Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

Buitenshuis plassen

MS medicatie en gerelateerde andere medicatie, hulp en hulpmiddelen
nienke1954

Buitenshuis plassen

Bericht door nienke1954 »

Plasprobleem…wie herkent dit ?

Al heel lang heb ik MS en met m’n rolstoel inmiddels en andere hulpmiddelen lukt het me nog steeds om in m’n uppie in een prachtig huis in Amsterdam te wonen.
Zelf heb ik het thuis helemaal oké voor mezelf gemaakt. Van alles is er aangepast.
Ik kan nog wekelijks een paar keer naar fysiotherapie voor o.a. krachttraining , heb daarna weinig energie meer.
Ik ben zeer zuinig met afspraakjes. Mensen komen vnl. bij mij thuis. Dat vind ik lastig.
Het grootste probleem is dat ik nauwelijks meer uit huis kom vanwege moeten plassen . Geen concert, theater, uit eten , familiebezoek , vriendenbezoek, terrasjes enz. want na een uur (of twee) moet ik plassen en een invalidentoilet is niet vaak voorhanden. Over vacantie heb ik het al helemaal niet .
M’n wereld wordt hierdoor wel heel klein en dat deprimeert me enorm…

Incontinentiebroekjes e.d. ga ik niet aan beginnen, want ik ga niet een paar uur lang in een natte broek zitten.

Ik zou dolgraag een katheter willen, al lijkt me het inbrengen niet makkelijk. Heeft iemand daar ervaring mee ?

Iemand een idee ….
Nessa

Re: Buitenshuis plassen

Bericht door Nessa »

@nienke1954 Vervelend dat je door dit probleem het huis niet meer uitdurft. De eerste stap is dat je, via de neuroloog, een afspraak maakt bij de uroloog/continentieverpleegkundige. Die kan je precies uitleggen wat de opties zijn.

Zelf draag ik incontinentieverband als ik op.pad ga. Ik heb ik geen ervaring met katheteriseren. Ik heb wel begrepen dat het inbrengen goed aan te leren is als je geen beperking hebt in je handfunctie.

Alleen vraag ik me af of jij daar praktisch mee bent geholpen. Katheteriseren moet regelmatig gebeuren en vraagt genoeg werkruimte. Dat zal in jouw geval dus moeten gebeuren in een gehandicaptentoilet. En als dat er niet is, heb je dus alsnog een probleem. Is er wel een gehandicaptentoilet, dan kun je zelf plassen en is de katheter niet nodig.

Wat je dus eigenlijk zou willen, is een verblijfskatheter. Dan loopt je blaas leeg in een opvangzak en die gaat best lang mee. Alleen is een verblijfskatheter niet bedoeld voor incidenteel gebruik. En ook alleen voor de gevallen waarin andere opties, zoals een luier of inleggers, niet voldoende werken.

Je moet dus wel in je achterhoofd houden dat wat jij wil, niet kan.

Wellicht zou katheteriseren wel kunnen zorgen dat je minder vaak moet plassen dan om het uur. Dat zal de uroloog ook vast onderzoeken.
Laatst gewijzigd door Nessa op 08 apr 2023, 07:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Nessa

Re: Buitenshuis plassen

Bericht door Nessa »

Dubbel gepost...
Klick

Re: Buitenshuis plassen

Bericht door Klick »

ja dat wat @Nessa zegt :ja:

en ken je de app hogenood?
https://www.hogenood.nl/app

ik heb zelf geen ervaring, maar het lijkt me in een stad als amsterdam wel prima om overzicht te krijgen en qua gebruikers!
123Eoss

Re: Buitenshuis plassen

Bericht door 123Eoss »

Dank jullie,
Vanwege verminderde handfunctie is een katheter een probleem idd. Met de uroloog praten over incontinentieverband blijft als enige over.
Enne… die app heb ik natuurlijk al.
Fijn Paasweekend …
Marina

Re: Buitenshuis plassen

Bericht door Marina »

Wat jammer dat je nauwelijks meer erop uit gaat vanwege dit probleem!
Ik ben bekend met het feit dat het in Amsterdam vaak moeilijk is om een geschikt/invalidentoilet te vinden in (vooral) restaurants/cafe's e.d. Regelmatig is er geen invalidentoilet of je moet bijv. een trap af/op om bij de toiletten te komen :hmmm:..
Inmiddels ken ik wel een aantal plekken (vaak nieuwere en gelijkvloerse gebouwen) waar dat niet het geval is en alhoewel de keuze beperkt is kan ik in ieder geval wel ergens uit eten/drinken. Ik weiger om me in mijn huis "op te sluiten" en daardoor depressief te worden. Dan heb ik liever het ongemak van incontinentiemateriaal.

nienke1954 schreef: 07 apr 2023, 15:14 Incontinentiebroekjes e.d. ga ik niet aan beginnen, want ik ga niet een paar uur lang in een natte broek zitten.
Ik gebruik zelf (nog) geen incontinentiebroekjes, maar wel een inlegverband maar heb geen last van een nat gevoel. Die verbanden, en zeker de broekjes denk ik, absorberen steeds beter en je blijft ook een (relatief) droog gevoel houden, is mijn persoonlijke ervaring althans.
Toeter
Berichten: 1862
Lid geworden op: 06 jul 2012, 14:05
Locatie: Groene hart

Re: Buitenshuis plassen

Bericht door Toeter »

Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar een uroloog kan misschien ook informatie geven over medicatie om de aandrang te verminderen.

Elk uur is wel vaak natuurlijk.

Sterkte. Ik vind het heel naar om te horen dat jouw wereldje zo klein wordt en je zo beperkt wordt.
nienke1954

Re: Buitenshuis plassen

Bericht door nienke1954 »

Ik las zojuist in een artikel over incontinentiemateriaal over SPORTTAMPONS.
Dat zijn tampons die de urinebuis een tijdje afsluit, lijkt me wel iets.
Iemand ervaring hiermee?
Nessa

Re: Buitenshuis plassen

Bericht door Nessa »

@nienke1954 Dit soort tampons worden gebruikt bij stress incontinentie. Als je urine verliest bij druk op de blaas, zoals hoesten, lachen of hardlopen.

Is bij jou al onderzocht wat de oorzaak is van je blaasklachten? Dan kun je namelijk pas goed beoordelen bij welke hulpmiddelen of medicatie je baat hebt.
123Eoss

Re: Buitenshuis plassen

Bericht door 123Eoss »

Nee, ik ga de uroloog bellen.
Ik hoef niet elk uur hoor, maar wel direct nadat ik aandrang voel. Door m’n verminderde handfunctie ben ik er ook vaak niet op tijd bij.
Het is een combinatie van factoren … 😟
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp