Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

cognitie problemen en vermoeidheid? ervaringen met methylfenidaat / ritalin

MS medicatie en gerelateerde andere medicatie, hulp en hulpmiddelen
Steenbokje76

Re: start methylfenidaat (ritalin)

Bericht door Steenbokje76 »

@Klick

Je hebt 100% gelijk als je zegt dat gebrek aan energie en cognitieve klachten enorm invaliderend is. Ben wel heel benieuwd hoe de revalidatiearts hiertegen over staat. Hij weet dat ik ritalin mss wil gaan proberen. En die mss wordt steeds meer een 'ja' bij het lezen van jouw ervaringen en die van @Viridis.
ik ben allemaal klusjes aan het bedenken, ik ben een klusser van nature, sta graag op een trapje of maak iets mooier. door mijn lijf kwam daar weinig van terecht de laatste tijd (in de zomer wel, maar winter is mijn slechte tijd).
Leuk! Hou ook van kleine klusjes uitvoeren in huis. Heb een koopwoning dus het is ook noodzaak regelmatig dat ik dingen doe en/of betaald laat uitvoeren. Recent heb ik zelf een draadloze deurbel (met fijne melodie) gemonteerd. Moest daarvoor boren in mijn deurkozijn (was ff spannend), maar het is prima gelukt & netjes. Voelde goed dat het gelukt was! :-)

Ik las dat je met ritalin ook gewoon mag auto rijden. Wel even de eerste dagen niet (lijkt me ook logisch). Juist omdat de focus beter zou moeten worden, zou het alleen maar iets kunnen toevoegen tijdens het autorijden denk ik. Zeker in drukke gebieden of een lange rit. Minder hersenmist.

Heb jij nu ook minder hersenmist? Je gaf eerder aan dat je kleuren helderder ziet en geluiden beter hoort..

Zelf ervaar ik de wereld/mijn omgeving al enkele jaren wat donkerder, alsof er een lamp gedempt is... heb dit ooit ook gezegd tegen de ergo en neuroloog. En zij gaven aan dat dit kan komen door die zgn. hersenmist.

Herken je dit? Of wellicht iemand anders die dit leest?

Ben benieuwd of ritalin hier enig effect op kan hebben.
Marina

Re: start methylfenidaat (ritalin)

Bericht door Marina »

Klick schreef: 10 feb 2023, 15:04 wat het denk ik is, je bent misschien lichamelijk vermoeider doordat je meer doet. maar lichamelijke moeheid kun je bij slapen. en je slaapt beter dus lost dat suk zichzelf op. ook bouw je conditie op, waardoor t op den duur minder kost.
mentale moeheid kun je niet bij slapen, maar komt ook minder voor omdat de prikkelverwerking beter is en je filter weer iets doet.
Ik snap het. Mooi dat je er ook beter door slaapt en inderdaad doordat je meer doet gaat je conditie ook vooruit en kosten de dingen die je doet je daardoor ook minder energie. Mooi ook dat je filter ook weer iets doet!

Wat houdt dat overigens precies in dat 'de prikkelverwerking beter is'? Hoe werkt methylfenidaat in op de prikkelverwerking?
Klick

Re: start methylfenidaat (ritalin)

Bericht door Klick »

@Steenbokje76 ja brainfog ken ik/ heb ik ook.. vooral op dagen met grijs mistig vochtig weer. dan is het net alsof ik niet wakker kan worden in mijn hoofd. meestal heb ik dat alleen tot de eerste koffie, maar soms blijft die mist hangen.

omdat ik niet altijd mistig ben kan ik daar nog niet veel over zeggen, maar ik denk niet dat je mistig kan zijn met dit middel (zo voelt het).

ik hoop voor je dat, als je het wil, je het ook mag proberen en je geen arts treft die puur het protocol en de wetenschap volgt.. want wetenschappelijk is het niet bewezen maar ik wordt steeds positiever over de werkelijke uitwerking en wat het met mij doet.
Klick

Re: start methylfenidaat (ritalin)

Bericht door Klick »

Marina schreef: 11 feb 2023, 11:33 Wat houdt dat overigens precies in dat 'de prikkelverwerking beter is'? Hoe werkt methylfenidaat in op de prikkelverwerking?
hoe het spul werkt op de prikkelverwerking, wat het precies doet zeg maar om het beter te maken, weet ik niet. ik weet ook niet wat precies mijn filter stuk maakte (ja de ms, maar waar precies en hoe?)

ik weet alleen dat mijn hoofd vaak moeite had, vaak overprikkeld, vaak geen keuze kunnen maken (ook simpele welke chocoladereep in de supermarkt), heel vaak alles half doen kapot zijn en niks afgemaakt.

ik merk alleen het effect van het spul, dat ik nu weer dingen afrond, gelijk doe en niet vergeet.
Jelly

Re: start methylfenidaat (ritalin)

Bericht door Jelly »

Klick schreef: 11 feb 2023, 13:46 ik merk alleen het effect van het spul, dat ik nu weer dingen afrond, gelijk doe en niet vergeet.
Wat een heerlijk gevoel lijkt mij dit!!! Heel herkenbaar het niet kunnen afronden van dingen door gebrek aan energie of vergeten.
Steenbokje76

Re: start methylfenidaat (ritalin)

Bericht door Steenbokje76 »

@Klick

Bij mij heeft mijn hersenmist (helaas) niets met het weer te maken of het tijdstip. Het is er helaas altijd sinds enkele jaren.
En soms (vaak als de MS erg actief is) nog erger dan gebruikelijk. Dan lijkt het haast alsof ik buiten de werkelijkheid sta, in een soort droom zit. Het is een heel nare gewaarwording.
Voel me beetje belachelijk als ik dit schrijf, maar ik hoop nog steeds dat iemand dit herkent.
De altijd aanwezige hersenmist vind ik sws ook heel vervelend.
Alsof ik een bril met wat donkerder glazen op heb.
Ook mijn zicht is helaas een stuk waziger geworden de afgelopen jaren. Maar dat schuif ik maar ff op mijn leeftijd voor het gemak (47jr.).

Het zou heel erg fijn zijn idd om ritalin op zn minst te gaan proberen. Kijken wat het doet bij mij

Jouw dagboek helpt meer inzicht te krijgen in de start van de medicatie en het verloop. Dank je wel daarvoor !!
Uiteraard besef ik dat dit bij iedereen weer anders kan verlopen.
ik hoop voor je dat, als je het wil, je het ook mag proberen en je geen arts treft die puur het protocol en de wetenschap volgt.. want wetenschappelijk is het niet bewezen maar ik wordt steeds positiever


Op zich heb ik wel een goede band met mijn revalidatiearts, hij is nog vrij jong en nog geen vastgeroest type ..dus ik hoop dat hij actief met me wil meedenken.
Klick

Re: start methylfenidaat (ritalin)

Bericht door Klick »

@Steenbokje76

zie pm

heel de dag brainfog :ster: :ster: pffff ik heb/had er wel eens een dag tussen zitten dat ik mistig ben/was maar een hele dag zo duf als een kanarie :moe: en dat was bij mij altijd gecombineerd met totaal geen energie..

ik wordt steeds positiever, voel me weer wat mens, ik heb het al over het terugzakken in mijn “oude ik” als ik het heb over het uitwerken van het spul…

en dan te bedenken dat ik nog maar op de halve dosis zit.

ik wens je succes bij je arts!
Klick

Re: start methylfenidaat (ritalin)

Bericht door Klick »

dag 5

———-
ik wil voor de lezers nog een keer benadrukken dat ik de dagpost (beginnend met “dag <nr>” de hele dag bijwerk om de dag compleet te maken.
ik herschrijf niks, voeg alleen regels toe.
———-

na de drukke dag van gister, goed geslapen en een half uur eerder dan normaal wakker geworden.

ik zit hier met het gevoel dat mijn onderbenen van lood zijn te kijken naar een glas water en een pilletje. ik moet nog even wachten (het is 9u30 nu), maar wil hem eigenlijk al nemen! 10u pas…

Even 2 quotes van @Viridis pikken die mijn gevoel wel omschrijven:
Methylfenidaat = mijn nieuwe leven, zonder Methylfenidaat ben ik maar een schim van wat ik kan, wat ik wil, wat ik weet, wie ik ben.
Waarop ik dan eigenlijk denk, zonder Methylfenidaat zit ik onder mijn lichamelijk kunnen. Mentaal ga ik zonder Methylfenidaat constant over mijn grens, lichamelijk blijkbaar niet.
daar lijkt het echt op! het is de mentale overbelasting, mentale moeheid die zoveel energie slurpt dat er haast geen meer over is. komt daarbij nog dat je zelf ook voelt dat je hoofd een chaos is.
en ik zit pas op een halve dosis! het voelt heel onwerkelijk om mee te maken. heb mn hoofd weer voor n groot deel terug, voel me weer n beetje mezelf!

ik zei gisteren nog tegen mn ma als t spul uitwerkt zak ik weer terug in mn “oude ik”

de 2e pil weer om 14u15 genomen, maar wel iets last van de uitwerking van de eerste. weer overprikkeling, weer vergeetachtig ook..
dit (en mijn vorige berichtje) zit ik te typen met een voetbalwedstrijd op de achtergrond. dat kon ik normaal echt niet combineren, uitbundig publiek zingt en slaat op n drum in n beat, spanning sensatie en ik kan me concentreren op een zin die ik bedenk. ik kan hem nog typen ook, wat gebeurt er met me? 😂

ik bedoelde vanmiddag dat ik me dus blijkbaar toch aan die 4u moet houden, 10u de eerste=14u de tweede. ik vind het allemaal niet heel spannend en “speel” nog even met wat de voor mij fijnste modus van inname gaat worden.

vandaag heb ik weinig fysiek gedaan, ja vanmorgen 2km gelopen, maar verder vooral wat uitzoek klusjes/bestellingen. dat ging goed. nu, de pil is al een uur uitgewerkt, voel ik me nog steeds scherper (zit dit te typen met gelul op tv, dat kon ik haast niet en gaat nu prima) ik heb het uitwerken vandaag ook niet echt gemerkt. het is wel minder, ik voel wel verschil, maar het is meer geleidelijk gegaan zeg maar.

ik heb gewoon zin in de nieuwe week! :wauw: ik ga weer een todo maken en op tafel leggen, gewoon omdat ik het leuk vindt zaken af te vinken.
ik mag verhogen dinsdag, maar die moet ik helaas een dagje uitstellen. geen idee wat dat met me doet en ik moet dinsdag wel “erbij zijn” met mn kop.

ik ben ook van plan alvast een begin te maken met het schijven van een bericht aan mijn neuro, ik ga echt geen 3mnd wachten om dit aan haar te zeggen.
Laatst gewijzigd door Klick op 12 feb 2023, 20:53, 3 keer totaal gewijzigd.
tracy

Re: start methylfenidaat (ritalin)

Bericht door tracy »

@Klick dat dit medicijn zoveel positief effect heeft op je “ik” is alleen maar mooi.

Ik ben altijd wat huiverig met dit soort medicijnen. Want ik reageer zeer heftig op medicijnen die invloed hebben op je psyche, zo heb ik eens voor heftige rugpijn Tromadol kreeg. Ik was net een zombie, heel apathisch.

Maar ik ben heel blij voor je dat het doet wat je er mag van verwachten.
Jelly

Re: start methylfenidaat (ritalin)

Bericht door Jelly »

Steenbokje76 schreef: 11 feb 2023, 21:57 Dan lijkt het haast alsof ik buiten de werkelijkheid sta, in een soort droom zit. Het is een heel nare gewaarwording.
Ik herken dit, heel naar beangstigend gevoel. Net of kijk je door een "verkeerde" bril.
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp