Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

Code 100 op rijbewijs

Over gezin, familie, vriendschappen, vervoer en andere dagelijkse zaken
Geert1987

Code 100 op rijbewijs

Bericht door Geert1987 »

Hallo allemaal,

Ik ben een 35-jarige man met zo'n 12 jaar de diagnose MS. Mijn laatste echte schub was in 2012, dus dat is best lang geleden. Echter heb ik een grillige start gehad, waardoor ik tijdelijk in een revalidatiecentrum heb "gewoond" om te herstellen van verlammingsverschijnselen. Hierdoor heb ik destijds al mijn rijbewijs "opnieuw" moeten halen, middels een rijtest. Tevens werd bij mij de automaatcode en rem- en stuurbekrachtigingcodes op het rijbewijs gezet, die tevens maar 3 jaar geldig is.

Toen ik een paar maanden geleden begon met mijn werkzaamheden bij de zorgorganisatie kreeg ik de vraag of ik af en toe (2 á 3 keer in de week) mensen thuis wilde ophalen en weer wegbrengen. Hierop ben ik weer eens goed op mijn rijbewijs gaan kijken en blijkt dit dus niet te mogen vanwege de code 100. Eigenwijs als ik ben, heb ik direct een nieuwe gezondheidsverklaring van het CBR ingevuld en telefonisch contact gezocht. Na een paar flinke telefoongesprekken ben ik er nu achter dat ook het CBR mij niet kan helpen. Code 100 wordt op je rijbewijs gezet zodra je op een gezondheidsverklaring aangeeft dat je MS hebt. Dit is wettelijk vastgelegd en wordt dus “ook niet beoordeeld door een arts of examinator van het CBR(!)”. Ik voelde met ineens in een hokje geplaatst; “jij hebt MS, jij mag dat niet”. Ik mis de menselijke maat in deze wetgeving.

Zijn er mensen die dit herkennen, hier al eens mee te maken hebben gehad of met een soortgelijke casus? Graag kom ik in contact met u.

Groetjes Geert
Jrs77

Re: Code 100 op rijbewijs

Bericht door Jrs77 »

Geert1987 schreef: 01 mei 2023, 18:56 Code 100 wordt op je rijbewijs gezet zodra je op een gezondheidsverklaring aangeeft dat je MS hebt. Dit is wettelijk vastgelegd en wordt dus “ook niet beoordeeld door een arts of examinator van het CBR(!)”.
Niet helemaal; code 100 krijg je alleen als je ook een andere code op je rijbewijs hebt gekregen, al is het een beperking tot automaat.
Ik heb er nogal wat problemen mee gehad: https://www.maxvandaag.nl/sessies/thema ... lengingen/

Dit is zo op advies van de Gezondheidsraad opgenomen in de Regeling eisen geschiktheid 2000, maar lijkt het gevolg van een vertaalfout van de Europese rijbewijsrichtlijn te zijn. Het is in elk geval in strijd met die richtlijn, en bestaat niet in andere Europese landen. Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat weet dat, het CBR weet dat, maar verbeteren zal (door te verwachten claims) te kostbaar zijn.

Je zou dit alleen via de rechter kunnen verhelpen, maar dat wordt kostbaar.
Geert1987

Re: Code 100 op rijbewijs

Bericht door Geert1987 »

Bedankt voor je reactie Jrs77. Ik heb inderdaad ook de reactie van het CBR gelezen en daardoor dus gezien dat MS-patiënten door de gezondheidsraad werden gezien als "onveiliger in het verkeer". Hierbij ga ik er vanuit dat dit onderbouwd is.

Wat jij schrijft over de beperkingen op mijn rijbewijs, da's misschien nog wel hoopvol. Ik ben al bezig om mijn rijbewijs te verlengen middels een gezondheidsverklaring en de daarbij behorende formulieren. 2 á 3 jaar geleden kreeg ik toen een uitnodiging voor een rijtest. Toen kon dat niet door corona en andere praktische redenen. Hopelijk kan het nu weer een mag ik een rijtest van doen in een schakelauto, al rijdt een automaat naar mijn mening veel fijner. :ja:

Bij mijn missie om dit aan de kaak te stellen, kreeg ik ook nog eens de mededeling dat deze wetgeving aan het einde van het jaar kan gaan veranderen. Dus wie weet...
Knillis

Re: Code 100 op rijbewijs

Bericht door Knillis »

Mij lijkt toch dat het bij het CBR er aan ligt wie je aan de telefoon krijgt en wie de rijtest bij je afneemt.
Toen ik zo’n 26 jaar geleden de diagnose MS kreeg adviseerde mijn toenmalige neuroloog bij de aanschaf van een andere auto over te stappen op een automaat.

Een paar jaar later hebben we een automaat gekocht. In al die jaren heb ik om de 5 jaar een nieuw rijbewijs moeten aanvragen omdat de regels nou eenmaal zo zijn (ik ben er qua gebruik van armen en benen bij het rijden niet op achteruit gegaan). Tot nu toe heb ik ook 3 x een rijtest moeten doen. Dat deed ik in onze VW Caddy automaat.

Ik heb (gelukkig) geen code 100 op mijn rijbewijs dus mag ik nog steeds naast de automaat ook in een schakelauto rijden. Echt snappen doe ik het niet meer, misschien heb ik gewoon mazzel gehad, ik weet het niet.

Begin 2025 ben ik weer aan de beurt voor een keuring, ik zie er nou al tegenop. Elke keer weer een hoop gedoe, veel geld kwijt en tot nu ook ook twee keer het nieuwe rijbewijs te laat gekregen (mocht dus niet rijden) terwijl ik ruim op tijd met de procedure was begonnen.

Sterkte en ik hoop dat je de code 100 op de een of andere manier nog kwijt zult kunnen raken.
Geert1987

Re: Code 100 op rijbewijs

Bericht door Geert1987 »

Bedankt Knillis!

Wat mij betreft geven ze mij een rijbewijs voor een automaat zonder code 100. Sterker nog, mijn werkgever heeft onlangs een automaat aangeschaft voor het deelnemersvervoer, ideaal.
Gebruikersavatar
Qanuk00
Berichten: 531
Lid geworden op: 25 apr 2020, 15:53

Re: Code 100 op rijbewijs

Bericht door Qanuk00 »

Blijft een hele rare kwestie met het CBR, zie ook topic
viewtopic.php?p=226576#p226576

@Geert1987
Suc6 Geert, en laat je er niet onder krijgen! Feit dat je dit hier al bespreekt maakt dat je er op een verantwoorde wijze mee om wil gaan, toch...?
Accept what is,
Let go of what was,
Have faith in what will be.
Geert1987

Re: Code 100 op rijbewijs

Bericht door Geert1987 »

Het klopt dat het CBR een bijzondere organisatie is. Maar ik geef idd niet zomaar op, dit is in mijn ogen onrechtvaardig... Bedankt voor je reactie Qanuk00!
Geert1987

Re: Code 100 op rijbewijs

Bericht door Geert1987 »

Yes! Na 7 maanden knokken heb ik gisteren een schoon rijbewijs opgehaald bij de gemeente. Code 100 en alle andere codes eraf! Het kan dus wel, maar vergt een aantal telefoontjes en bezwaarschriften... :goed:
Billy

Re: Code 100 op rijbewijs

Bericht door Billy »

:goed:
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp