Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

is spierzwakte door ms te versterken door trainen?

Diagnose MS, symptomen, medische onderzoeken, behandelingen (ja of nee) en revalidatie
Klick

is spierzwakte door ms te versterken door trainen?

Bericht door Klick »

wat ik me afvraag is of spierzwakte door ms te trainen is zodat het sterker wordt.

ik heb zwakte in de heupflexie (?) wat ik begrijp de voorkant van het bovenbeen.
Toeter
Berichten: 1862
Lid geworden op: 06 jul 2012, 14:05
Locatie: Groene hart

Re: is spierzwakte door ms te versterken door trainen?

Bericht door Toeter »

Hey @Klick

Spierzwakte is zeker te trainen. Het is wat mijn eerste revalidatie fysio zei: 'een sterke spier reageert beter op een verzwakt signaal van de zenuw'

Ik ben toevallig van de week naar de fysio geweest voor mijn knieheffers en voetheffers hij denkt dat hij me kan helpen. Ik wil graag weer kunnen rennen zonder te struikelen.

Ik ging eigenlijk naar de fysio voor elektrostimulatie van de verzwakte spieren. Ik heb het idee dat ik al best veel aan spierversterkende oefeningen doe met yoga en zwemmen. En ik wilde gericht de zwakke spier trainen, omdat ik het idee heb dat ik veel compenseer met andere spieren.

Maar dat doet deze praktijk niet en hij denkt dat er nog wel wat winst te behalen is met looptraining en trainen van de heupheffers.

Dus dat gaan we proberen. Alleen de zwakke spier trainen is ook niet goed natuurlijk. Het staat allemaal in verbinding met elkaar en helpt elkaar allemaal.

Ik zou het liefst allebei willen doen: en oefeningen voor been, heup, buikspieren en tussendoor elektrostimulatie van de zwakste spieren.

Ook omdat je bij elektrostimulatie kunt blijven liggen en het dus minder energie kost. Eerst kijken wat dit oplevert. Anders misschien naar een andere praktijk.

Ik ken wel iemand die elektrostimulatie heeft gehad voor een specifieke bovenbeen spier en dat hielp toen wel.
Nessa

Re: is spierzwakte door ms te versterken door trainen?

Bericht door Nessa »

Ja, je kan spierzwakte trainen. Wat Toeter zegt: een sterke spier reageert beter op de slechte prikkels van de zenuw.

Alleen heb je daar dus gelijk het zwakke punt te pakken: de verstoorde aansturing van de spier kan er voor zorgen dat de spieren geen adequate trainingsprikkel meer kunnen krijgen. En er dus geen of nauwelijks effect is van trainen. Of dat je heel veel moet blijven trainen om resultaat vast te houden.
Tel daarbij op dat een fout in het zenuwsignaal in de praktijk vaak zowel een gebrek in de aansturing laat zien als een verstoorde spierspanning. Ook dat helpt niet mee aan goede spieropbouw.

Ik doe al 12 jaar aan fysiofitness. Mijn zwakke linkerbeen reageert nog steeds veel minder snel op oefeningen. En dat been verliest in trainingsvrije periodes zoals vakantie ook sneller kracht. Mijn linkerbeen is ook dunner omdat de spieren er minder ontwikkeld zijn. En toen ik nog kon hardlopen, duurde het 18 maanden ipv 12 weken om op te bouwen naar 5 km lopen.

Dus ja, je kan trainen. Verwacht er alleen geen wonderen van.
Toeter
Berichten: 1862
Lid geworden op: 06 jul 2012, 14:05
Locatie: Groene hart

Re: is spierzwakte door ms te versterken door trainen?

Bericht door Toeter »

Dat is wel waar wat @Nessa zegt. Het gaat je zeker helpen om je spieren zo sterk mogelijk te houden, maar het is vechten tegen de bierkaai.

Het vergt veel van je motivatie om toch maar steeds weer energie te investeren in sporten, terwijl de vooruitgang heel langzaam gaat.

En bij een kleine tegenslag (griepje) wordt je meteen 3 stappen teruggezet.

Maar toch: hoe fitter mijn lichaam is hoe beter ik me voel qua energie.

En sporten en fit blijven is het enige wat ik zelf kan doen om mijn achteruitgang zo langzaam mogelijk te laten gaan.
Klick

Re: is spierzwakte door ms te versterken door trainen?

Bericht door Klick »

@Toeter en @Nessa
dat vind ik in principe goed nieuws!

heupflexie, dat zijn de heupheffers toch?
hoe train ik die? en de voetheffer?

mijn beide benen zijn sterk, ik loop 3 nu vaak 4km per dag. maar er mist wel kracht links.
natuurlijk verwacht ik geen wonderen.

ik ga wachten met trainen tot mijn hamstings zijn hersteld en ik mijn fysio heb gevraagd hoe ik dit zelf kan trainen. rustig aan beginnen enz enz.
ik heb nu het gevoel energie te hebben voor trainen, ik heb er ook zin in, iets wat ik zonder rita http://forum.msweb.nl/viewtopic.php?p= ... da#p231243nooit had.
Toeter
Berichten: 1862
Lid geworden op: 06 jul 2012, 14:05
Locatie: Groene hart

Re: is spierzwakte door ms te versterken door trainen?

Bericht door Toeter »

@Klick

Ik moest bijvoorbeeld steeds stukjes trimmen (hele snelle pasjes zetten) en daarbij heel hoog mijn knieën optillen. Daarbij ook je tenen zo hoog mogelijk optillen.

Maar ook op handen en knieën zitten en been zijwaarts heffen (hondje plassen)

En voetheffers zittend trainen door bijvoorbeeld kussen op je voet leggen en dan steeds je tenen optrekken.
Jelly

Re: is spierzwakte door ms te versterken door trainen?

Bericht door Jelly »

@Klick @Nessa @Toeter

Vraagje zijn jullie voor fysiotherapie zelf verzekerd of via de ms verpleegkundige dmv een chronische code?
Nessa

Re: is spierzwakte door ms te versterken door trainen?

Bericht door Nessa »

@Jelly Mijn fysiotherapie wordt vergoed onder de code chronisch zieken.
Jelly

Re: is spierzwakte door ms te versterken door trainen?

Bericht door Jelly »

@Nessa
Kan ik dit bij de ms verpleegkundige aanvragen?

Ik ben voor 18x behandeling verzekerd, volgende week de 18e keer. Wil er wel mee door blijven gaan nekklachten behandelen/ademhalingsoefeningen.
Nessa

Re: is spierzwakte door ms te versterken door trainen?

Bericht door Nessa »

@Jelly Ik heb dit destijds wel aangevraagd via de ms-verpleegkundige.

Bij mij was het zo dat nadat de machtiging was afgeven, ik eerst nog 20 sessies zelf moest betalen voor de fysio uit de basisverzekering werd betaald. Ik was voor 12 behandelingen aanvullend verzekerd en daarna heb ik 8 behandelingen zelf betaald.

In jouw geval dus betekenen dat je, naast die 18 behandelingen die je nu uit je aanvullende verzekering hebt gehad, je dus nog eens 20 behandelingen moet hebben die je helemaal uit eigen zak moet betalen. Soms wordt dat opgelost door de machtiging op een eerdere datum te stellen. Dan moet jouw fysio jouw eerdere behandelingen ook omboeken qua declaratiecode. Niet iedere zorgverlener wil meewerken aan dat soort creatief boekhouden. Maar je kunt het altijd vragen aan de vpk en je fysio.
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp