Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

angst voor ms

Voor vragen en ervaringen omtrent het zoeken naar een/de diagnose
bloemetje

Re: angst voor ms

Bericht door bloemetje »

nee dat vonden de neurologen niet nodig
en mijn huis zegst onverklaarbaren lichamelijke klachten
bloemetje

Re: angst voor ms

Bericht door bloemetje »

nee dat vonden de neurologen niet nodig nav van vooronderzoek
mijn ha zegt onverklarbare lichamelijk klachten
ik ben naar neurloog gestuur op eigen verzoek
mijn ha is niet bang dat het pnp is stond ook in corrospodentie
maar dat getintel maakt me bang en s nachts is het weg
Mijn ha neem me wel serieus gelukkig
Klick

Re: angst voor ms

Bericht door Klick »

fijn dat je ha je serieus neemt!

als het getintel s’nachts weg is denk ik niet dat het ms is. bij ms maakt de lichaamshouding bijna nooit verschil in klachten. de (volgens mij) enige uitzondering is het teken van l’hermitte en dat is dit niet.

als je overdag dat getintel hebt verdwijnt het dan ook als je gaat liggen?
en als je bewust ontspanningsoefeningen doet?
Nessa

Re: angst voor ms

Bericht door Nessa »

Dat je overdag getintel hebt en in de nacht niet, wijst op iets anders dan MS.

Ik begrijp dat je gezien bent bij de neuroloog en dat die geen reden heeft om te denken aan MS. Ook aan pnp wordt niet gedacht. Er is dus geen aanwijzing voor een lichamelijke oorzaak van de klachten.

Maar je angststoornis kan dit soort klachten heel goed veroorzaken. Dat je nu bang wordt van het getintel maakt dat nog erger. Dr. Howard Schubiner heeft hier twee interessante boeken over geschreven: Unlearn your pain/anxiety and depression - over hoe onderdrukte emoties en aangeleerd gedrag vanuit het brein lichamelijke klachten veroorzaken. In Nederland heeft BreinMedicijn daar een programma op gebaseerd. Neem eens contact op met Johan om te kijken wat zij voor je kunnen betekenen.
bloemetje

Re: angst voor ms

Bericht door bloemetje »

hoi ja overdag is het er altijd ik weet de oorzaak ook niet
ontspannen gaat het ook niet weg en bij liggen op de bank ook niet
blijf wel bang voor ms en pnp door dat getintel in benen en voeten
Marina

Re: angst voor ms

Bericht door Marina »

bloemetje schreef: 21 feb 2023, 09:43 ja maar helaas de angst blijft
ik weet niet of een neuroloog dat zo kan zien dmv testjes of ms is of pnp
In het Nederlands Tijdschrift Voor Geneeskunde las ik: "De klinische diagnose ‘polyneuropathie’ is meestal niet moeilijk en wordt vaak gesteld. Volgens schatting bedraagt de incidentie van polyneuropathieën 40 per 100.000 inwoners per jaar en is de geschatte prevalentie in Nederland 500 per 100.000 inwoners. De patiënt zoekt hulp vanwege gevoelsstoornissen, krachtverlies of klachten door stoornissen van het autonome zenuwstelsel. Met een zorgvuldige anamnese en lichamelijk onderzoek kan dan de diagnose gesteld worden.

Aangezien het bij een polyneuropathie in het begin meestal gaat om krachtverlies van distale spieren, klagen patiënten als zij zwakte hebben vaak over klapvoeten of veelvuldig struikelen, en als de handen getroffen zijn over problemen met het open- en dichtdoen van knoopjes en andere fijnmotorische werkzaamheden. Behoudens zwakte wordt bij het lichamelijk onderzoek dan ook vaak atrofie gevonden. Kramp door een neuropathie treedt meestal op wanneer de patiënt in rust is of slaapt."
Zie hier: https://www.ntvg.nl/artikelen/polyneuro ... -en-beleid

Bij MS wordt er door middel van neurologische testjes en jouw verhaal over je klachten (anamnese) onderzoek gedaan. Als de neuroloog hier door aanwijzingen vindt die mogelijk op MS zouden kunnen duiden wordt er verder onderzoek gedaan.
Jouw neuroloog heeft blijkbaar dus geen aanwijzingen gevonden die hem verontrusten en die reden zijn om verder onderzoek te doen.

Helaas kan het wel zo zijn dat bepaalde klachten, zoals bij jou de tintelingen in voeten en benen doordat het een vreemd (en eng) gevoel is je kunnen blijven verontrusten omdat je er bijna doorlopend mee geconfronteerd wordt. Dan is het moeilijker om deze te negeren en je (angstige) gedachten kunnen daardoor naar je klachten blijven gaan. Als je last hebt van een angststoornis en (erg) bang bent dat je een bepaalde ziekte hebt dan helpt het zeker niet de angst te verminderen als je steeds met klachten wordt geconfronteerd die je angst voeden voor ziekte en houdt dit elkaar in stand. En de angst op zichzelf kan ook weer zorgen dat je klachten krijgt die je aan MS of PNP doen denken waardoor de angst verder gevoed wordt. Het is een cirkel die je moet zien te doorbreken.

Wat of wie heeft jou het idee gegeven dat de testjes die gedaan worden niet voldoende zijn..?
Als je steeds het idee blijft houden dat de testjes die zijn gedaan niet voldoende zijn om MS of PNP op het spoor te komen of uit te sluiten als mogelijkheid dan wordt het lastig om gerust te zijn dat je die ziektes niet hebt..
Zou je niet aan je neuroloog of aan je huisarts kunnen vragen waarom de testjes wel voldoende zijn voor de neuroloog om niet aan die ziektes als mogelijkheid te denken? En je dat goed te laten uitleggen (en door te vragen als je iets niet snapt of je er nog geen gerust gevoel bij hebt).
En vergeet ook niet dat de neuroloog zijn conclusie niet alleen baseert op die testjes maar eveneens op jouw verhaal over je klachten..
bloemetje

Re: angst voor ms

Bericht door bloemetje »

hoi iemand zei dat kan een neuroloog zo nooit zien toen werd ik bang en ben er bij twee geweest
mijn ha zegt ook je hebt dat niet geen ms en ook geen pnp
want snacht is het weg en hij zei pnp gaat dag en nacht door
bloemetje

Re: angst voor ms

Bericht door bloemetje »

hoi iemand zei dat kan een neuroloog zo nooit zien toen werd ik bang en ben er bij twee geweest
mijn ha zegt ook je hebt dat niet geen ms en ook geen pnp
want snacht is het weg en hij zei pnp gaat dag en nacht door
Marina

Re: angst voor ms

Bericht door Marina »

Hee bloemetje,
Die iemand die zei "dat kan een neuroloog zo nooit zien" was dat een arts of iemand met veel medische kennis van het stellen van die diagnose?
Oftewel hoe komt het dat je schijnbaar die ene persoon eerder vertrouwt of gelooft dan je neuroloog en je huisarts (plus ervaringsdeskundigen op dit forum)?
bloemetje

Re: angst voor ms

Bericht door bloemetje »

hoi hoi die iemand had pnp dus ja toen werd ik bang
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp