Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

Gevoelstoornis gezicht/lichaam

Diagnose MS, symptomen, medische onderzoeken, behandelingen (ja of nee) en revalidatie
Job

Re: Gevoelstoornis gezicht

Bericht door Job »

Anderhalf jaar geleden had ik een flinke gevoelstoornis in de helft van mijn gezicht. Het begon in mijn tong: heel plotseling tijdens het eten. Ikvroeg nog of mijn man scherpe kruiden in het eten had gedaan. In enkele ogenblikken deed de helft van mijn hoofd mee van mijn kruin tot het puntje van mijn kin.

Mijn hoofd voelde voor de helft alsof ik een badmuts op had. Eten was lastig en ik werd er ook heel moe van: vooral van het kauwen. Het is nooit helemaal over gegaan. Als ik moe ben tintelt mijn tong opnieuw.
Jelly

Re: Gevoelstoornis gezicht/lichaam

Bericht door Jelly »

Het irritante en tevens beangstigend gevoel is een gevoelstoornis in mijn linkerarm/schouder, soms pijnlijke steekjes en een lichte ms hug aanwezig.

Kan er wel alles mee doen alleen net of zit er een isolerend tintelend laagje omheen.

Herkenbaar voor iemand?
Gebruikersavatar
Qanuk00
Berichten: 531
Lid geworden op: 25 apr 2020, 15:53

Re: Gevoelstoornis gezicht/lichaam

Bericht door Qanuk00 »

Yep, momenteel ervaar ik ook last van tintelingen na inspanning, lammoe en af en toe een elektriciteitschok in linkerhelft lichaam met licht spasme bovenbeen. Mijn bovenbeen voelt daar enorm doof, en ik loop als een dronkelap, zelfs achter mijn rollator.

Ik heb vandaag even contact gehad met MS vpke, omdat ik net Lemtrada heb gehad. Ben mogelijk toch te hard van stapel gelopen deze weken, met nu een terugslag (lees pseudoschub). Maar het kan ook een virusje zijn dat onder de leden zit. Afwachten maar weer, bij verslechtering weer contact opnemen.

Hopelijk stelt dit je wat gerust!
Accept what is,
Let go of what was,
Have faith in what will be.
Jelly

Re: Gevoelstoornis gezicht/lichaam

Bericht door Jelly »

@Qanuk00

Dit stelt mij zeker gerust, het enge eraan is dat het komt en weer wegtrekt...in aanvallen zeg maar.

Ik vind het alleen erg vervelend voor je dat jij dit ook ervaart..

Een virusje ligt met dit wisselende weer zeker op de loer...

Zal voor je duimen dat de klachten niet verergeren!!!
Marina

Re: Gevoelstoornis gezicht/lichaam

Bericht door Marina »

Ik heb 1 keer gehad, onlangs, dat mijn hele linkerarm tintelde en ik wat minder gevoel daarin had. Dat vond ik wel een eng gevoel.. Ook heb ik soms als ik wakker word 's ochtends een volledig gevoelloze pink, altijd aan de rechterkant (mijn 'zwakkere kant'). Daar schrik ik inmiddels niet meer van, ook omdat ik heb ervaren dat het altijd weer weg trekt.

Pijnlijke steken heb ik soms en op diverse plaatsen, ook regelmatig in een arm. En de MS-hug (stevige druk in m'n romp) ben ik ook bekend mee.

Ik vind het soms ook een beangstigend gevoel, met name de gevoelloosheid. En ik kan me voorstellen dat het een eng gevoel is voor je dat dit in aanvallen komt. Je weet niet wat je kunt verwachten en wordt erdoor overvallen.
Ik kan alleen zeggen dat het op een gegeven moment wel went, het ene wat meer dan het andere. Ik hoop dat dat bij jou ook het geval zal gaan worden!
Jelly

Re: Gevoelstoornis gezicht/lichaam

Bericht door Jelly »

@Marina
Ik vind het soms ook een beangstigend gevoel, met name de gevoelloosheid.
Dat is ook beangstigend want in mijn achterhoofd weet je dat het de ms is omdat ik dit nog herken van jaren geleden. Het is nu weer even op de voorgrond.
Ik kan alleen zeggen dat het op een gegeven moment wel went, het ene wat meer dan het andere
Ik denk inderdaad dat dit vast ook weer z'n plekje krijgt en misschien ook weer naar de achtergrond verdwijnt.
We blijven positief!!!
Dango

Re: Gevoelstoornis gezicht/lichaam

Bericht door Dango »

herkenbaar ,

dit was mijn eerste shub in 2013, ineens vanaf neus tot oor voor 80% doof , wortelkanaal behandeling gehad dus dat was de oorzaak was het vermoeden.

Een enge en vervelende ervaring omdat je niet weet waar het vandaan komt.

gevoel in gezicht is voor 98% terug gekomen en niet meer weg geweest.

Verstuurd vanaf mijn SM-G970F met Tapatalk

Jelly

Re: Gevoelstoornis gezicht/lichaam

Bericht door Jelly »

Mochten er nu "nieuwe" nooit eerdere waargenomen gevoelstoornissen bij komen, spreek je dan van een shub?

Mijn ms verpleegkundige gaf een tijd geleden aan dat ze daar niks aan kunnen doen of evt behandelen...
Klick

Re: Gevoelstoornis gezicht/lichaam

Bericht door Klick »

een gevoelsstoornis is een schub. het is een zenuw die je gevoel niet meer doorgeeft.

bij mij werd toen ook gezegd dat ze daar niks aan doen, is niet erg genoeg om pred kuur te doen. daar was ik het toen mee eens, ik was blij dat de pred eindelijk mijn lijf uit was na de ozo.
Jelly

Re: Gevoelstoornis gezicht/lichaam

Bericht door Jelly »

Klick schreef: 16 apr 2023, 10:43 een gevoelsstoornis is een schub. het is een zenuw die je gevoel niet meer doorgeeft.
Neuroloog is bekend met mijn verergerde gevoelstoornissen en klachten. Gaf aan dat dit geen shub of achteruitgang is. vaag hé..
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp