Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

cognitie problemen en vermoeidheid? ervaringen met methylfenidaat / ritalin

MS medicatie en gerelateerde andere medicatie, hulp en hulpmiddelen
Viridis

Re: Ervaringen met methylfenidaat / ritalin voor cognitie en vermoeidheid

Bericht door Viridis »

@Steenbokje76
Dat rush gevoel herken ik niet, ik ben sowieso niet bekend met dat gevoel.
Heb wel eens Efedra gehad vroeger maar behalve een slapeloze nacht met hartkloppingen merkte ik daar niet zoveel van.

Ik heb geen negatieve effecten gemerkt van Rita, ook niet na 2 jaar gebruik.
Nu zit ik vanwege een predkuur op dag 3 zonder Rita, ik merk geen afkickverschijnselen of mentale onrust.

Misschien dat het er bij mij ook wel mee te maken heeft dat ik niet direct 's ochtends mijn eerste dosis inneem, ik ben eerst al 3 uur wakker en actief zonder. Zo ook 's avonds, dat doe ik bewust.

@Marina
Ik merk beduidend meer stabiliteit sinds ik Rita gebruik.
Ik heb een hometrainer aangeschaft, ben krachttraining gaan doen thuis voor mijn benen. Nu 2 jaar verder en veel trainen, heb ik sterkere benen dan voordat MS er in sloop.

Na inname van rita wordt mijn stabiliteit nog beter en merk ik dat ik steviger en krachtiger sta, mijn stappen worden groter en ik ben minder energie kwijt aan het besteden van mijn balans. Ik hoef niet op mijn voeten te letten hoe en waar ik ze neerzet.
Onregelmatigheden kan ik ook beter opvangen.
Mijn benen zijn merkbaar minder zwaar en loom na inname.

@Steenbokje76
Wat je idd zou kunnen doen is even een weekje geen Rita innemen als je toch weinig verschil merkt.
Misschien dat het bij jou anders werkt omdat je van nature adhd achtig bent ingesteld?

@Chuck
Vandaag met lopen iets beter, wel elastieke benen en een loodgevoel, maar voor mijn gevoel kwam ik iets sneller vooruit, en hing ik deze keer niet over m,n rollator, maar liep er rechtop achter, maar ik heb op m,n grenzen gelet en ben niet verder gegaan als anders, voor de overbelasting :goed:
Geweldig!!!!! Ontroerend om te lezen
Klick

Re: Ervaringen met methylfenidaat / ritalin voor cognitie en vermoeidheid

Bericht door Klick »

@Viridis @Steenbokje76@Toeter @Chuck
hoe is het met jullie?

hier gaat alles goed :feest:
ik heb gisteren weer niet mijn zadelkruk gebruikt in de keuken! :zon:
en ik heb energie om schilder klusjes op te pakken en doe dat dus ook 💪

gister wel mijn oude zadelkruk (heb er 2) gebruikt om een deur af te plakken :haha: leek me beter voor een secuur resultaat. ook het geduld gehad om (voor mij het eerst voor mij) het nieuwe zwarte beslag eraf te halen. dit om de deur wit te kunnen schilderen en geen wit op het beslag te krijgen.

erg tevreden en ook op tijd gestopt. nu is alles klaar om geschilderd te worden, geschuurd afgenomen en afgeplakt. straks even een klein gerepareerd stukje gronden en dan kan ik morgen de deur echt mooi maken.

@Chuck
maar voor mijn gevoel kwam ik iets sneller vooruit, en hing ik deze keer niet over m,n rollator, maar liep er rechtop achter
ik was het nog vergeten te zeggen, maar herken je opmerking over het lopen wel. ook ik ben sneller en rechterop gaan lopen en mijn stappen zijn zekerder. het gaat steeds beter. het viel in het begin echt op! ik kon zien wat er in de verte gebeurd wow, voelt als grotere wereld.
nu kan ik zelfs lopende naar iets kijken wat naast me gebeurd (dat kon in t begin van rita nog niet zonder uit koers te raken)
ik probeer nu bewust oneffenheden met mijn slechte been eerst (vooruit) te pakken (stoeprandje enz) waar ik aangeleerd heb dat met mijn goede been te doen. dat gaat goed en ook daar wordt het sterker van.

@Jetteke ik ga voor je duimen vandaag!
Jetteke

Re: Ervaringen met methylfenidaat / ritalin voor cognitie en vermoeidheid

Bericht door Jetteke »

Klick schreef: 08 mei 2023, 09:18 @Jetteke ik ga voor je duimen vandaag!
Dank je wel, het heeft gewerkt :-)

dat wil zeggen: mijn neuroloog zegt dat er volgens de richtlijnen geen Ritalin meer wordt voorgeschreven. Dat had te maken met de vergoeding. Ik mag wel Symmetrel (Amantadine) proberen. Volgens de neuroloog heeft dat minder effect op de slaap.

Dus noteert u mij ook maar :-)
Klick

Re: Ervaringen met methylfenidaat / ritalin voor cognitie en vermoeidheid

Bericht door Klick »

Jetteke schreef: 08 mei 2023, 10:29 Dank je wel, het heeft gewerkt :-)

dat wil zeggen: mijn neuroloog zegt dat er volgens de richtlijnen geen Ritalin meer wordt voorgeschreven. Dat had te maken met de vergoeding. Ik mag wel Symmetrel (Amantadine) proberen. Volgens de neuroloog heeft dat minder effect op de slaap.

Dus noteert u mij ook maar :-)
ik snap je niet.. symmetrel is een heel ander middel.
methylfenidaat (is mij voorgeschreven) =ritalin

symmetrel is volgens mijn neuro net zo offlabel (niet volgens de richtlijnen) als methylfenidaat. 🤷‍♀️
Chuck

Re: Ervaringen met methylfenidaat / ritalin voor cognitie en vermoeidheid

Bericht door Chuck »

@Viridis @Steenbokje76 @Klick @Marina en @Toeter

@Viridis Zover als jij ben ik nog niet hoor :haha: , bij lange na niet, en misschien wel nooit, maar ik ben nu al zo blij, dat ik dit met mijn lichaam allemaal kan doen :ja: :haha:

Ten 2e sterkte met je Prednison kuur Viridis.

Een hometrainer, een goed idee, maar daar wacht ik nog maar even mee, als ik weer, misschien ooit, als ik weer wat stabieler op m,n benen sta, als me dat ooit nog lukt :haha:

@Klick goed bezig kanjer, je bent er maar druk mee, met je afplak en schilderwerk, toppie :goed: :haha:

Top dat je je zadelkruk met het afplakken wel hebt gebruikt :ja: , en dat je morgen verder gaat met de rest :goed:

Wat mij betreft, het lopen gaat wat beter, zeg maar iets sneller, en rechterop, maar ik moet wel goed op letten, of er geen los liggende stoeptegels etc liggen, ook voor de rollator, dus ik kijk echt recht vooruit, en niet opzij ofzo, dat durf ik niet, ook ivm m,n evenwicht, maar ik vind dit voor mijn doen al heel wat. :groots: .

Gister dus 2,5 x geoefend met lopen voor de flat :goed:

Een stukje scootmobiel gereden, maar het ging regenen hier, dus als een speer weer naar huis, met regen zie ik niks, door m,n zicht, door de vele oogzenuwontstekingen :nee:

En toen ik thuis kwam ging de zon schijnen oeps :ja: , en liep de temperatuur buiten een beetje op :ja:

Maar ik heb niet weer de scoot gepakt, ik vond het wel goed zo, op m,n grenzen letten jaja :ja: :ja: .

In de avond nog een heel klein stukje gelopen, voor de flat, de helft van wat ik normaal oefen

Vandaag was de huishoudelijke hulp er, andere tijd als anders, dus eigenlijk heb ik vandaag weinig gedaan, op 2x oefenen na voor de flat, en niet met de scoot weggeweest, ik wil m,n grenzen zo graag bewaken voor de overbelasting, en daar waak ik extreem goed voor :ja:

Gister 3 van 5mg Rita ingenomen, voor de scootrit, maar die was helaas snel voorbij :haha: , en vandaag 2 van 5 mg, omdat ik wist dat ik toch niet met de scoot weg kon.

Ik dacht waarom dan 3, ik kan toch niet weg :groots:

Voor jullie allen een :knuffel: :knuffel:
Toeter
Berichten: 1862
Lid geworden op: 06 jul 2012, 14:05
Locatie: Groene hart

Re: Ervaringen met methylfenidaat / ritalin voor cognitie en vermoeidheid

Bericht door Toeter »

Jetteke schreef: 08 mei 2023, 10:29
Ik mag wel Symmetrel (Amantadine) proberen. Volgens de neuroloog heeft dat minder effect op de slaap.

Dus noteert u mij ook maar :-)
Hey Jetteke, wat fijn dat je in ieder geval iets mag proberen! Wanneer ga je starten?

Ik hoop dat het voor je mag werken! En je weinig bijwerkingen ervaart!

@Chuck : jij bent lekker bezig zeg!

Straks meer!
Toeter
Berichten: 1862
Lid geworden op: 06 jul 2012, 14:05
Locatie: Groene hart

Re: Ervaringen met methylfenidaat / ritalin voor cognitie en vermoeidheid

Bericht door Toeter »

@Steenbokje76 wat rot dat je zoveel meer klachten ervaart! Hoe gaat het vandaag met je?
Toeter
Berichten: 1862
Lid geworden op: 06 jul 2012, 14:05
Locatie: Groene hart

Re: Ervaringen met methylfenidaat / ritalin voor cognitie en vermoeidheid

Bericht door Toeter »

Marina schreef: 05 mei 2023, 15:32 Even een vraag aan iedereen (@Viridis @Steenbokje76 @Toeter @Klick @Chuck) : Merken jullie (net als Klick) dat jullie stabieler staan door Rita? En bemerken jullie ook meer stabiliteit/evenwicht tijdens het lopen?
Ik loop een beetje achter met antwoorden, kinderen zijn weer naar school, dus nu meer tijd :D

Ik loop zelf niet stabieler, maar dat komt volgens mij door de bijwerkingen van Rita: sowieso lage bloeddruk en ik heb het niet gemeten, maar volgens mij heb ik ook lage bloedsuiker door Rita.

Ik moet bij elk pilletje iets eten, want ik ben echt duizelig en voel me naar.

Ik loop wel sneller en verder! En ik voel weer de motivatie in mij borrelen om het joggen nog 1x een kans te geven!
Marina

Re: Ervaringen met methylfenidaat / ritalin voor cognitie en vermoeidheid

Bericht door Marina »

Bedankt @Viridis en @Toeter voor jullie antwoorden m.b.t. stabieler staan/lopen!

Als ik het goed begrijp hebben de verbeteringen dus bij zowel Klick, Viridis als Chuck veel te maken met minder last hebben van vermoeidheid en grotere motivatie waardoor jullie meer kunnen trainen/lopen en spieren hebben kunnen opbouwen die het stabieler staan en lopen bevorderen.
En 2 van de 5 gebruikers merken duidelijk verbeteringen hier in. Zal dit meenemen in mijn overwegingen.

Gister dus 2,5 x geoefend met lopen voor de flat

Goed hoor @Chuck :goed: !
Laatst gewijzigd door Marina op 09 mei 2023, 14:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Jetteke

Re: Ervaringen met methylfenidaat / ritalin voor cognitie en vermoeidheid

Bericht door Jetteke »

Klick schreef: 08 mei 2023, 11:11 ik snap je niet.. symmetrel is een heel ander middel.
methylfenidaat (is mij voorgeschreven) =ritalin

symmetrel is volgens mijn neuro net zo offlabel (niet volgens de richtlijnen) als methylfenidaat. 🤷‍♀️
Ik snap het ook niet, maar het zij zo. Ik ga het deze week halen en dan zie ik het wel. Als ik langer kan lopen en wat helderder in m'n hoofd ben is het al heel wat. De neuroloog belt me met een maand of twee om te vragen hoe het gaat, dan kan ik het altijd nog een keer op tafel gooien.
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp