Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

Overactieve blaas

Diagnose MS, symptomen, medische onderzoeken, behandelingen (ja of nee) en revalidatie
Jelly

Overactieve blaas

Bericht door Jelly »

Hoi,

Er zijn hier vast mede ms-ers die zich hierin herkennen het niet lang op kunnen houden urine, en de onzekerheid die daar bij komt.

Heeft iemand tips?
Nessa

Re: Overactieve blaas

Bericht door Nessa »

Vraag aan de neuroloog een doorverwijzing naar de uroloog. Dan kan goed worden gekeken wat er aan de hand is en wat daarvoor de beste behandeling is.

Ik heb zelf baat gehad bij bekkenbodemtraining. Er zijn ook MS-ers die medicatie gebruiken of katheteriseren. En een advies voor de juiste soort incontinentiemateriaal om ongelukjes te voorkomen is ook mogelijk.
Jelly

Re: Overactieve blaas

Bericht door Jelly »

@Nessa

Oeps niet is alles toegevoegd.

Ik ben door een uroloog onderzocht en conclusie overactieve blaas.
Ik gebruik hiervoor betmiga maar dit doet zijn werk maar de onzekerheid blijft.

In het verleden twee maal gehad dat ik het niet op konden houden..gevolg natte broek. Dit tijdens begrafenis oma 🙈

Gebruik jij medicatie of incontinentiemateriaal?
Billy

Re: Overactieve blaas

Bericht door Billy »

Ik gebruik beide.

Inco materiaal is echt niet leuk. Maar dat ziet tenminste niemand...
Marina

Re: Overactieve blaas

Bericht door Marina »

Ik heb er ook last van, al is dat (nog) niet het geval gelukkig als ik niet veel heb gedronken.

Heb jij er ondanks je medicatie nog steeds wel (in mindere mate) last van of is het puur de onzekerheid dat je toch weer "een ongelukje krijgt"?

Ik denk, in het laatste geval, dat het dan meer een kwestie is van op den duur vertrouwen erin krijgen, door je ervaring daarmee, dat met de medicatie het je niet meer zal overkomen.

Wat ik doe om me zekerder te voelen is soms een incontinentieverband dragen 'voor het geval dat'.
Nessa

Re: Overactieve blaas

Bericht door Nessa »

Net als Marina draag ik altijd een verbandje. Gewoon voor de zekerheid. Ik heb in de bekkenbodemtraining gemerkt dat de spanning over of ik op tijd bij een toilet kom, maakt dat het eerder mis gaat.

Ik drink juist wel veel omdat ik anders snel blaasontsteking krijg. En de geconcentreerde urine die je krijgt bij weinig drinken vindt mijn blaas ook niet fijn.

Wat voor soort inco ik gebruik, is afhankelijk van de situatie. Normaal draag ik gewoon een kleine Tena en die is zelden nodig.

Maar op wintersport heb ik inco-ondergoed gedragen. Op de berg kun je echt nergens heen en die kou en het gestuiter op de berg prikkelt extra. En toen was het wél nodig. Ik ben het met Billy eens dat inco materiaal niet leuk is. Alleen ziet niemand het en ik had een natte skibroek véél vervelender gevonden.
AngelNoa

Re: Overactieve blaas

Bericht door AngelNoa »

ik draag dagelijks inco-materiaal 'voor het geval dat'. Soms gata het dagen goed, soms 2x per dag verschonen.

ik gebruik Tena, besteld via Mediq want dat wordt het (ligt aan je verzekering en je hebt een aanvraag van je arts nodig!) volledig vergoed.
Jelly

Re: Overactieve blaas

Bericht door Jelly »

Marina schreef: 14 feb 2023, 22:50 Heb jij er ondanks je medicatie nog steeds wel (in mindere mate) last van of is het puur de onzekerheid dat je toch weer "een ongelukje
Ik heb er wel minder last van maar de week voor de menstruatie kan ik het moeilijk ophouden.
En het is daarbij ook een stuk onzekerheid het geen vertrouwen hebben in je blaas. Het is zo wisselvallig.

Je hebt ook incontinentie broekjes, die ga ik eens proberen. Ik heb het liefst de zekerheid waar een hoge absorptie vermogen in kan. Mijn blaas loopt bij het niet op kunnen houden helemaal leeg.
Nessa

Re: Overactieve blaas

Bericht door Nessa »

@Jelly Ik herken de invloed van de hormonen... Als ik druppel, is het altijd in de dagen voor mijn menstruatie.

Ik heb goede ervaringen met de broekjes van Tena. Lijkt net gewoon ondergoed en er kan een hele blaasinhoud in. Het is niet goedkoop (€1,50 per stuk ongeveer) dus ik zou wel kijken of je in aanmerking komt voor vergoeding.
Jelly

Re: Overactieve blaas

Bericht door Jelly »

Nessa schreef: 15 feb 2023, 11:50 Het is niet goedkoop (€1,50 per stuk ongeveer) dus ik zou wel kijken of je in aanmerking komt voor vergoeding.
Bij navraag wordt het niet vergoed, ik heb ze nu bij bol.com besteld. Ze zijn nu ook verkrijgbaar in zwart.
Ik ben van plan ze alleen te gebruiken wanneer ik van huis ga.
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp