Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

cognitie problemen en vermoeidheid? ervaringen met methylfenidaat / ritalin

MS medicatie en gerelateerde andere medicatie, hulp en hulpmiddelen
Jelly

Re: start methylfenidaat (ritalin)

Bericht door Jelly »

Steenbokje76 schreef: 11 feb 2023, 21:57 Het zou heel erg fijn zijn idd om ritalin op zn minst te gaan proberen. Kijken wat het doet bij mij
@Klick ervaart dit als positief, hoop dat jij dit ook zo mag ervaren.

Ik raak zelf ook enthousiast en ga dit ook zeker bespreken met neuroloog in maart.

Dankjewel @Klick dat je jouw ervaringen deelt met ons!
Laatst gewijzigd door Jelly op 12 feb 2023, 10:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Steenbokje76

Re: start methylfenidaat (ritalin)

Bericht door Steenbokje76 »

@Klick en lezers van dit item.

Ik vond een positief artikel uit 2020 over ritalin, hierbij de link;

https://www.radboudumc.nl/nieuws/2020/r ... e-verhogen

@Jelly Fijn dat iemand het herkent. Jammer voor jou echter, dat je het ook ervaart 😞
Toeter
Berichten: 1862
Lid geworden op: 06 jul 2012, 14:05
Locatie: Groene hart

Re: start methylfenidaat (ritalin)

Bericht door Toeter »

Wel bijzonder dat dat artikel precies beschrijft wat @Klick ervaart: meer motivatie om dingen te doen en af te maken!
Klick

Re: start methylfenidaat (ritalin)

Bericht door Klick »

@Steenbokje76 @Toeter

samenvattend zegt dit onderzoek dus: dopamine zonder ritalin lager, laag dopamine is richten op kosten (in mijn geval dus kosten in energie), hoog dopamine is richten op baten.

mijn reactie: ok, ja kan.. dat verschil voel ik wel. weer zin in dingen doen,
maar hoe werkt dat dan met de prikkelverwerking en het filter? die extra energie komt ergens vandaag is mijn overtuiging. ik ben veel scherper!
ook voel ik dat mijn hoofd meer van mij is, mijn filter doet weer iets.

het onderzoek is gedaan bij 100 gezonde mensen daar ligt denk ik een belangrijk verschil, wat doet het bij mensen die een kapot filter hebben?
ik denk dus dat het meer doet dan alleen het zin in dingen te veranderen bij mensen die iets mankeren in hun hoofd.

ik heb zonder echt geen energie, als ik energie heb (sommige dagen) dan deed ik dat op gebruiken.. nu blijkt mijn lijf veel meer te kunnen dan ik dacht.
ik bedoel door het meer zin hebben in iets ga je niet opeens stabieler lopen en staan toch? er is meer…
Viridis

Re: start methylfenidaat (ritalin)

Bericht door Viridis »

Steenbokje76 schreef: 11 feb 2023, 10:46 Zelf ervaar ik de wereld/mijn omgeving al enkele jaren wat donkerder, alsof er een lamp gedempt is... heb dit ooit ook gezegd tegen de ergo en neuroloog. En zij gaven aan dat dit kan komen door die zgn. hersenmist.

Herken je dit? Of wellicht iemand anders die dit leest?

Ben benieuwd of ritalin hier enig effect op kan hebben.
Ik herken dit zeker.
Ik had het iedere dag; het voelde als een schemerwereld en ik bekeek het leven vanaf de zijlijn.

Tijdens Methylfenidaat is het bij mij weg!

En ik zou misschien zelfs kunnen stellen dat het buiten die 8 uur Methylfenidaat minder aanwezig is.
Maar het zou ook kunnen dat het zo líjkt omdat de hersenmist er niet is tijdens die 8 uur en het daarbuiten minder opvalt omdat dat niet mijn meest actieve uren zijn.
Marina

Re: start methylfenidaat (ritalin)

Bericht door Marina »

Klick schreef: 12 feb 2023, 13:44 ...maar hoe werkt dat dan met de prikkelverwerking en het filter? die extra energie komt ergens vandaag is mijn overtuiging. ik ben veel scherper!
Wat ook nog zou kunnen, denk ik, is misschien wel dat de prikkelverwerking, voordat je methylfenidaat ging gebruiken, doordat het verstoord was/is je veel energie kostte en nu door het middel minder (https://www.hersenstichting.nl/blogs/pr ... verstoord/), en omdat methylfenidaat vermoeidheid onderdrukt je je energieker voelt (https://www.afkickkliniekwijzer.nl/medi ... g/ritalin/).

Dat je makkelijker staat/loopt bijv. zou dat kunnen komen doordat je minder vermoeid bent vraag ik me af.
Klick

Re: start methylfenidaat (ritalin)

Bericht door Klick »

@Marina ja dat denk ik dus ook. je bent minder vermoeid hebt energie “over” wat je normaal kwijt bent aan nutteloze prikkels.
die continue sluier is weg.
het kan zijn dat je je energieker voelt, maar het is ook zo dat je dus meer energie hebt (nog steeds niet als een gezond iemand, maar zeker weten meer als dat het was.

fysiek kan ik het allemaal aan en van @Viridis hoorde ik dezelfde ervaring. mijn lijf kan meer dan ik dacht.

normaal, zonder methylfenidaat is het dus blijkbaar zo dat ik continu vecht tegen mentale vermoeidheid en dat dus fysiek gevolgen heeft (altijd dus en niet, zoals ik dacht, alleen als ik mentale inspanning had gehad zoals een verjaardag. gewoon altijd, dat heb ik nooit geweten en klinkt nu opeens heel logisch)
Jelly

Re: start methylfenidaat (ritalin)

Bericht door Jelly »

Klick schreef: 12 feb 2023, 18:18is het dus blijkbaar zo dat ik continu vecht tegen mentale vermoeidheid en dat dus fysiek gevolgen heeft (altijd dus en niet, zoals ik dacht, alleen als ik mentale inspanning had gehad zoals een verjaardag. gewoon altijd, dat heb ik nooit geweten en klinkt nu opeens heel logisch)
Ook hier valt het kwartje, bovenstaande klinkt inderdaad heel logisch.
Ik ging er ook altijd maar vanuit dat wanneer ik na inspanning (werk, verjaardag etc) extreme vermoeidheid vertoonde maar ook bij een dag niks doen ben ik kapot. M'n lijf is continue in gevecht om het "kwaad" duizeligheid etc te bestrijden.
Klick

Re: start methylfenidaat (ritalin)

Bericht door Klick »

dag 6

ik heb weer heerlijk geslapen en voel me uitgerust! moe wakker worden is denk ik echt verleden tijd nu. slapen en uitgerust wakker worden, ik heb dat in de afgelopen jaren misschien 2x gehad. letterlijk, want die dagen vielen echt op.

bijna mag hij weer, ligt al een kwartier voor me… (nog even wachten het is nog geen 10u)

ik ben aan het bedenken wat deze week gaat brengen, wanneer kan ik wat doen rondom afspraken en boodschappen. dat is heel gek, want vandaag was altijd hoever ik vooruitkeek. ok soms, naar morgen maar verder? nee joh dat vergeet ik toch weer…

(voorgaande is geschreven voor de wandeling, dit hieronder nu 12u26)
2km gelopen, is normaal echt de max, nu door naar de winkels. 8km rijden (bijrijder) en ik hield mn ogen open! toen zeeman (gesloten, blokje lopen weer in de auto naar de andere kant) hema, zoeken en kijken, daarna scapino en de lidl zoeken en kijken. wat gebeurd hier?! ben ik dit? goed terug in de auto begon mn tandartsverdoving weer (restschade dingetje) of iig viel het me op.
in de lidl had ik ook een “ik hoor het wel, het land niet, actie..” blijkbaar was mn hoofd er klaar mee. maar hallo! zoveel! zoveel heb ik in jaren niet kunnen doen!

en nu schrijf ik dit alweer :haha:

vanmiddag heb ik me verders rustig gehouden, het dove gevoel trok zoals verwacht door de rust weer weg.

16u de middagwandeling heb ik gewoon de ochtend wandel herhaald! 2km dus.. huh? en onderweg na 1,8km staan beppen met bekenden die we zagen. stilgestaan! natuurlijk gaat dat dan moeilijker, maar het kon wel…
ik voel wel dat dit de grens was, maar nog geen signaal van mijn lichaam, ja ok mn slechte been (met evo) ging wat slepen af en toe.

wat een dag :yes:

net viel er een kwartje, het lijkt alsof ik steeds een stukje meer energie krijg.. dat klopt misschien ook wel, ik ben mijn achterstand mentale vermoeidheid aan het wegwerken. klinkt voor mij aannemelijk.

ik ga trouwens dit dagboekje bijhouden tot ik het 14 dagen is, lijkt mij mooi en genoeg ook.
natuurlijk zal ik als er daarna nog veranderingen zijn dat hier melden.

ik heb trouwens mega veel gedaan vandaag. 10.000 stapjes echt waanzinnig! dat heb ik echt in de winter sinds mijn diagnose nog nooit gehaald. (kan ik alleen op een zomerse dag)
ook nu nog (22u20) na zo’n drukke dag met het 2e pilletje al dik 4u uitgewerkt voel ik me scherper. ik snap humor, ik lach weer.. natuurlijk voel ik dat ik ms heb, natuurlijk..
Laatst gewijzigd door Klick op 13 feb 2023, 21:26, 3 keer totaal gewijzigd.
Jelly

Re: start methylfenidaat (ritalin)

Bericht door Jelly »

@Klick

Wauw wat een positieve veranderingen!!

Tandartsverdoving dat gevoel heel herkenbaar. Soms het gevoel of mijn linkerkant wang/oog een verdoving heeft gehad.
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp