Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

spierpijn/overbelast goede been

Diagnose MS, symptomen, medische onderzoeken, behandelingen (ja of nee) en revalidatie
Klick

Re: spierpijn/overbelast goede been

Bericht door Klick »

@Nessa lief dat je t vraagt!
het gaat met ups en downs..

nu vandaag met die sneeuw beweeg ik amper, 1km kunnen lopen tov normaal 3.
en dan ook nog op glibberige hobbelige ondergrond. niet goed voor mn been.

op goeie dagen doe ik teveel, dan heb ik in de avond weer die spierpijn.

ik vergeet ook wel eens te strechen na het lopen of doe het te snel en niet lang genoeg.

maar, als ik het wel doe, goed bewegen en goed rustig strechen lijkt het minder te zijn. daar hou ik me aan vast.
EnnasNL

Re: spierpijn/overbelast goede been

Bericht door EnnasNL »

Hoi allen,

Dit is mijn eerste bericht op dit forum. Ik was op zoek naar symptomen m.b.t. spierpijn (?) en stuitte gelijk op dit bericht.

Een half jaar geleden heb ik drie weken in het zkh en drie weken in het revalidatiecentrum gelegen in verband met het plots uitvallen van mijn linkerbeen. Heel even ook rechts, maar dat was al gauw voorbij.
Op MRI’s werden er vier laesies in mijn ruggenmerg (th9/10 en th 5/6) gevonden. De littekens zijn inmiddels niet meer te zien op de MRI, maar ik heb nog steeds klachten. Tot begin deze maand alleen het linkerbeen (ik loop nog steeds met een en soms twee krukken).
Begin deze maand kreeg ik ineens last in mijn rechterbeen. Pijn, soort van spierpijn. Alsof ik een spier verrekt had. Maar waarmee? Ik doe haast niets meer, op een uurtje therapiezwemmen in de week na.
Ik gooide het op spierpijn en ging door. De pijn ging soms weg en kwam weer terug. Inmiddels is de pijn zo erg dat mijn zoon mij deze week heeft moeten aankleden omdat ik gewoonweg mijn broek, sokken en schoenen niet aan kan krijgen.
Vanmorgen letterlijk huilend op de grond gelegen en de pijnen zijn er nu langer en veel vaker.
Zijn er mensen die dit herkennen? Zijn dit spasmen?
Ik slik haast geen medicatie maar vandaag heb ik 2x 1000 mg paracetamol op, maar het heeft niet geholpen.
Sinds een week slik ik Pregabaline in een lage dosering omdat ik door de pijn in mijn linkervoet niet kan slapen.

Oh ja, mijn diagnose is CIS. 20% van de CIS-patiënten ontwikkelt nog MS (80% niet, dus ik heb besloten dat ik bij die 80% hoor).
Naast de plekken in mijn rug zijn er wat plekjes in mijn hoofd gezien, maar die waren aspecifiek voor MS.

Ik ben benieuwd of iemand bovenstaande herkent.

Bedankt alvast!
Klick

Re: spierpijn/overbelast goede been

Bericht door Klick »

hoi @EnnasNL
welkom hier!

het is lastig om vanaf afstand te beoordelen wat de oorzaak is. ik weet wel dat mijn overbelasting toen verdween met een evo (na beoordeling door de revalidatiearts).

spasmen heb ik zelf geen ervaring mee, maar wel gehoord dat dat lijkt op kramp maar dan erger.
revalidatiearts kan dat beoordelen.

ik kan je wel adviseren contact op te nemen met je neuroloog (met diagnose cis wil die alle veranderingen weten) en daarna je revalidatiearts. de reva kan beoordelen of er wat aan gedaan kan worden en zo ja wat.
EnnasNL

Re: spierpijn/overbelast goede been

Bericht door EnnasNL »

Bedankt voor je reactie.
Ik had er nog niet aan gedacht om de revalidatiearts te informeren. Dat zal ik nog even doen.
Wel heb ik het zkh gebeld. Assistente heeft een belafspraak voor maandag ingepland.
Tot die tijd ga ik het echt niet trekken met deze pijnen en heb een afspraak gemaakt bij de huisarts waar ik gelukkig om 14.50 uur terecht kan.
Klick

Re: spierpijn/overbelast goede been

Bericht door Klick »

@EnnasNL je huisarts heeft directe lijntjes met je neuroloog. zeg dat het zo erg is dat je niet tot maandag kan wachten, hij kan overleggen met de neuro!
EnnasNL

Re: spierpijn/overbelast goede been

Bericht door EnnasNL »

Dank je.

Ik ben bij de huisarts geweest.
Ze hoopt dat het een zenuw is die klem zit. Terwijl ik in de wachtruimte zat kreeg ik weer een ‘aanval’. Deze keer niet alleen mijn bil en achterkant van mijn bovenbeen, maar ook mijn kuit. Mijn voet slaapt nu ook al een paar dagen en dat baart me wel zorgen.
Om het weekend door te komen heb ik Oxicodon gekregen en maandag heb ik dus een telefonische afspraak met de neuroloog.
Wordt vervolgd…
Marina

Re: spierpijn/overbelast goede been

Bericht door Marina »

'Hevige pijn aan 1 kant in de bil, aan de achterkant van het bovenbeen, maar ook de kuit. En een slapende voet'. Dat klinkt inderdaad als een beknelde of geirriteerde zenuw ofwel een hernia of ischias. Bij ischias kunnen ook tintelingen of een doof gevoel voorkomen in het verzorgingsgebied van de beenzenuw (nervus ischiadicus).
Hopelijk komt de neuroloog snel achter de oorzaak en ben je snel weer van de pijn af!
Laatst gewijzigd door Marina op 18 mar 2023, 02:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Marina

Re: spierpijn/overbelast goede been

Bericht door Marina »

Ik heb zelf last van spasmen maar die zijn vrij mild begonnen en in de loop van jaren erger geworden en zijn niet zo "uit het niets" zo hevig op gekomen. Ook zie ik dan echt duidelijk een aangespannen spier, in mijn kuit bijvoorbeeld.
EnnasNL

Re: spierpijn/overbelast goede been

Bericht door EnnasNL »

Meeeehhh, de Oxicodon helpt me niet. Als dat een paardenmiddel is, wat ben ik dan? Een olifant?
Marina

Re: spierpijn/overbelast goede been

Bericht door Marina »

Er bestaat naast Oxycodon langwerkend ook een kortwerkende versie van Oxycodon. Als de eerstgenoemde niet voldoende is kun je de kortwerkende versie er zonodig bij innemen. Deze begint te werken na een half uurtje.
Misschien kun je daar om vragen bij je huisarts.

Sterkte!!
Laatst gewijzigd door Marina op 18 mar 2023, 13:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp