Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

MS en constant zoete smaak in mond

Diagnose MS, symptomen, medische onderzoeken, behandelingen (ja of nee) en revalidatie
Lamourbris

MS en constant zoete smaak in mond

Bericht door Lamourbris »

Hallo allemaal,

Ik ben heel internet afgestruind maar kan geen info vinden over wat ik zoek.

Ik ben namelijk op zoek naar de oorzaak van mijn smaakafwijking. Sinds januari 2022 ben ik erachter gekomen dat ik MS heb. Een hele jaar geen andere grote schubs gehad. Moeheid, wazig zien en zware benen na een drukke dag was t enige.
Sinds januari 2023 ervaar ik een constante zoete smaak in mijn mond (toevallig na een kuur van hoge dosering vitamine D, toeval?) . Tijdens het eten is deze smaak er niet maar zodra ik mijn laatste hap heb doorgeslikt is de zoete smaak weer erg aanwezig. Het lijkt erop dat het steeds erger wordt en soms kan ik niet zeggen of de smaak zoet is of zout, sommige momenten lijkt het of ik een hap zeewater doorgeslikt heb. Ook komt metaalachtige smaak met regelmaat voor (wanneer ik menthol in mijn mond heb) ik heb slecht tandvlees en slechte mondhygiëne uitgesloten, dus dat kan het niet zijn. Ik ben erg angstig om naar de huisarts te gaan omdat ik hele enge ziektes tegen kom wanneer ik mijn symptoom google. De laatste keer dat ik naar de huisarts ging kreeg ik totaal onverwachte de klap van de MS diagnose. Ik denk dat ik van daar een angst/trauma ontwikkeld heb om met klachten naar de huisarts te gaan. Ik hoop hier mensen te vinden die dit ook eens ervaren te hebben. Volgens de MS verpleegkundige kan het zeker met MS te maken hebben. Kan ik hier lotgenoten vinden?

Ik ga deze week nog een afspraak maken bij de huisarts voor extra onderzoeken. Maar voor nu hoop ik hier mensen te zien die mij kunnen geruststellen
Andra

Re: MS en constant zoete smaak in mond

Bericht door Andra »

Dag @Lamourbris,

Heel internet afgestruind, dat is nogal wat ;)
Vaak komt er zoveel narigheid voorbij dat het bepaald niet gerust stelt..

Een zoete smaak in de mond herken ik, al heb ik het niet constant. Bij mij is het helemaal achter op de tong, het lijkt een beetje op banaan. Ik weet niet wat de oorzaak is en of het vaker voorkomt bij ms. Ik heb het niet eerder gehoord of besproken. Op de momenten waarop ik het onmiskenbaar proef ben ik vaak erg moe, dus ik beschouw het als een teken van vermoeidheid. Het is niet iets waar ik me zorgen over maak. Een zoute of metaalachtige smaak herken ik niet.

Dat je kampt met angst om naar je huisarts te gaan nadat dat eerder zo onverwachts, als een klap, leidde tot de diagnose ms, vind ik niet gek. Ik heb dit ook zo beleefd. Erover praten en minder ingrijpende ervaringen die erna kwamen hebben weer wat vertrouwen gegeven. Hoop dat dat bij jou ook zo werkt. Je kunt je angst ook benoemen bij de huisarts.

Het beste,
Andra
Lamourbris

Re: MS en constant zoete smaak in mond

Bericht door Lamourbris »

Hoi Andra,

Super bedankt voor jouw reactie. Goed te weten dat een zoete smaak in de mond niet alleen bij mij voorkomt. Gelukkig heb jij het minder vaak.
Ik heb het de laatste weken constant, vanaf het moment dat ik opsta tot dat ik weer in bed lig in de avond. Het begint nu zo intens te worden dat ik het gevoel heb dat de zijkanten van mijn tong opgezwollen zijn terwijl er niks te zien is. Ook heb ik soms uit het niks veel meer speeksel dan normaal, waarbij soms ook nog het speeksel dikker lijkt te voelen en uiteraard gepaard met mierzoete (zoute? Metaal) smaak. Wanneer ik er weinig last van heb kan ik de smaak als zoet definiëren, wanneer het heel erg wordt kan het alle kanten op, soms zelfs bijna bitter. Dit maakt me angstig, onzeker en ik denk er de hele dag aan. Ik moet nu mijn angst overwinnen en naar de huisarts. Hopelijk verteld hij me dat het een symptoom is van MS en niks anders.

Nogmaals dank voor je reactie. Hopelijk kunnen anderen op dit forum die dit herkennen ook een berichtje achterlaten , zal me hopelijk beetje rust geven
Gebruikersavatar
Qanuk00
Berichten: 531
Lid geworden op: 25 apr 2020, 15:53

Re: MS en constant zoete smaak in mond

Bericht door Qanuk00 »

@Lamourbris Ik herken dat ook wel, met name als ik fysiek wat ontregeld ben.

Ik merk ook dat ik misselijk wordt bij bepaalde geurtjes van eten, zoals zware pastamaaltijden, sojaproducten, zongedroogde tomaten in olie, allemaal dingen waar ik in het verleden nooit last van had.

Ik weet niet of dat specifiek MS is, of een bijwerking van een van mijn MS behandelingen.
Accept what is,
Let go of what was,
Have faith in what will be.
Marina

Re: MS en constant zoete smaak in mond

Bericht door Marina »

Ik heb hier zelf geen last van, maar heb wel gelezen op verschillende websites dat MS reuk- en smaakverandering/-vermindering kan veroorzaken en dat je eten anders kan smaken. Maar ik begrijp dat je er niet zozeer last van hebt tijdens het eten maar constant.

Afwijkingen in de smaak kan veel verschillende oorzaken hebben, bijv. bijwerking van medicatie, een tekort aan zink/vitamine B of diabetes.

Je bent bang voor ernstige aandoeningen maar waarschijnlijk zou je, behalve de smaakafwijking, dan ook andere klachten ervaren.
Al begrijp ik je angst om naar je huisarts te gaan, nadat je zo onverwachts de diagnose MS kreeg, denk ik dat dat wel belangrijk is om andere oorzaken dan MS uit te sluiten. Mocht je (onverhoopt) misschien toch een andere aandoening hebben dan kan je dit maar beter z.s.m. weten zodat je ook kunt worden behandeld en het niet eventueel verergert doordat je geen behandeling krijgt. En misschien komt het toch door de MS of is er een andere, niet ernstige oorzaak. Maar dan weet je dat ook en hoef je je niet meer constant zorgen te maken over iets wat je misschien niet hebt.

Sterkte!
Toeter
Berichten: 1862
Lid geworden op: 06 jul 2012, 14:05
Locatie: Groene hart

Re: MS en constant zoete smaak in mond

Bericht door Toeter »

Marina schreef: 07 mei 2023, 16:39 denk ik dat dat wel belangrijk is om andere oorzaken dan MS uit te sluiten. Mocht je (onverhoopt) misschien toch een andere aandoening hebben dan kan je dit maar beter z.s.m. weten zodat je ook kunt worden behandeld en het niet eventueel verergert doordat je geen behandeling krijgt.
Hier stipt Marina een heel belangrijk punt aan! Je hebt nu MS en heel veel symptomen van andere ziekten kunnen ook bij MS horen!

Daarom is het heel belangrijk om eerst alle andere mogelijke oorzaken uit te sluiten, voordat je concludeert dat het de MS is.

Ik ben er recent ook weer in getrapt: ik was moe, snel duizelig, wazig in mijn hoofd. Ik dacht dat het de MS was. Bleek ik al een jaar met bloedarmoede rond te lopen.

Zo verschrikkelijk zonde dat ik zo lang extra ziek heb rondgelopen, terwijl het met ijzertabletten te verhelpen is.
Jessicah

Re: MS en constant zoete smaak in mond

Bericht door Jessicah »

De Engelse term ervoor is dysgeusia.

Het kan voorkomen na een overdosis vitamine D, waarbij je teveel calcium opbouwt in je bloed. Of juist bij tekorten van vitamine B12 of zink, na het nuttigen van Chinese pijnboompitten en een aantal andere condities en aandoeningen, zoals stille Covid infectie, of iets anders dat niets met MS te maken heeft.

Het kan een bijwerking zijn van medicatie die je neemt.

Het kan ook komen door een vermindering van speekselproductie door één of andere reden. Kauwgum of iets van zuur smakende druppels kan de speekselproductie omhoog halen en de vreemde smaak veranderen.

In plaats van blindelings dingen uit te proberen is het toch beter dat je een afspraak met je huisarts maakt die dan wat testen kan voorschrijven om wat simpel te verhelpbare oorzaken uit te sluiten. Van januari tot mei is te lang om te denken aan alleen een tijdelijk beschadiging van je smaakpapillen.

Verder mis ik in je verhaal de begeleiding voor je MS. Ik herken het verhaal van de onverwachte klap van de diagnose. Ik ging ook even naar de huisarts op een vrije dag voor wat vage klachten en een paar uur later werd ik op de spoedeisende hulp in de scanner geschoven, en werd ik voor een week opgenomen.

Ik mijn pakket van zorg na de diagnose zat echter ook de hulp van een psycholoog en nu met het revalidatietraject weer. Ik kan je dat zeker aanraden als hulp om te verwerken dat je leven ineens op z'n kop staat en die kan je ook tools aanreiken om met je angst om te gaan.
Verder helpt mijn fysiotherapeut me ook met trainingen om met stress om te gaan, omdat ik daar sinds mijn diagnose plotseling last van heb, terwijl ik er daarvoor totaal geen last van had,
Lamourbris

Re: MS en constant zoete smaak in mond

Bericht door Lamourbris »

Bedankt voor je reactie.

Uiteindelijk ben ik inderdaad naar de huisarts geweest , die heeft me verwezen voor bloedprikken en te checken op Oa schildklier , zink en vitd en vitb12. Ben benieuwd.
Klick

Re: MS en constant zoete smaak in mond

Bericht door Klick »

@Lamourbris ik hoop dat ze iets gaan vinden en het makkelijk oplosbaar is voor je!
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp