Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

is spierzwakte door ms te versterken door trainen?

Diagnose MS, symptomen, medische onderzoeken, behandelingen (ja of nee) en revalidatie
Klick

Re: is spierzwakte door ms te versterken door trainen?

Bericht door Klick »

@Jelly ik heb ook code chronisch, dit heeft mn fysio bij mn huisarts geregeld. heb ik zelf niks voor hoeven doen. hij vertelde toen wel wat @Nessa aangeeft.. 1x de behandelingen zelf of via verzekering betalen en daarna gaat de machtiging in.
Jelly

Re: is spierzwakte door ms te versterken door trainen?

Bericht door Jelly »

@Klick @Nessa

Duidelijk ik ga dit maandag overleggen met de fysiotherapeut.
Klick

Re: is spierzwakte door ms te versterken door trainen?

Bericht door Klick »

Toeter schreef: 21 apr 2023, 07:51 @Klick

Ik moest bijvoorbeeld steeds stukjes trimmen (hele snelle pasjes zetten) en daarbij heel hoog mijn knieën optillen. Daarbij ook je tenen zo hoog mogelijk optillen.

Maar ook op handen en knieën zitten en been zijwaarts heffen (hondje plassen)

En voetheffers zittend trainen door bijvoorbeeld kussen op je voet leggen en dan steeds je tenen optrekken.
is de 1e je knie richting je neus en dan je onderbeen niet naar voren?
de 2e en 3e zie ik voor me , hondje plassen past wel bij de oefeningen die ik al doe als een kat je rug bollen en dan hollen (voor si) :haha:
Toeter
Berichten: 1862
Lid geworden op: 06 jul 2012, 14:05
Locatie: Groene hart

Re: is spierzwakte door ms te versterken door trainen?

Bericht door Toeter »

Klick schreef: 21 apr 2023, 11:07 is de 1e je knie richting je neus en dan je onderbeen niet naar voren?
Ja inderdaad, wat je die voetballers altijd ziet doen!

En als je de theorie van het 'zenuwen trainen' wil proberen: in dat artikel stond dat je om de zenuwen te trainen beter 8x per dag kort en explosief kon trainen, dan 3x per week lang.

Ik wil het wel proberen, dus ik ben vandaag al een aantal keer knieheffend naar de keuken en de wc getrimd :D leuk voor mn huisgenoten.

Ik begin super kort. Eerst maar eens kijken of ik morgen niet teveel spierpijn heb. Want voor het trainen van je zenuwen is het dagelijks 8x of meer doen, belangrijk.

Ik hoop dat ik het volhoud en de klad er niet in komt na een tijdje.

Helaas kan ik het artikel niet meer vinden. Het waren militairen die zo getraind werden en als je nu zoekt op: 'militairen trainen zenuwen' krijg je natuurlijk allemaal verschrikkelijke artikelen over de oorlog.
Steenbokje76

Re: is spierzwakte door ms te versterken door trainen?

Bericht door Steenbokje76 »

@Klick

Goede vraag! :goed:

Ik denk dat alles wat zwak is (en dus nog niet 'kapot' ) te trainen valt. Denk maar aan het nut van revalidatie na een terugval.
Maar in welke mate is van veel dingen afhankelijk, ook hoelang het behaalde effect behouden blijft. Zie eerdere opmerkingen ook.

Je kan uiteraard trainen wat je wil, maar als jouw hersenen geen correct signaal meer verzenden, dan wordt het enorm lastig.
Dat is zwemmen tegen de stroom in. Dat ga je op de lange termijn in elk geval niet winnen.

Zelf richt ik me op het onderhouden van een zo goed mogelijke algemene conditie.
En richt ik me op vnl. gezond eten, regelmatig slaappatroon etc.,

Zou er zelf moeilijk mee kunnen dealen als ik enorm getraind heb op bijv. specifiek mijn zwakke voetheffers en dit effect bijv.
na een simpel griepje (met evt pseudo schub) of gewoon 'uit het niets' weer teniet wordt gedaan.
Dat zou ik mentaal heel lastig vinden.

Met algemene conditie trainen heb ik de focus op het geheel, dat werkt voor mij beter qua motivatie en het op lange termijn ook
blijven volhouden met trainen.

Maar heel goed dat je dit afvraagt. Logisch dat je dingen wilt aanpakken en verbeteren.
En dat moet je ook zeker doen als je daar een goed gevoel bij krijgt.
Je wilt gewoon niet achteruit gaan... snap ik heel goed.

dat is ook gewoon een heel akelig idee.

Ps. balans train ik overigens wel! Dus regelmatig als een flamingo gaan staan :lol:
Steenbokje76

Re: is spierzwakte door ms te versterken door trainen?

Bericht door Steenbokje76 »

@Klick

Je vraag over trainen deed me trouwens terugdenken aan een video fragment van neuroloog Aaron boster dat ik gisteren zag. Zie onderstaande link en dan vanaf minuut 38 zoiets. Het stukje duurt maar paar minuutjes.

Maar daar verteld hij iets over een cliënt (wel met zekere diagnose ppms) & trainen van zwakke spieren.

https://www.youtube.com/live/ClUi3dIu-tg?feature=share

Ik denk ook zeker dat je met trainen en aan je conditie werken je evt tijd kan winnen. Maar dat het zeker geen garantie is.
Klick

Re: is spierzwakte door ms te versterken door trainen?

Bericht door Klick »

@Toeter interessant! dat past wel bij me, kort vaak en iedere dag.

@Steenbokje76 ik kan inmiddels wel zeggen dat ik conditie heb, ik loop iedere dag 3 tot 4 km juist daarom.
thnx voor de link! ga hem vanavond kijken! ben het niet altijd met hem eens, maar wel nieuwsgierig naar zijn visie en ervaring.

ik merk dat ik nu met rita wel de energie heb om te proberen mijn zwakte aan te pakken. ik ben niet bang voor een schub, ik sta al jaren stil. of ik het ga volhouden en of het wel effect gaat hebben weet ik niet. maar ik wil het proberen in mijn dagelijkse oefeningen mee te pakken. ben van het type “nee heb je, ja kun je krijgen”
Toeter
Berichten: 1862
Lid geworden op: 06 jul 2012, 14:05
Locatie: Groene hart

Re: is spierzwakte door ms te versterken door trainen?

Bericht door Toeter »

Hey @Klick

Ik ben erachter hoe die trainingsmethode heet: 'greasing the groove'

Als je Googlet vind je er veel over. In dat artikel stond 8x per dag maar dat waren natuurlijk militairen.

Ik zit vandaag op 2 x trimmen :D voel wel dat ik wat doe, dus rustig aan. Niet overbelasten.
Klick

Re: is spierzwakte door ms te versterken door trainen?

Bericht door Klick »

@Toeter thnx! ik ga dat straks opzoeken. nee snap ik, moet wel voorzichtig doen. mijn benen gaan de goeie kant op, nu is mn schouder aan de beurt :hmmm:

maar ik geef de moed niet op! dit zijn allemaal spier dingetjes, mijn hele lijf moet wennen en dat duurt gewoon lang.
Toeter
Berichten: 1862
Lid geworden op: 06 jul 2012, 14:05
Locatie: Groene hart

Re: is spierzwakte door ms te versterken door trainen?

Bericht door Toeter »

Steenbokje76 schreef: 21 apr 2023, 13:09
Maar daar verteld hij iets over een cliënt (wel met zekere diagnose ppms) & trainen van zwakke spieren.

https://www.youtube.com/live/ClUi3dIu-tg?feature=share

Ik denk ook zeker dat je met trainen en aan je conditie werken je evt tijd kan winnen. Maar dat het zeker geen garantie is.
Interessant filmpje @Steenbokje76! Ik heb dat stukje gekeken over die man met ppms en zo zie je maar weer: zelfs als je al zo slecht bent, kan spierversterking je weer wat meer mogelijkheden geven!

Ik denk dat spierversterkende oefeningen altijd kunnen helpen, maar er zit wel een grens aan. En je kunt natuurlijk niet vechten tegen de progressie van de ziekte zelf.

Je kunt alleen het 'gevecht' aangaan met de gevolgen van de ziekte. In de breedste zin van het woord. En helaas is dat gevecht voor ons vaak ook om los te laten wat was, zodat je weer verder kunt met wat nog is.

Maarja wanneer is het 'echt weg' en wanneer kun je nog verbetering behalen. Je moet het toch proberen
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp