Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

spierpijn/overbelast goede been

Diagnose MS, symptomen, medische onderzoeken, behandelingen (ja of nee) en revalidatie
Klick

spierpijn/overbelast goede been

Bericht door Klick »

ik ben nieuwsgierig of jullie tips hebben als je goede been (boven en onderbeen) spierpijn heeft, overbelast is.

ik draag een evo en het slechte been heeft nergens last van.
de evo gebruik ik alleen met wandelen buiten.

(wil liever niet naar de revalidatiearts.. koppig ja ik weet het.. )
Toeter
Berichten: 1862
Lid geworden op: 06 jul 2012, 14:05
Locatie: Groene hart

Re: spierpijn/overbelast goede been

Bericht door Toeter »

Wat bij mij helpt is licht inspannen. Zorgen dat het een beetje warm wordt en daarna voorzichtig stretchen.

Ik ben van de yoga en als ik flink spierpijn heb is na een rustige yogales mijn spierpijn altijd minder.

Heb je altijd spierpijn? Of nu na fysieke inspanning?
Nessa

Re: spierpijn/overbelast goede been

Bericht door Nessa »

Lichte inspanning inderdaad. Wel bewegen en zo de doorbloeding en de afvoer van afvalstoffen stimuleren. Maar niet te zwaar belasten.

Heb je de fysio al eens laten meekijken? Ik vraag me wel af of je echt spierpijn hebt door te zware belasting of dat je pijn hebt door verhoogde spierspanning/spasme.
Klick

Re: spierpijn/overbelast goede been

Bericht door Klick »

@Toeter @Nessa lichte inspanning zoals 10min hometrainer?

en hoe strechen jullie? de hamstring en kuit voornamelijk…

@Nessa ik denk dat t goeie been mn slechte opvangt.. en nu door de methylfenidaat ik meer loop (meer balans ook) dat t dus meer te verduren krijgt.
omdat t mn goeie been is denk ik niet aan spierspanning, maar nog niet naar laten kijken..

@Toeter het is continu, zelfs als ik opsta. ik herken het gevoel wel een beetje, ik ging daarmee naar de reva en die had de oplossing.. de evo aan mn andere been.. (draag ik binnen niet..)
Nessa

Re: spierpijn/overbelast goede been

Bericht door Nessa »

Als je continue spierpijn hebt, dan heb je last van pijnlijke spieren maar niet van spierpijn in de klassieke zin. Want die voel je alleen als je de betrokken spieren gebruikt, en dat hoort na een dag of 2 te verdwijnen.
En dat is bij jou niet, vandaar dat ik aan iets anders denk. Of gaat het wel beter als je je benen minder belast?

Mijn goede rechterbeen bleek bij onderzoek opwekbare spasmen te hebben. Zelf nooit gemerkt, wel aanwezig dus.

Lichte inspanning als in rek/strekoefeningen of 5 a 10 minuten op de hometrainer op de lichtste weerstand. Het gaat echt om activeren van de spier en niet om belasten.
Wat je moet rekken, is afhankelijk van wat er strak staat. Dat is bij mij met name de gluteus medius. Je hamstrings en kuiten zijn heel makkelijk te rekken door te proberen of je staand met je handen de grond kan raken.
Toeter
Berichten: 1862
Lid geworden op: 06 jul 2012, 14:05
Locatie: Groene hart

Re: spierpijn/overbelast goede been

Bericht door Toeter »

Als het komt doordat je meer aan het bewegen bent is het goede spierpijn! Je bent spiermassa aan het opbouwen! Jeej!

Alleen is rust en herstellen even belangrijk als trainen. Gezonde spierpijn duurt 2 dagen, duurt het langer dan ben je aan het overbelasten en bouw je minder snel spiermassa op.

Door trainen krijgen je spieren kleine scheurtjes, die scheurtjes herstellen in rust en je lichaam maakt een klein beetje meer spiermassa. 36 tot 48 uur na de training zijn je spieren iets sterker dan voor de training.

Dat is het perfecte moment om weer te gaan trainen, want je spieren zullen door training-rust-training-rust snel sterker worden.

Ik denk dat je iets bewuster moet omgaan met je nieuwe energie, zodat je spieren de tijd krijgen om het bij te benen (ha!;) )

Dus als je spierpijn hebt, die dag even bewust licht inspannen en stretchen. Hometrainer is prima.

Ik zou aanraden alle spieren van je been te stretchen. Ook de binnenkant en voorkant. Het staat allemaal in verbinding met elkaar.

En dan verder bewust die dag wat minder die spieren belasten en gaan zitten tijdens je activiteiten.

Dan als de spierpijn heel mild is, kun je weer 'trainen', dan weer rust enzovoort.
Toeter
Berichten: 1862
Lid geworden op: 06 jul 2012, 14:05
Locatie: Groene hart

Re: spierpijn/overbelast goede been

Bericht door Toeter »

Oh en neem gewoon een pijnstiller. Door de pijn beweeg je minder en vaak een beetje houterig.

Als de pijn minder is, beweeg je soepeler en zal door het stromen van het bloed de verzuring sneller weg gaan.
AngelNoa

Re: spierpijn/overbelast goede been

Bericht door AngelNoa »

als ik het zo vluchtig lees denk ik; je beweegt meer, dus meer spierpijn ;-)
Als je het afwisselt met wat rust, kunnen je spieren weer bijkomen.
Enne...licht trainen is voor iedereen anders, dus moeilijk in te vullen voor jou ;-)
Klick

Re: spierpijn/overbelast goede been

Bericht door Klick »

@Toeter @Nessa @AngelNoa dank jullie!

vinden jullie het niet vreemd dat het alleen mn goede been is? dat het dus maar aan 1 kant is?

er zit wel een kern van waarheid in dat ik de eerste tijd geen maat kon houden “het kon dus ik deed het”
ik doe nu alweer een week voor mijn gevoel normaal bewegen, mn normale afstand lopen en geen klus dus geen trapje.. maar de pijn wordt niet minder..

ik zal vandaag de hometrainer en het stretchen testen.. even vertroetelen dat been (ik heb maar 1 goeie😅)
Nessa

Re: spierpijn/overbelast goede been

Bericht door Nessa »

Nee, dat vind ik niet raar. Als je ineens meer gaat doen, pakt je goede been dat automatisch over. Je slechte been heeft nu eenmaal wat meer tijd nodig om mee te kunnen doen maar die tijd is er dan niet.
Overigens is er ook een kans dat je slechte been ook overbelast is maar dat je dat niet goed voelt.

Ik vind een week wel lang voor 'normale' spierpijn. Ik zou echt even de fysio bellen!
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp