Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

(Pseudo)schub? Herkenbaar?

Diagnose MS, symptomen, medische onderzoeken, behandelingen (ja of nee) en revalidatie
Gebruikersavatar
Qanuk00
Berichten: 531
Lid geworden op: 25 apr 2020, 15:53

Re: (Pseudo)schub? Herkenbaar?

Bericht door Qanuk00 »

Hoi @Jelly,
Hoe doe jij dat bepaalde punten uit een bericht halen?
Je kunt, als je een reactie plaatst, kun je de tekst bewerken onder het onderwerp.
De accolades (rechts naast de onderstreping van letters) klik je aan en je krijgt dan 2x"quote" te zien.
Daartussen kun je een tekst plakken uit een ander bericht (dus kopieren en plakken).

Momenteel ervaar ik ook extra klachten. Vaak gaat dit samen met een weersomslag, maar het kunnen bij mij nu ook de naweeën zijn van de Lemtradakuur. Ik hoop van harte dat dit gauw voorbij gaat, ook voor jou!
Accept what is,
Let go of what was,
Have faith in what will be.
Marina

Re: (Pseudo)schub? Herkenbaar?

Bericht door Marina »

Qanuk00 schreef: 12 apr 2023, 12:29 Momenteel ervaar ik ook extra klachten. Vaak gaat dit samen met een weersomslag, maar het kunnen bij mij nu ook de naweeën zijn van de Lemtradakuur. Ik hoop van harte dat dit gauw voorbij gaat, ook voor jou!
Lijken de naweeën van Lemtrada dan op MS-klachten? En heb jij die extra klachten al lang?
Ik hoop het ook voor jou dat het snel voorbij is!
Jelly

Re: (Pseudo)schub? Herkenbaar?

Bericht door Jelly »

@Marina
Marina schreef: 12 apr 2023, 10:14 Ik ga het allemaal nog maar eens navragen bij de MS-verpleegkundige..
Heb jij nog navraag gedaan bij je ms verpleegkundige?
Marina

Re: (Pseudo)schub? Herkenbaar?

Bericht door Marina »

@Jelly

Ik heb onlangs een bericht gestuurd met de vraag of het een pseudo-schub kan zijn of dat er eventueel nog iets anders aan de hand kan zijn, dat m'n verergerde klachten er al zijn sinds eind februari en of het normaal is bij een pseudo-schub dat de verergerde klachten zolang duren.
Zodra ik een reactie heb ontvangen zal ik deze in dit topic laten weten.
Marina

Re: (Pseudo)schub? Herkenbaar?

Bericht door Marina »

@Jelly

Dit is het antwoord van de MS-verpleegkundige in opleiding op m'n vragen:

"Dit kan inderdaad een pseudo-schub zijn, dit zien we vooral wanneer er sprake is van een infectie, griep/verkoudheid maar ook in een periode van toename stress of spanning. Wanneer deze oorzaken weg zijn kunnen de klachten wel nog even aanhouden maar op een gegeven moment (aantal weken) wel naar de achtergrond verdwijnen. Ik begrijp dat dit nu nog niet het geval is bij u.

Kijk of u een periode wat meer rust kan nemen, eventuele stress/spanningsklachten te verminderen en als het dan nog een probleem blijft opnieuw contact opnemen met ons of met de huisarts. Het is dan inderdaad goed om te kijken of er eventueel nog iets anders aan de hand is."
sukkelaar

Re: (Pseudo)schub? Herkenbaar?

Bericht door sukkelaar »

Marina schreef: 17 apr 2023, 13:45 @Jelly

Ik heb onlangs een bericht gestuurd met de vraag of het een pseudo-schub kan zijn of dat er eventueel nog iets anders aan de hand kan zijn, dat m'n verergerde klachten er al zijn sinds eind februari en of het normaal is bij een pseudo-schub dat de verergerde klachten zolang duren.
Zodra ik een reactie heb ontvangen zal ik deze in dit topic laten weten.
je kunt Bram ook zijn theorie volgen
er is een oud letsel dat deze klachten perfect verklaart maar tot nu toe kon je lichaam die schade compenseren (je merkte er niets van). Om 1 of andere reden kan je lichaam dat niet meer en nu merk je het dus.
Marina

Re: (Pseudo)schub? Herkenbaar?

Bericht door Marina »

@sukkelaar
Ja, inderdaad. Die theorie (van het 'lekkende zwembad' neem ik aan dat je bedoelt?) hou ik inderdaad ook nog in mijn achterhoofd. Al hoop ik wel dat het bijv. (tijdelijke) stress is die nu de functionele reserve vermindert. Daarbij denkt mijn neuroloog niet aan de gebruikelijke progressie (bij SPMS) omdat de verergering van klachten vrij plotseling opkwam.. of kun je bij een vermindering van de functionele reserve door neurodegeneratie ook hebben dat klachten vrij plotseling verergeren?
sukkelaar

Re: (Pseudo)schub? Herkenbaar?

Bericht door sukkelaar »

Marina schreef: 18 apr 2023, 16:34 kun je bij een vermindering van de functionele reserve door neurodegeneratie ook hebben dat klachten vrij plotseling verergeren?
het is ms, ik vrees dat niets onmogelijk is
Jelly

Re: (Pseudo)schub? Herkenbaar?

Bericht door Jelly »

Marina schreef: 18 apr 2023, 13:53

Dit is het antwoord van de MS-verpleegkundige in opleiding op m'n vragen:

"Dit kan inderdaad een pseudo-schub zijn, dit zien we vooral wanneer er sprake is van een infectie, griep/verkoudheid maar ook in een periode van toename stress of spanning. Wanneer deze oorzaken weg zijn kunnen de klachten wel nog even aanhouden maar op een gegeven moment (aantal weken) wel naar de achtergrond verdwijnen. Ik begrijp dat dit nu nog niet het geval is bij u.

Kijk of u een periode wat meer rust kan nemen, eventuele stress/spanningsklachten te verminderen en als het dan nog een probleem blijft opnieuw contact opnemen met ons of met de huisarts. Het is dan inderdaad goed om te kijken of er eventueel nog iets anders aan de hand is."
@Marina

Duidelijk antwoord van de Ms verpleegkundige, nu hopen dat de klachten verminderen...
Jelly

Re: (Pseudo)schub? Herkenbaar?

Bericht door Jelly »

@Marina

Hoe gaat het met je?

Ben jij gerustgesteld door MS-verpleegkundige dat het ws toch een pseudo-schub kan zijn met de bijhorende klachten?
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp