Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

spierpijn/overbelast goede been

Diagnose MS, symptomen, medische onderzoeken, behandelingen (ja of nee) en revalidatie
Steenbokje76

Re: spierpijn/overbelast goede been

Bericht door Steenbokje76 »

@Klick

Ik denk dat je door de verhoogde activiteit ook meer aan het corrigeren bent met je 'goede' been / kant.
Dit kan zich in het goede been uiten in spierpijn, maar ook in spasticiteit.

Mijn linkerkant is bijv. de zwakkere kant (van hand/arm naar been/ voet), maar ik kan zeker ook spasmen krijgen in mijn gehele rechterkant.
Of zelfs op andere plaatsen zoals mijn rug.

Ik denk dat als je een paar dagen echt even rust neemt, dus lichte inspanning max. Dat het dan beter zou moeten gaan.

Heb niet alles teruggelezen maar kon even niet zien hoeveel dagen je er nu al last van hebt?
Klick

Re: spierpijn/overbelast goede been

Bericht door Klick »

@Steenbokje76 zou kunnen, maar ik gok op wat @Toeter aangeeft.. al was het maar omdat dat klinkt als fixable..

ik ga geen totale rust nemen, dat past niet bij me, maar ik ga wel lichte inspanning en strechen + als er een dag geklust is met extra inspanning dat geen dagen achter elkaar (niet continu meer doen, maar de spieren laten herstellen)

ik ben iemand die graag alles eruit haalt wat erin zit, dus dat is nu opeen meer, ja dat moet ook gelijk en iedere dag…

ik heb het sinds een paar weken, het is gekomen na de eerste week methylfenidaat, dus ook qua timing klinkt het logisch.. overbelasting van spieren die t niet gewend zijn zonder rust.. ik klaag niet snel dus pijn, ach is maar pijn alles doet t nog dus wat is t probleem?
Steenbokje76

Re: spierpijn/overbelast goede been

Bericht door Steenbokje76 »

Bij overbelasting zal de MS in elk geval niet erger worden.
Pijn / spasmen kan dus wel maar de MS an sich niet.

Dus je kan eigenlijk niet echt fout gaan. So just enjoy :-) and do your thing! :zon:
Marina

Re: spierpijn/overbelast goede been

Bericht door Marina »

"Is je spierpijn écht pijnlijk en duurt het een week voordat het weg is? Dan ben je waarschijnlijk te diep gegaan.

Dit gebeurt vaak als je een lange tijd niet hebt gesport en meteen weer all out gaat. Je kan het beter rustig opbouwen, want je lichaam moet echt weer even wennen. Wanneer je je grenzen ver overschrijdt, kan het herstel zelfs zo lang duren dat je meer (spierweefsel) afbreekt dan je op hebt gebouwd. Dat wordt ook wel supercompensatie genoemd." (https://www.orangefit.nl/fitblog/traini ... -spierpijn)

Naast het je spieren rust gunnen na (relatief veel) inspanning en stretchen is het ook goed om voldoende eiwitten te eten – Je spieren bestaan voor een groot gedeelte uit eiwitten. En je lichaam gebruikt eiwitten om je spieren weer te herstellen.
Klick

Re: spierpijn/overbelast goede been

Bericht door Klick »

Marina schreef: 03 mar 2023, 12:56 "Is je spierpijn écht pijnlijk en duurt het een week voordat het weg is? Dan ben je waarschijnlijk te diep gegaan.

Dit gebeurt vaak als je een lange tijd niet hebt gesport en meteen weer all out gaat. Je kan het beter rustig opbouwen, want je lichaam moet echt weer even wennen. Wanneer je je grenzen ver overschrijdt, kan het herstel zelfs zo lang duren dat je meer (spierweefsel) afbreekt dan je op hebt gebouwd. Dat wordt ook wel supercompensatie genoemd." (https://www.orangefit.nl/fitblog/traini ... -spierpijn)

Naast het je spieren rust gunnen na (relatief veel) inspanning en stretchen is het ook goed om voldoende eiwitten te eten – Je spieren bestaan voor een groot gedeelte uit eiwitten. En je lichaam gebruikt eiwitten om je spieren weer te herstellen.
thnx, met de eiwitten zit het wel goed. ik eet een stuk eiwitreep om mn tec ‘s ochtends lekker te laten landen in mn maag.

strechen, ik ben begonnen, vanmorgen na het wandelen waren mn benen goed warm en heb ik voorzichtig de boel een beetje gestrecht. ik had het idee dat ik eventjes verschil voelde. ik ben te ver gegaan, het ging eindelijk weer, ik wist geen maat te houden.. sta je zo even 20min met de buurman te praten, stil staand zonder te leunen! wowwww.. ik zal mezelf moeten afremmen..
Klick

Re: spierpijn/overbelast goede been

Bericht door Klick »

ik strech nu 3 dagen. heel rustig en alleen als mn spieren warm zijn. ook neem ik wat meer rust. En ik eet een hap eiwitreep extra.
de spierpijn lijkt minder te worden. het kan ook “placebo” effect zijn dat weet ik niet, maar ik ben er blij mee!

de uitleg van @Toeter “goede spierpijn, spiermassa aan het opbouwen jeej”, is in mn kop blijven plakken en daardoor trek ik de pijn ook beter (dit is niet het volgende gedoe, iets waardoor het toch niet beter gaat, maar gewoon opbouw owwww)
rustiger aan en spieren kans geven te herstellen is voor mij heel logisch en zou ik zo anderen adviseren… maar ik heb nog wel eens moeite met “practice what you preach” en ben voor mezelf een harde.
Marina

Re: spierpijn/overbelast goede been

Bericht door Marina »

Fijn dat de spierpijn minder lijkt te worden!
Mocht het, onverhoopt, nou toch niet echt verdwijnen en langer duren, dan misschien toch wel goed om er even door een professional naar te laten kijken. Heb persoonlijk ook wel een beetje bedenkingen door de opmerking van Nessa "Als je continue spierpijn hebt, dan heb je last van pijnlijke spieren maar niet van spierpijn in de klassieke zin. Want die voel je alleen als je de betrokken spieren gebruikt". Maar ik hoop natuurlijk dat het geen placebo-effect zal blijken te zijn en er gewoon sprake is van overbelasting.
Laatst gewijzigd door Marina op 05 mar 2023, 15:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Toeter
Berichten: 1862
Lid geworden op: 06 jul 2012, 14:05
Locatie: Groene hart

Re: spierpijn/overbelast goede been

Bericht door Toeter »

Het kan wel lang duren voordat het genoeg is opgebouwd hoor! Spiermassa aanmaken gaat erg langzaam. Afbreken gaat wel heel snel jammergenoeg!

Je zou het ook kunnen masseren. Als je je partner niet enthousiast krijgt, kun je ook met je warme, gestretchte hamstrings op 2 tennisballen gaan zitten. Na een paar minuten verplaatsen. Drukpuntmassage ;) ik zou wel een zachte ondergrond kiezen, houten bank is erg heftig.

Alles om maar het bloed te laten stromen op die plek.
Klick

Re: spierpijn/overbelast goede been

Bericht door Klick »

mijn hele been voelde ook in rust als een gespannen elastiekje.. dat gevoel herkende ik van toen ik een evo nodig had en mijn rechter goeie been continu aan het opvangen was van alles wat links niet meer deed.

geen spierpijn maar pijnlijke spieren opmerking van @Nessa vond ik ook een eye opener.. maar strechen en spieropbouw klinkt beter dus daar hou ik me even aan vast. ik hoop door rustiger aan te doen de boel weer goed komt.

ik sta en loop stabieler dus er zullen spier bundels worden aangesproken die een tijd niet veel hebben gedaan. dat het opbouwen traag gaat is niet erg, als het maar vooruitgang en geen achteruitgang is!
Nessa

Re: spierpijn/overbelast goede been

Bericht door Nessa »

@Klick Hoe gaat het nu met de spierpijn?
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp