Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

Gevoelstoornis gezicht/lichaam

Diagnose MS, symptomen, medische onderzoeken, behandelingen (ja of nee) en revalidatie
Klick

Re: Gevoelstoornis gezicht/lichaam

Bericht door Klick »

@Jelly ik zit ongeveer in hetzelfde schuitje..
ik heb momenteel al een aantal weken last van een gevoelsstoornis aan de rechterkant.
wat ik voel lijkt op een uitwerkende tandartsverdoving aan de rechterkant. bij mij alleen rechts. kruin, voorhoofd, oog, neus, wang, tong en nog wat dingetjes..
ik heb het eerder gehad aan dezelfde kant.
daarbij ben ik ook extra vermoeid.

ook ik krijg binnenkort een mri (nadat de vorige 3mnd geleden onrustig was)

of het aan de nieuwe tec ligt weet ik niet..(edit: die gebruik ik vanaf half mei 2023)
Marina

Re: Gevoelstoornis gezicht/lichaam

Bericht door Marina »

@Klick
Jij ook beterschap en sterkte met die vervelende gevoelsstoornissen gewenst nog, Klick!
Wordt er bij jou ook gedacht aan of denk je zelf ook aan een schub of aan een pseudo-schub(omdat je eerder last hebt gehad van klachten aan dezelfde kant)?

Je hebt het over de nieuwe Tecfidera; is daar dan iets aan veranderd :confused: ?
irini

Re: Gevoelstoornis gezicht/lichaam

Bericht door irini »

Sterkte klik! Ik had een paar maand geleden bij mijn 1e schub rechterkant van mijn gezicht gevoelloos ! Dit was de 1e keer en had toen nog geen medicatie kreeg toen een prednison stootskuur….
Hoop dat het snel overgaat!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Klick

Re: Gevoelstoornis gezicht/lichaam

Bericht door Klick »

Marina schreef: 27 sep 2023, 10:40 @Klick
Jij ook beterschap en sterkte met die vervelende gevoelsstoornissen gewenst nog, Klick!
Wordt er bij jou ook gedacht aan of denk je zelf ook aan een schub of aan een pseudo-schub(omdat je eerder last hebt gehad van klachten aan dezelfde kant)?

Je hebt het over de nieuwe Tecfidera; is daar dan iets aan veranderd :confused: ?
thanks @Marina !
er wordt gedacht aan een schub, omdat ik geen blaasontsteking heb. het is idd een terugkerende klacht.

nieuwe tecfidera daar bedoel ik mee de goedkopere dimethylfumaraat van polpharma.
Klick

Re: Gevoelstoornis gezicht/lichaam

Bericht door Klick »

irini schreef: 27 sep 2023, 12:57 Sterkte klik! Ik had een paar maand geleden bij mijn 1e schub rechterkant van mijn gezicht gevoelloos ! Dit was de 1e keer en had toen nog geen medicatie kreeg toen een prednison stootskuur….
Hoop dat het snel overgaat!Afbeelding


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
ben wel blij als iets gevoelloos is trouwens, dat 1000x liever dan zenuwpijn!
Marina

Re: Gevoelstoornis gezicht/lichaam

Bericht door Marina »

@Klick Vervelend zeg! En wordt er dan ook (niet) gekeken naar andere oorzaken dan een blaasontsteking?

Ik wist niet dat er van MS-medicatie ook al goedkopere versies waren. Heb zelf tot nu toe nog steeds Zeposia van dezelfde fabrikant maar het verschil is misschien dat daarvan het patent waarschijnlijk nog niet is verlopen(?)
Ik las: "Generieke medicijnen zijn ontwikkeld als kopie van een reeds bestaand middel, het referentiemedicijn. Een generiek medicijn bevat dezelfde actieve bestanddelen als het referentiemedicijn". Dan zou er geen verschil moeten zijn tussen de werking van het origineel en de kopieen zou je denken, of heb je misschien zelf andere ervaringen?
Klick

Re: Gevoelstoornis gezicht/lichaam

Bericht door Klick »

@Marina de neuroloog heeft geen onderzoek aangevraagd naar evt een andere oorzaak.

wel laat de huisarts mijn bloed nog verder onderzoeken. ik zal eens kijken ik denk dat daar ook ontstekingswaarden in worden meegenomen.

ik wist het ook niet, tot in mei opeens zonder aankondiging ik geen leveringstelefoontje van de leverancier kreeg. ik kwam er toen net op tijd achter.
Marina

Re: Gevoelstoornis gezicht/lichaam

Bericht door Marina »

Klick schreef: 28 sep 2023, 17:43 @Marina de neuroloog heeft geen onderzoek aangevraagd naar evt een andere oorzaak.
Oh, OK. Ik kijk ook altijd of er geen sprake is van stress (is vaak de oorzaak bij mij), vermoeidheid en inderdaad evt. andere ontstekingen. Heb wel meerdere pseudoschubs gehad maar echt nog nooit een blaasontsteking :nee:.
ik wist het ook niet, tot in mei opeens zonder aankondiging ik geen leveringstelefoontje van de leverancier kreeg. ik kwam er toen net op tijd achter.
Pfffff... nou jaaa jeetje zeg :shock:.. en dat terwijl het zo belangrijk is om niet ineens te (hoeven) stoppen met MS-medicatie :stil: ! Een geluk dat je er achter kwam!
Klick

Re: Gevoelstoornis gezicht/lichaam

Bericht door Klick »

@Marina ik heb nu geen stress, heb ik ook weinig last van.
en mijn klachten houden inmiddels 1,5 maand aan, bij een pseudo had ik het hooguit 1 a 2 weken.
Pfffff... nou jaaa jeetje zeg :shock:.. en dat terwijl het zo belangrijk is om niet ineens te (hoeven) stoppen met MS-medicatie :stil: ! Een geluk dat je er achter kwam!
ja echt he?! het is dat ik toevallig een soort onderbuikgevoel kreeg dat het nu wel hard ging. ik had nog maar 1 wk. toen kreeg ik ze nog niet te pakken ook! tig telefoontjes en 2 dagen later kwam het verhaal dat tecfidera niet meer werd geleverd, niet meer vergoed, maar ze wel het andere konden leveren...
ze hadden me natuurlijk ff kunnen bellen.. maar nee daar verdienen ze niks aan! ik kreeg en krijg daar echt de kriebels van. bleh!
AngelNoa

Re: Gevoelstoornis gezicht/lichaam

Bericht door AngelNoa »

Marina schreef: 28 sep 2023, 13:17
Ik las: "Generieke medicijnen zijn ontwikkeld als kopie van een reeds bestaand middel, het referentiemedicijn. Een generiek medicijn bevat dezelfde actieve bestanddelen als het referentiemedicijn". Dan zou er geen verschil moeten zijn tussen de werking van het origineel en de kopieen zou je denken, of heb je misschien zelf andere ervaringen?
dat roepen ze altijd, maar het kán wel degelijk verschil maken. Ja de werkzame stoffen zijn dan hetzelfde, maar de rest van de opbouw kan verschillend zijn en daardoor kan je er anders op reageren. Ik had het al met de pil; Microgynon kreeg ik ineens niet meer maar 2x een ander en had meteen tussentijdse bloedingen. Daarna weer Microgynon en nergens last meer van.
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp