Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

ervaringen gevraagd rolstoel of scootmobiel??

Diagnose MS, symptomen, medische onderzoeken, behandelingen (ja of nee) en revalidatie
j@nnetje

ervaringen gevraagd rolstoel of scootmobiel??

Bericht door j@nnetje »

ik heb een vraagje,

het afgelopen half jaar heb ik een paar flinke shubs gehad en daardoor ben ik best achteruitgegaan.
met name het lopen en mijn energie.
nu loop ik tegen het volgende aan, in huis red ik mij best redelijk, maar een rondje met de hond is wel een heel klein rondje geworden :moe:
ook een uurje winkelen of naar de stad gaan lukt niet meer. en een dagje weg met familie e.d. gaat ook niet meer. :nee:
Paar weken geleden een leen rolstoel aangevraagd, maar dat was ook geen succes. vind het erg vervelend om geduwd te worden en zelf hoepelen met een gewone rolstoel is te zwaar.
nu zat ik zelf te denken aan een rolstoel met electrische ondersteuning bij het hoepelen.
Heb net gebeld met WMO en die gaf aan dat een scootmobiel misschien beter is.
nu zoek ik eigenlijk ervaringen, dus als jullie die met mij willen delen graag :ja:
oja, het moet wel mee kunnen in auto dus opvouwbaar ofzo.
alvast bedankt voor het meedenken!
Toeter
Berichten: 1862
Lid geworden op: 06 jul 2012, 14:05
Locatie: Groene hart

Re: ervaringen gevraagd rolstoel of scootmobiel??

Bericht door Toeter »

Hey J@nnetje,

Wat wil je horen? Ik ben heel blij met mijn scootmobiel. Ik heb de atto sport. Speciaal die gekozen omdat hij 10km per uur kan. Ik heb hem alleen niet via de WMO, maar zelf gekocht.

Je kunt bij een thuiszorg winkel verschillende modellen uitproberen!

Groetjes
Toeter
j@nnetje

Re: ervaringen gevraagd rolstoel of scootmobiel??

Bericht door j@nnetje »

eigenlijk wil ik gewoon weten wat praktischer is, nu begrijp ik dat dat ook heel persoonlijk is.
wat ik vooral wil is iets wat ik zelf mee kan nemen in de auto.
waar nik ook makkelijk een winkel of museum o.i.d. mee in kan.
en waar ik mijn hondje mee kan uitlaten.
voor andere dingen heb ik het tot nu toe niet nodig.

nu lijkt een scootmobiel mij op het eerste gezicht niet zo practisch om mee te nemen in auto. maar ik kan het mis hebben daarom ervaringen gevraagd ;)

volgende week komt er iemand langs bij mij van wmo.
dat zou eerst paar weken duren voordat ze contact zouden opnemen maar vanmorgen belden ze al.
ik ben dan ook heel benieuwd wat er vanuit hun allemaal kan
Jelly

Re: ervaringen gevraagd rolstoel of scootmobiel??

Bericht door Jelly »

@j@nnetje

Ik heb op Google opvouwbare scootmobiel opgezocht.
Is dat ook een optie voor je?
Marina

Re: ervaringen gevraagd rolstoel of scootmobiel??

Bericht door Marina »

Er zijn inderdaad ook opvouwbare scootmobiels. Deze zijn ook compacter dan niet-opvouwbare waardoor je deze in de auto kunt meenemen en ook makkelijker je kunt bewegen in winkels, musea e.d.

"Scootmobiel vs elektrische rolstoel: een overzicht

Scootmobielen zijn in de eerste plaats bedoeld voor mensen die thuis de nodige mobiliteit hebben, maar moeite hebben om lange afstanden te lopen. Elektrische rolstoelen hebben echter kleinere draaicirkels en meer verschillende zit- en comfortopties (zoals ligplaatsen), waardoor ze meer geschikt zijn voor gebruik binnenshuis en langdurig gebruik dan scootmobielen.


U vindt in dit product een breed scala aan variëteiten. Zo zijn er kleinere modellen scootmobielen en draagbare gemotoriseerde scootmobielen die kunnen worden opgevouwen en in een kofferbak passen, maar ook zwaardere modellen die ontworpen zijn om heuvels te beklimmen.

Elektrische rolstoelen zijn er in allerlei stijlen en er zijn zware opties voor zwaar gebruik op ruw terrein, evenals lichte opvouwbare rolstoelen die het vervoer vereenvoudigen.

Werking en wendbaarheid

Wat zijn de operationele verschillen tussen scootmobielen en elektrische rolstoelen? Met andere woorden, hoe bedien en stuur je ze?

Elektrische rolstoelen maken voor het manoeuvreren vaak gebruik van joysticks op de armleuning, waarvoor niet zoveel mobiliteit of kracht van het bovenlichaam nodig is om ze te bedienen. Scootmobielen hebben echter meestal handgrepen die beide handen en een behoorlijke mobiliteit vereisen om ze te besturen.

Dit maakt elektrische rolstoelen beter geschikt voor mensen die minder mobiel zijn in hun armen, omdat ze gemakkelijker te besturen zijn en slechts één hand nodig hebben in plaats van twee.

Snelheid en afstand

Een van de belangrijkste overwegingen bij de keuze tussen een elektrische scooter of een gemotoriseerde rolstoel is hoe snel ze zijn en hoe ver ze kunnen reizen.

Standaard elektrische rolstoelen zijn niet erg snel en kunnen geen lange afstanden afleggen. Beperkt tot 6 km/u en met een bereik van ongeveer 30 km per acculading zijn ze meestal niet de beste optie voor lange afstanden.

Scootmobielen zijn ontworpen voor langere afstanden op moeilijker terrein. Ze hebben snelheden tot 18 km/u en afstanden tot 50 km per oplaadbeurt. Elektrische rolstoelen zijn in hun standaardvorm beter geschikt voor kortere afstanden op gladder, vlakker terrein, maar er zijn modellen beschikbaar die speciaal geschikt zijn voor zwaardere ritten.

Als u op zoek bent naar afstand en snelheid, zijn scootmobielen waarschijnlijk de beste keuze.

Welke is de beste optie?

Rekening houdend met zaken als snelheid, afstand en bediening zal de beste keuze voor u afhangen van uw individuele omstandigheden. Hoe mobiel u thuis bent, uw mobiliteit van het bovenlichaam en hoe ver u buitenshuis moet reizen op één lading, spelen allemaal een rol bij uw keuze."
(https://comfygomobility.eu/nl/elektrisc ... ze-voor-u/)

Een elektrische rolstoel of een rolstoel met elektrische ondersteuning is dus vooral geschikt als je thuis ook problemen zou hebben met mobiliteit. Scootmobiels als je sneller wilt en langere afstanden wilt overbruggen. Omdat je hem wilt kunnen vervoeren in de auto zou een opvouwbare de betere keuze zijn en je kunt je daarmee ook beter bewegen in winkels en musea.
j@nnetje

Re: ervaringen gevraagd rolstoel of scootmobiel??

Bericht door j@nnetje »

dank jullie wel :)

ik heb inderdaad ook opvouwbare scootmobielen gezien, maar ik vraag me af of ik die zelf in of uit de auto kan tillen.

en een totale electrische rolstoel is niet mijn bedoeling. ik zou dan graag een rolstoel met electrische hoepelondersteuning willen.

maar als ik het zo lees denk ik dat ik gewoon naar een zorgwinkel mpet gaan en het een en ander moet uitproberen :hmmm:

ik wacht de wmo mevrouw af die dinsdag komt en kijk wat zij voor opties heeft, en dan maar gewoon een afspraak maken om wat uit te probern.

nogmaals dank :bloem:
Jelly

Re: ervaringen gevraagd rolstoel of scootmobiel??

Bericht door Jelly »

@j@nnetje

Heel veel succes met het maken van de voor jou prettigste keuze!!!
Laatst gewijzigd door Jelly op 11 mei 2023, 16:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Billy

Re: ervaringen gevraagd rolstoel of scootmobiel??

Bericht door Billy »

Ik heb de efix. Vind een joystick wel echt heel fijn. Want heb 1 hand dan altijd vrij. Of voor de hond, of voor een tas.

Denk dat een rolstoel makkelijker is om mee te nemen. En de meeste plaatsen zijn niet eens rolstoeltoegankelijk, laat staan voor een scoot.

Maar ik heb ook een 3wieler. Die gebruik ik het liefst, buiten is dat zoveel makkelijker.
Marina

Re: ervaringen gevraagd rolstoel of scootmobiel??

Bericht door Marina »

De lichtste opvouwbare scootmobiel weegt ca. 19 kg.
De lichtste opvouwbare rolstoelen tussen ca. 10-16 kg.
En elektrische aandrijving ca. 8 kg.

Eventueel zou de zorgwinkel je ook moeten kunnen adviseren wat voor jouw situatie en wensen het meest geschikt is en je kunt ook aan een ergotherapeut vragen met je mee te denken (er worden 10 consulten per jaar vergoed).
Laatst gewijzigd door Marina op 12 mei 2023, 03:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Toeter
Berichten: 1862
Lid geworden op: 06 jul 2012, 14:05
Locatie: Groene hart

Re: ervaringen gevraagd rolstoel of scootmobiel??

Bericht door Toeter »

Mijn atto sport scootmobiel is opvouwbaar tot een formaat trolleykoffer. Hij is zwaar: 30 kilo. Maar hij kan erg makkelijk in 2 stukken los geklikt worden. Heb je 2 stukken van 15 kilo om te tillen.
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp