Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

Gevoelstoornis gezicht/lichaam

Diagnose MS, symptomen, medische onderzoeken, behandelingen (ja of nee) en revalidatie
Steenbokje76

Re: Gevoelstoornis gezicht/lichaam

Bericht door Steenbokje76 »

@Qanuk00 ,
Bijvoorbeeld bij mij is inmiddels bekend dat het directe contact met mensen mij enorm overbelast
Had je dit in mindere mate ook al voor de MS of is dit pas echt ontstaan met / tijdens de MS?

Ik ben sws gevoeliger voor prikkels, al mijn hele leven. En direct contact met (veel) mensen kon mij ook voor de ms uitputten.
Het werd bij mij echter nog erger door de ms.

Gelukkig nu weer stukje minder erg dankzij de ritalin. En dat ervaar ik zelf als heel fijn.
Marina

Re: Gevoelstoornis gezicht/lichaam

Bericht door Marina »

@Jelly fijn dat de scan sneller klaar was dan je verwacht had.

Jelly schreef: 17 apr 2023, 14:40 Nog even geduld idd wat betreft de uitslag maar ik denk maar zo is het ernstig dan bellen ze wel eerder.
Ja natuurlijk, daar had ik zelf nog niet aan gedacht.

Ik heb nog een (korte) video gevonden die dieper ingaat op specifiek stress als oorzaak van verergering van MS-klachten: https://www.youtube.com/watch?v=q4fdx-pn3aw
Jelly

Re: Gevoelstoornis gezicht/lichaam

Bericht door Jelly »

@Marina

Ik heb de filmpjes bekeken, bedankt kort/bondig en vooral begrijpbaar en duidelijk!
Jelly

Re: Gevoelstoornis gezicht/lichaam

Bericht door Jelly »

@Marina
Marina schreef: 17 apr 2023, 14:07 Hoe ging het vandaag met de CT-scan?
Vervelend dat je nog ruim 2 weken moet wachten tot je de uitslag weet, dan zit je nog wel even in spanning dus :hmmm:
Sneller dan verwacht uitslag ct scan. Gisteravond opgenomen op de hartbewaking, pijn op de borst, onwerkelijk gevoel, koud/warm, zweverig gevoel,heel onrustig, steken in mijn hoofd, hyperventileren, beklemmend gevoel...heel eng...bloeddruk torenhoog..

Ecg, bloeduitslagen en de ct scan goed gelukkig, dus mocht een aantal uren later weer naar huis.

Conclusie: hoge bloeddruk en bloeddruk schommelingen, hier medicatie voor gekregen.. 3 mei evalueren.
Laatst gewijzigd door Jelly op 20 apr 2023, 12:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Marina

Re: Gevoelstoornis gezicht/lichaam

Bericht door Marina »

Jeetje wat een nare ervaring @Jelly :( !

Al die nare gevoelens die je opnoemt, die je gisteren ervoer, van de steken in je hoofd tot het beklemmende en zweverige gevoel alsook de pijn op de borst, doen mij sterk denken aan en kunnen horen bij een hevige hyperventilatie-aanval (of paniekaanval). Het is bekend dat mensen bij een hevige hyperventilatie-/angstaanval wel vaker op de hartbewaking belanden, omdat de symptomen sterk doen denken aan die van een hartaanval/problemen met het hart.

Een hoge bloeddruk gaat ook vaak samen met hyperventilatie. Beiden hebben vaak stress als oorzaak.
Te diep en/of te hoog ademhalen (hyperventileren) geeft een tekort aan koolstofdioxide dat ervoor zorgt dat de bloedtoevoer naar de verschillende organen wordt gereduceerd en de bloedvaten vernauwen. Nauwere bloedvaten en een gereduceerde bloedtoevoer zorgen er op hun beurt voor dat er meer druk op de bloedsomloop moet gezet worden. Daarom gaat chronische hyperventilatie vaak gepaard met een hoge bloeddruk.

Hoe gaat het met je ademhalingstherapie?
Wellicht zou het goed zijn om op de een of andere manier ook te zorgen dat de stress vermindert omdat deze de hyperventilatiesymptomen kan verergeren en kan zorgen voor een hoge bloeddruk en je zo in een vicieuze cirkel kunt belanden.

Fijn dat je medicatie hebt gekregen voor de hoge bloeddruk. Hopelijk gaat het daar snel beter mee!

Gelukkig dat de Ecg, bloeduitslagen en de ct scan goed waren!
Jelly

Re: Gevoelstoornis gezicht/lichaam

Bericht door Jelly »

@Marina
Jeetje wat een nare ervaring @Jelly :( !
Pffff inderdaad doodeng ik dacht ik krijg een hartaanval of een beroerte.
Na alle uitslagen kon ik een aantal uren later weer naar huis.
Hoe gaat het met je ademhalingstherapie?
Dat ging de laatste tijd wel goed, dit kwam zo onverwachts ineens. (Al stond ik de laatste tijd wel op van bed met een bonkend hart en meteen een doof gevoel arm, wang)
Fijn dat je medicatie hebt gekregen voor de hoge bloeddruk. Hopelijk gaat het daar snel beter mee!
Merk wel dat de medicatie werkt, de druk op de borst, steken in het hoofd, met daarbij gevoelloos wang en linkerarm wordt iets minder aanwezig (nog niet verdwenen) ik voel wel een bepaalde rust.
Laatst gewijzigd door Jelly op 20 apr 2023, 12:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Klick

Re: Gevoelstoornis gezicht/lichaam

Bericht door Klick »

heftig @Jelly !
op de hartbewaking geeft je wel rust denk ik, al is het natuurlijk niet fijn je bent wel op de plek waar ze monitoren hoe het met je hart gaat en waar ze kunnen ingrijpen als dat nodig is.

wat zegt je cardioloog? (als je het wil delen..)
Jelly

Re: Gevoelstoornis gezicht/lichaam

Bericht door Jelly »

@Klick

3 mei heb ik afspraak met mijn eigen cardioloog. Ipv die van de Spoedeisende hulp die het dinsdagavond heeft beoordeeld.

Dan de situatie en start medicatie bespreken/evalueren.
Klick

Re: Gevoelstoornis gezicht/lichaam

Bericht door Klick »

@Jelly en in tussentijd? ik bedoel ik neem niet aan dat je tot 3 mei op de hartbewaking blijft…
Jelly

Re: Gevoelstoornis gezicht/lichaam

Bericht door Jelly »

@Klick

Vergeten te vermelden, ik kon na een aantal uur opname en onderzoeken weer naar huis.
Alle uitslagen waren behalve de bloeddruk goed, deze zijn we nu doormiddel van medicatie aan het behandelen..

Met uiteraard eerst weer bijwerkingen.. :gek:
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp