Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

Gevoelstoornis gezicht/lichaam

Diagnose MS, symptomen, medische onderzoeken, behandelingen (ja of nee) en revalidatie
Toeter
Berichten: 1862
Lid geworden op: 06 jul 2012, 14:05
Locatie: Groene hart

Re: Gevoelstoornis gezicht/lichaam

Bericht door Toeter »

Hebben ze een check gedaan voor een hersenbloeding?

Verder wel bekend met gevoelsstoornissen in het gezicht. Is niet fijn. Die van jou klinkt erg heftig...
Jelly

Re: Gevoelstoornis gezicht/lichaam

Bericht door Jelly »

@Toeter zijn overduidelijk gevoelstoornissen volgens ms verpleegkundige, al een aantal weken last van. Met evenwichtsproblemen.

Bij een hersenbloeding komen en gaan de aanvallen niet. En zijn er storingen in spraak, krachtverlies, scheve mond.
Laatst gewijzigd door Jelly op 20 sep 2023, 18:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Qanuk00
Berichten: 531
Lid geworden op: 25 apr 2020, 15:53

Re: Gevoelstoornis gezicht/lichaam

Bericht door Qanuk00 »

Herkenbaar voor iemand?
Yep, ik heb soms het idee dat een gezichtsdeel gaat hangen, maar als ik dan in de spiegel kijk, is er niets te zien. Dit hoort bij MS idd als gevoelsstoornis.
Ik heb het vaak ook op de buik, echt heel raar doof gevoel. Of dat er iets gloeiends heets tegen mijn bovenbeen zit, maar als ik de huid voel, is er niets bijzonders.

Sinds een tijdje is de buitenkant van mijn linkerbovenbeen dof qua gevoel, ook zoiets.
Het is irritant, ik probeer het maar te accepteren.
Accept what is,
Let go of what was,
Have faith in what will be.
Jelly

Re: Gevoelstoornis gezicht/lichaam

Bericht door Jelly »

@Qanuk00

Heel irritant idd, het trekt bij mij ook vaak naar schouder en linkerarm, waardoor ik het gevoel heb naar links te hangen. En ook wanneer ik in de spiegel kijk zie ik niets bijzonders.
Marina

Re: Gevoelstoornis gezicht/lichaam

Bericht door Marina »

@Jelly

Wat vervelend dat je daar last van hebt en ook dat het je beangstigt.
Zou je verpleegkundige je misschien nog wat kunnen geruststellen? Misschien dat het kan helpen als ze er meer uitleg over geeft en je kan geruststellen dat, ondanks dat het een angstig gevoel is het verder geen kwaad kan.

Ik heb zelf ook soms last van gevoelsstoornissen maar niet in het gezicht. Wel bijv. doof gevoel, jeuk, tintelingen, zwaar gevoel in (delen van) ledematen of rug. Ik kan me voorstellen dat dat in het gezicht misschien angstiger kan aanvoelen.

Misschien heb je momenteel last van een pseudo-schub, omdat je aangeeft tegelijk ook problemen met je evenwicht te hebben. Heb je de laatste weken misschien meer last van stress, vermoeidheid o.i.d. en is je urine al gecontroleerd op blaasontsteking?

Wat mij vaak helpt is mezelf afleiden met (leuke) dingen waar ik mijn volledige aandacht voor nodig heb zodat ik het minder voel.

Sterkte!
Jelly

Re: Gevoelstoornis gezicht/lichaam

Bericht door Jelly »

@Marina
Zou je verpleegkundige je misschien nog wat kunnen geruststellen?
vandaag wederom telefonisch contact gehad met Ms verpleegkundige. Ik hoefde me geen zorgen te maken over de klachten. Hersenbloeding toch nogmaals benoemd maar dit was niet het geval omdat de klachten komen en gaan. Ze gaat het maandag met neuroloog bespreken, ws een vervroegde mri. Ook zal ze mij in het mdo revalidatieteam bespreken.
Misschien heb je momenteel last van een pseudo-schub, omdat je aangeeft tegelijk ook problemen met je evenwicht te hebben. Heb je de laatste weken misschien meer last van stress, vermoeidheid o.i.d. en is je urine al gecontroleerd op blaasontsteking?
Ze denkt aan een schub omdat nieuwe en oude klachten samen tot uiting komen. Geen indicatie voor een prednison kuur.
De extreme warmte, en nu nog steeds de warmte moeilijk uit mijn lichaam krijgen zal zeker zijn tol eisen.

Urine is gecontroleerd, geen blaasontsteking.
Marina

Re: Gevoelstoornis gezicht/lichaam

Bericht door Marina »

@Jelly

Oh, balen dat ze aan een schub denkt... :hmmm:
Had niet zo begrepen dat je nu ook klachten hebt die nieuw voor je zijn.

Hoop voor je dat de schade beperkt is (op MRI) :bidden:

Sterkte en beterschap!
Jelly

Re: Gevoelstoornis gezicht/lichaam

Bericht door Jelly »

@Marina

16 oktober mri, helaas zit de gevoelstoornis in mijn gezicht nu aan de rechterkant en wisselend links. Naar gevoel.. dit zijn nieuwe klachten dus kan niet missen dat er nieuwe leasies te zien zijn op de mri.
Marina

Re: Gevoelstoornis gezicht/lichaam

Bericht door Marina »

He bah.. wat vervelend zeg dat die gevoelsstoornis nu ook is uitgebreid naar de rechterkant van je gezicht :( ! Ik hoop dat het, ook al is het heel vervelend, je nu niet meer angstig maakt in ieder geval :knuffel:
Prednisolon was geen optie geloof ik he? Heb ook gelezen dat dat veelal niet goed werkt bij gevoelsstoornissen, hoewel ik wel van een uitzondering daarop weet.

Tja, als het volledig nieuwe klachten voor je zijn denk ik ook helaas dat er weleens een nieuwe laesie(s) zou kunnen zijn :hmmm:.

Zal voor je duimen dat die nare gevoelens binnenkort weer, en hopelijk helemaal, weg trekken!

Las ook, in het topic over MS-remmers, dat je misschien wel gaat (moeten) overstappen op een andere MS-remmer. Dat lijkt me goed, gezien je tijdens het gebruik van tecfidera eigenlijk juist meer last van klachten hebt gekregen, nietwaar?

Sterkte, Jelly!
Jelly

Re: Gevoelstoornis gezicht/lichaam

Bericht door Jelly »

@Marina
Prednisolon was geen optie geloof ik he? Heb ook gelezen dat dat veelal niet goed werkt bij gevoelsstoornissen
klopt dat was geen optie volgens de neuroloog.
Las ook, in het topic over MS-remmers, dat je misschien wel gaat (moeten) overstappen op een andere MS-remmer. Dat lijkt me goed, gezien je tijdens het gebruik van tecfidera eigenlijk juist meer last van klachten hebt gekregen, nietwaar?
klopt helemaal, sinds ik met Tecfidera ben begonnen is de ms onrustig.
Sterkte, Jelly!
dankjewel :knuffel:
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp