Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

spierpijn/overbelast goede been

Diagnose MS, symptomen, medische onderzoeken, behandelingen (ja of nee) en revalidatie
EnnasNL

Re: spierpijn/overbelast goede been

Bericht door EnnasNL »

Hi,
Sorry voor mijn late reactie.

De MRI is van de totale wervelkolom met contrast.
Hij staat nu gepland voor 11 juli, maar ik heb al aangegeven dat ik niet zo lang ga wachten.
Hij wordt als het goed is opnieuw gepland. Zo’n gedoe…

Nog geen nieuws dus voor nu.
Marina

Re: spierpijn/overbelast goede been

Bericht door Marina »

Hoi,

Goed dat je gehele wervelkolom wordt onderzocht.
Ik hoop voor je dat er snel een nieuwe, eerdere, afspraak voor je wordt gepland!
EnnasNL

Re: spierpijn/overbelast goede been

Bericht door EnnasNL »

Het is 20 april geworden. 19.30 uur. Denk dat ze echt druk zijn in het ziekenhuis als ze de MRI op dat tijdstip moeten plannen. Ben blij dat ik zo snel terecht kan.
Ik zal de uitkomst laten weten. Hopelijk komt het in mijn goede been door oude schade. Al snap ik dan niet zo goed hoe dat dan ineens in mijn andere been klachten kan veroorzaken.
Marina

Re: spierpijn/overbelast goede been

Bericht door Marina »

@EnnasNL
Fijn in ieder geval dat de MRI nu deze maand is i.p.v. pas in juli!
Ik had laatst ook een MRI 's avonds, terwijl dat eerder altijd overdag was. Ik vermoed ook door de drukte/personeelstekort of -uitval.


EnnasNL schreef: 07 apr 2023, 07:48 Hopelijk komt het in mijn goede been door oude schade. Al snap ik dan niet zo goed hoe dat dan ineens in mijn andere been klachten kan veroorzaken.
Ik ben natuurlijk geen arts, maar ik denk dat het misschien zo zou kunnen zijn dat eveneens oude schade/laesie (je hebt immers al eens uitval in je andere been gehad, ook al was dat op dat moment maar heel kortdurend) de klachten in je andere been nu veroorzaakt.
Klachten door oude beschadigingen/laesies kunnen weer opspelen door bijv. stress, een infectie/koorts of vermoeidheid. Vermoedelijk is dat het waar jouw neuroloog aan denkt.

En bij laesies in het ruggenmerg werkt het, dacht ik, anders dan bij laesies in je hersenen. Bij laesies in je hersenen heb je vaker klachten aan 1 kant van je lichaam (bijv. 1 been). Je hebt dan bijv. een laesie in het linker deel van je hersenen maar klachten in het rechter deel van je lichaam, of andersom.
Bij laesies in je ruggenmerg kun je eerder klachten aan beide kanten van je lichaam (beide benen bijv.) ervaren.
Ik hoop dat dit het wat duidelijker maakt voor je(?)
Klick

Re: spierpijn/overbelast goede been

Bericht door Klick »

ik heb (weer) “last” van spierpijn. door rita loop ik veel, omdat het kan..

ik vermoed dat het de biceps femoris of vastus lateralis in mijn bovenbeen is. of eigenlijk moet ik zeggen benen. want ook in mijn slechte been voel ik hem, al is het minder.

hebben jullie ervaring met die spier? hoe trigger je die spier dat hij pijn doet?
goeie oefening?

ik ga maandag fysio bellen, even kijken of ik gelijk heb.
ik ben blij! ik denk dat daar mijn balansverbetering vandaan komt.
Nessa

Re: spierpijn/overbelast goede been

Bericht door Nessa »

Volgens mij zijn deze spieren beide betrokken bij het strekken van de knie bij het lopen. De femoris heeft ook nog een functie bij het bewegen van de heup.

Waarschijnlijk doe je stiekem toch teveel. Ik zou nu dus vooral niet gaan trainen want je krijgt al pijn van lopen. En trainen zonder dat de spieren voldoende zijn hersteld, werkt echt averechts.
Het is al eerder gezegd: spierpijn hoort niet zo lang aan te houden of continue aanwezig te zijn. Ik denk dat je met de fysio dus vooral moet kijken naar manieren om deze spieren weer te ontspannen.
Klick

Re: spierpijn/overbelast goede been

Bericht door Klick »

@Nessa teveel doen: klopt inderdaad wel wat je zegt, klachten waren onder controle met strechen vaak niet aanwezig, maar van de week plotseling lekkage door boren verwarmingsbuis geraakt en toen teveel gedaan. trap lopen, dweilen enz enz. als ik nu terug denk is het daarna weer continu zo.
fragiele balans dus….

ik ga eindelijk de fysio bellen…
Klick

Re: spierpijn/overbelast goede been

Bericht door Klick »

@Nessa ik heb gisteravond even verder beredeneerd wat er nu gebeurd is dat de last die ik heb is verergerd..

het is donderdag gebeurd met die lekkage.. ik heb toen o.a. 8x een trap op en af gelopen. 8x huh?! schrok ik van!
ik moest tot half februari nadenken over een trap. dus tsja ik heb inderdaad teveel gedaan overbelast en moet nu dus rust nemen. dus vandaag wordt een relax niet teveel doen dag.
Klick

Re: spierpijn/overbelast goede been

Bericht door Klick »

ik ben bij de fysio geweest.
het is inderdaad de hamstring en dan voornamelijk de biceps femoris.

Afbeelding

overbelast met traplopen.
ik mag ze nu voorzichtig strechen meerdere keren per dag. ik heb nog geen oefeningen mee gekregen, wel is mijn goeie been gemasseerd en moet ik zwaar belasten voorkomen. (dus uitkijken met tillen en traplopen)

het is waarschijnlijk niet de beenheffer waar ik zwakte heb, al zijn alle spieren in je bovenbeen een heffer. ik zou moeten nakijken of ik kan vinden welke precies.
edit: nee ik heb zwakte in de heupflexie, zoals ik het begrijp is dat de voorkant van je bovenbeen.

mijn hoofd en energie wil dingen gaan doen (door de: http://forum.msweb.nl/viewtopic.php?t=7 ... 697f4874b3 ) maar mijn lichaam kan het even niet bijbenen.
EnnasNL

Re: spierpijn/overbelast goede been

Bericht door EnnasNL »

Hi,

Inmiddels heb ik mijn mri gehad ivm met de klachten die ik in mijn goede been erbij heb gekregen. Vanmorgen kreeg ik de uitslag in de app. 9 mei pas de afspraak met de neuroloog nav de uitslag.
Geen nieuwe ontsteking maar wel veranderingen tov de vorige mri.

Ben benieuwd wat het allemaal betekent. Hopelijk lukt het om de bijlage toe te voegen aan dit bericht.

Groetjes!
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp