Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

cognitie problemen en vermoeidheid? ervaringen met methylfenidaat / ritalin

MS medicatie en gerelateerde andere medicatie, hulp en hulpmiddelen
Chuck

Re: Ervaringen met methylfenidaat / ritalin voor cognitie en vermoeidheid

Bericht door Chuck »

@Toeter @Marina en de rest van de ritalin slikkers, ja ik doe het nu maar even zo :haha:

@Toeter dank je wel :bloem:
Van de bijwerkingen die je noemt Toeter, heb ik geen last :nee:

@Marina , Ik heb nog wel last van veel vermoeidheid, zeker in de ochtend, ik kom dan nog moeilijk op gang, aan het eind van de ochtend, zo rond een uur of 11, gaat het pas iets beter :ja:

Ja Marina 2,5 x gelopen :goed: , maar ai ai lief, wat moet ik op m,n grenzen letten, geeft niet, ik let er super goed op, ik ben allang blij dat ik iets meer kan als voor de Rita, maar op m,n grenzen letten is nr 1 bij mij :ja:

Ik ben al zo blij als een ei, dat ik, als het lukt zonder regen, dat ik weer even buiten kom op de scootmobiel, en ook om te oefenen buiten voor de flat, dat is ook voor mij, ook een heel, en super heel mooi iets, zo DANKBAAR daarvoor :groots:

@Jetteke Succes met het slikken van de nieuwe medicatie, ik hoop voor je, dat het iets gaat helpen, en je met een beter gevoel in je hoofd, komt te zitten en iets verder kan lopen, ik duim voor je :ja: :goed:

@Steenbokje76 Hoe is het lieverd ?
Ik maak me zorgen om je :vriendjes:

@Klick Hoe is het met je deur, schiet je al op en lukt het :haha: ?

Ennnnnnnnnnnnnnnnnnnn voor de rest bij mij, weinig tot niks te melden :nee:

Ik kan niet oefenen voor de flat met, en door die regen, dan zie ik niks :nee:

Ik kan niet op de scoot weg, om dezelfde reden als hier boven geschreven :nee: .

Wel komt dokkie dok morgen weer langs, altijddddddddddd gezellig met die lieverd van een huisarts :goed:

En voor de rest vandaag, wat oefenen in huis, en dat is het :ja:

:haha: Dus eigenlijk een complete verplichte rustdag voor mij, door het weer, scheelt ook wel weer :haha: , nu hoef ik niet op m,n grenzen te letten :haha:

Ik ben dus vandaag weer een ECHTE huismus :haha:

Tot morgen weer allemaal :knuffel:
Klick

Re: Ervaringen met methylfenidaat / ritalin voor cognitie en vermoeidheid

Bericht door Klick »

@Jetteke wil je je start met symmetrel (in een eigen topic) met ons delen? ik hoop voor je dat je er baat bij gaat hebben!

@Chuck ik ben nog niet begonnen met schilderen er kwamen een berg dingen tussendoor die ik moest regelen.
Marina

Re: Ervaringen met methylfenidaat / ritalin voor cognitie en vermoeidheid

Bericht door Marina »

Chuck schreef: 09 mei 2023, 14:01 @Marina , Ik heb nog wel last van veel vermoeidheid, zeker in de ochtend, ik kom dan nog moeilijk op gang, aan het eind van de ochtend, zo rond een uur of 11, gaat het pas iets beter :ja:
Het zou heel mooi zijn als Rita daar ook invloed op heeft. Wie weet komt dat nog..
Merk je nadat je op gang bent gekomen misschien wel dat je dan iets minder vermoeid bent dan voordat je Rita ging slikken?


Ik ben al zo blij als een ei, dat ik, als het lukt zonder regen, dat ik weer even buiten kom op de scootmobiel, en ook om te oefenen buiten voor de flat, dat is ook voor mij, ook een heel, en super heel mooi iets, zo DANKBAAR daarvoor :groots:

Dat kan ik me helemaal voorstellen! Het is toch al een groot verschil met vroeger, toen je helemaal niet naar buiten kon en nu toch maar mooi meerdere keren in de week en dat je kunt oefenen buiten voor de flat :D !!


@Jetteke ik hoop voor je dat je veel baat zult hebben bij de amantadine/Symmetrel!
Ik las dat het opwekkend werkt en er (overdag) voor kan zorgen dat je alerter bent. Wat dat betreft verschilt het niet van Ritalin.
Laatst gewijzigd door Marina op 10 mei 2023, 11:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Steenbokje76

Re: Ervaringen met methylfenidaat / ritalin voor cognitie en vermoeidheid

Bericht door Steenbokje76 »

@Toeter , @Chuck , @Marina , @Viridis , @Klick , @Jelly ,

Nou hier ben ik weer! de afgelopen dagen druk geweest met moeder plots in ziekenhuis. :-(
@Steenbokje76 Hoe is het lieverd ?
Ik maak me zorgen om je :vriendjes:
Lief van je!
Met mij gaat het vandaag redelijk, heb nog wel steeds meer pijn en vermoeidheid dan normaal.
Doe het daarom rustig aan na een paar intensieve dagen.

Maandag heb ik 4.5 uur auto gereden (!). Moeder opgehaald in ziekenhuis Amsterdam centrum en daarna thuis gebracht (nabij nijmegen).

Die dag uiteraard wel ritalin genomen want wilde alert zijn en blijven in de auto! Ook al voel ik op energie gebied er momenteel minder van..ik heb 4.5 uur lang (opgedeeld in 3 ritten) de focus goed weten te behouden en zelfs enorm goed kunnen ingrijpen toen auto's voor me plots op rem gingen op snelweg. Bleef kalm en wist zonder moeite wat ik moest doen.
Nu rijd ik wel al heel lang auto en gelukkig nog nooit een ongeluk veroorzaakt. Dus mag mezelf ook een schouderklop geven. Denk dat ik nl. hetzelfde zou hebben gereden zonder rita.
@Steenbokje76 wat rot dat je zoveel meer klachten ervaart! Hoe gaat het vandaag met je?
@Toeter
Gisteren een onwijze migraine aanval gehad in de vroege ochtend. Gelukkig onder controle gebracht met medicatie.
Daarom gisteren geen ritalin genomen. Denk dat 4.5 uur moeten concentreren in de auto toch een belasting voor me was, samen met zorgen om mijn moeder.

Verder vandaag weer ritalin ingenomen en werkt eigenlijk hetzelfde als de afgelopen 2 weken. Ik denk dat dit gewoon mijn werking is nu.

Wat @Viridis ook al aangaf... omdat ik van nature wat meer ADHD ben werkt het bij mij ws ook anders in.
En dat is ok. Ik word juist rustiger van de ritalin nu (minder springerig) en als ik cognitief wat voordelen ervaar van Rita is dat voor mij al prima.
Uiteraard hoop ik stiekem op energie gebied wel weer wat meer winst terug te krijgen...

Maarja ik zie het wel. Ben er niet echt mee bezig nu, want ik kan er toch geen invloed op uitoefenen.
En hoger gaan dan 3 x 2x5mg wil ik sowieso niet.

Meestal neem ik maar 2 dosis per dag als ik toch niets gepland heb in avond. De huisarts vond dat een goed idee!
Ik mag de 3e dosis waar nodig innemen maar hoeft dus niet.

@Jetteke hoop dat de symmetrel effect bij je zal hebben. Goodluck!!
Jelly

Re: Ervaringen met methylfenidaat / ritalin voor cognitie en vermoeidheid

Bericht door Jelly »

@Steenbokje76
heb 4.5 uur lang (opgedeeld in 3 ritten) de focus goed weten te behouden en zelfs enorm goed kunnen ingrijpen toen auto's voor me plots op rem gingen op snelweg. Bleef kalm en wist zonder moeite wat ik moest doen.
Nu rijd ik wel al heel lang auto en gelukkig nog nooit een ongeluk veroorzaakt. Dus mag mezelf ook een schouderklop geven. Denk dat ik nl. hetzelfde zou hebben gereden zonder rita.
Jeetje wat fijn nog zo lang en gefocust kunnen rijden. Dat is zeker een schouderklop waard!!
Denk dat 4.5 uur moeten concentreren in de auto toch een belasting voor me was, samen met zorgen om mijn moeder.
Dat is zeker een trigger voor migraine geweest met de nodige spanning, zorgen en adrenaline.
Maarja ik zie het wel. Ben er niet echt mee bezig nu, want ik kan er toch geen invloed op uitoefenen.
En hoger gaan dan 3 x 2x5mg wil ik sowieso niet.
precies carpe diem!!!

Hoe gaat het met jouw moeder? (Als je dat wilt delen uiteraard)
Jetteke

Re: Ervaringen met methylfenidaat / ritalin voor cognitie en vermoeidheid

Bericht door Jetteke »

Klick schreef: 09 mei 2023, 15:35 @Jetteke wil je je start met symmetrel (in een eigen topic) met ons delen? ik hoop voor je dat je er baat bij gaat hebben!
Dat zal ik doen, als ik het ga nemen, want ik twijfel nog wel. Ik lees ook veel over bijwerkingen/te weinig effect, daar word ik ook niet vrolijk van. Geldt voor Rita natuurlijk ook, maar het staat me wel tegen om van mezelf maar weer een proefkonijn te maken nu het recept klaarligt.
Steenbokje76

Re: Ervaringen met methylfenidaat / ritalin voor cognitie en vermoeidheid

Bericht door Steenbokje76 »

@Jelly

Super lief dat je vraagt hoe het nu gaat met mijn moeder! :knuffel:
Ik ga je even een PB sturen, want wil jou sowieso ook nog iets vragen.
En anders gaan we teveel off topic hier.

mbt autorijden en ritalin

Het autorijden heb ik naast mezelf en mijn rijvaardigheid, ook klein beetje te danken aan rita.

Soms is het mss alleen een soort placebo effect , dat je denkt dat je door rita iets beter kan maar dat het eigenlijk gewoon uit jezelf komt.
En dat je door rita die motivatie krijgt, om toch die dingen te doen die je anders mss niet (meer) zo snel zou doen.
Chuck

Re: Ervaringen met methylfenidaat / ritalin voor cognitie en vermoeidheid

Bericht door Chuck »

Aan alle volgers en Ritalin gebruikers

Even een kort bericht van mij kant, anders denken jullie misschien, waarom horen we niks meer van Chuck :haha:

Jullie horen me later in het weekend, of volgende week weer :ja: .

Het gaat even niet lekker bij me thuis, door diverse omstandigheden, die veel stress oproepen bij me :hmmm:

Ik zit oa aan een antibiotica kuur, en koorts, plus stress, dat is geen goede combinatie voor de MS :hmmm:

Door die omstandigheden, kan zelfs de Rita niet goed z,n werk doen nu, dus die slik ik even iets minder nu :hmmm:

@Steenbokje76 Sterkte met je mams :knuffel:

Tot de volgende keer allemaal, :knuffel:
Laatst gewijzigd door Chuck op 11 mei 2023, 16:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Klick

Re: Ervaringen met methylfenidaat / ritalin voor cognitie en vermoeidheid

Bericht door Klick »

@Chuck idd geen goeie combi… sterkte! :knuffel: :knuffel:
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp