laatste.

Ik merk geen effect op mijn slaap. Ik slaap na een 'late Rita' juist dieper heb ik het idee.

Nadeel is wel dat ik de hele dag pilletjes aan het nemen ben. Ik ben ook best chaotisch, dus ik knip er nu 4 van de strip 's ochtends en leg ze op het koffie apparaat.

Wat vervelend @Klick dat je zo'n last hebt van chocola!

Ik heb zo'n beetje elk dieet geprobeerd: suikervrij, glutenvrij, lactosevrij, fodmap, koolhydraatarm/keto. Ik merk (helaas) nooit effect op mijn energie. Niet positief maar ook niet negatief.
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp