Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

ervaringen gevraagd rolstoel of scootmobiel??

Diagnose MS, symptomen, medische onderzoeken, behandelingen (ja of nee) en revalidatie
j@nnetje

Re: ervaringen gevraagd rolstoel of scootmobiel??

Bericht door j@nnetje »

@Marina en @Nessa

Bedankt voor jullie tips.
Voor mij is het allemaal nieuw dus ik vind het echt een puzzel
Marina

Re: ervaringen gevraagd rolstoel of scootmobiel??

Bericht door Marina »

@j@nnetje het is inderdaad best een puzzel als het allemaal nog nieuw is (en soms ook nog wel als het niet nieuw meer is).

Het is trouwens handig om van tevoren al te weten wat je kunt verwachten van het (keukentafel)gesprek met de WMO en hoe je je erop kunt voorbereiden.
Dat je bijv. weet welke vragen er aan je gesteld gaan worden. Zo wil de WMO bijv. weten wat je zelf nog kunt en wat niet en wat je er zelf al aan gedaan hebt of kunt doen om je vervoers-/mobiliteitsprobleem op te lossen. En of je gebruik wilt maken van hulp in natura of van een PGB (persoonsgebonden budget).
Het kan ook handig zijn om alvast de vragen die je zelf hebt aan de WMO op te schrijven.

Hier kun je meer informatie vinden over hoe de aanvraag bij de WMO werkt en over het (keukentafel)gesprek met de WMO-medewerker die bij je thuis komt: https://vief.nl/artikelen/ik-heb-hulp-n ... gK3UPD_BwE en https://adviespuntzorgbelang.nl/media/2 ... esprek.pdf
Op de website van je gemeente zou je ook informatie moeten kunnen vinden over hulp bij vervoer vanuit de WMO en hoe dat allemaal werkt, wat er wordt vergoed en wat niet e.d.

Succes met het gesprek morgen!
Ben benieuwd wat er uit gaat komen.
Robert5

Re: ervaringen gevraagd rolstoel of scootmobiel??

Bericht door Robert5 »

Hallo @j@nnetje, ben benieuwd of je er samen met de medewerker van het WMO uitgekomen bent.
Ikzelf heb in het begin een scootmobiel gehad en ben later op een rolstoel overgegaan. Mijn ervaring is dat een scootmobiel prima is zolang je nog een paar passen kan zetten. En je moet zelfstandig in en uit kunnen stappen. Belangrijk, want je komt niet overal even gemakkelijk binnen met een scootmobiel! Tochten maken met de scootmobiel gaat ook goed. Ligt uiteraard ook aan de soort accu’s wat de maximale afstand is die je af kunt leggen.
Toen bij mij het in en uit stappen en het lopen steeds meer problemen gaf ben ik overgegaan op een handbewogen rolstoel die later is voorzien van e-motion wielen + joystick. Zowel de rolstoel als scootmobiel kon ik meenemen in de auto. Was een VW Caddy (grijs kenteken) voorzien van een elektrisch hijskraan. Alles geregeld via Welzorg auto op maat.
Inmiddels is de niet geveerde eerste rolstoel vervangen door een volledig elektrische rolstoel. Moet zeggen dat de grote ritjes niet meer mogelijk zijn, maar ik kom nu wel gemakkelijk bijna overal binnen met rolstoel. De elektrische rolstoel heeft zoveel kracht dat bijna geen enkele drempel een probleem is en is met manoeuvreren erg wendbaar!
Samengevat. Zolang je nog op een verantwoorde manier in en uit kunt stappen en kleine stukjes kunt lopen zou ik voor de scootmobiel kiezen. Je kan gemakkelijk overal komen en indien nodig voor de deur parkeren en naar binnen lopen (al dan niet met hulpmiddel).
Wordt lopen zwaar en gevaarlijk kies dan, hoe moeilijk misschien ook te aanvaarden, voor een rolstoel.
Geloof het of niet, maar je vrijheid wordt toch weer een stukje groter.
Succes met alles overpeinzingen en beslissingen :goed: :goed:
SannieBannie

Re: ervaringen gevraagd rolstoel of scootmobiel??

Bericht door SannieBannie »

Hoi @j@nnetje, ik heb hetzelfde probleem; ik heb een energie te kort en mijn lopen is flink achteruit gegaan. En ook ik red me in huis nog wel, dan kan ik sloffen en dat zijn korte stukjes. Ik heb via de WMO een scootmobielfiets, maar die is niet mee te nemen in de auto.

Om mee te nemen heb ik een pride gogo traveler elite met 4 wielen (maar er zijn meer van dit soort scootmobieltjes) en deze kan in onderdelen uit elkaar en het zwaarste deel weegt ongeveer 15 kg.Ik heb een gebruikte aangeschaft,want ik heb via de WMO al een scootmobielfiets. Hij gaat vaak mee en past ook in een Volkswagen polo en een Renault twingo achtig model.

Hij gaat maximaal ongeveer 7km per uur en ik gebruik hem ook regelmatig om een boodschapje te doen en om een ommetje mee te maken. Hij is kleiner dan een normale scootmobiel en daardoor wat handzamer. Ik ben er ook mee door 2 verschillende kruidvatfilialen mee geweest en dat kan met een normale scootmobiel niet.

Succes met het maken van de juiste keuze voor jou.
sukkelaar

Re: ervaringen gevraagd rolstoel of scootmobiel??

Bericht door sukkelaar »

als stappen en staan zo vermoeiend wordt dan is rolstoel toch iets dat ge u moet afvragen.
probleem is dan dubbel
in hoever is uw woning aangepast en in hoever kunt ge zelf nog hoepelen?
hou er rekening mee dat uw beenspieren heel snel verminderen/verdwijnen als ge ze helemaal neit meer gebruikt.

ik heb nooit een scootmobiel overwogen maar ben direct naar de rolstoel gegaan en heb er nu een aankoppeldeeltje aanhangen zodat mijn rolstoel de facto een ebike is (>10000km op 4j tijd).
nu is mijn bovenlichaam inorde en ik kan daarmee alles opvangen + ik woon al sinds 2019 in een volledig aangepast appartement en ben net naar een nieuwe verhuisd.

ah ja
kijk naar de modellen die er zijn en de aanpassingen om uw zelfstandigheid zo lang mogelijk maximaal te behouden. kunt ge zelf nog hoepelen, evtl met emotion of smartdrive, dan meot ge dat doen. met die hulpstukken kunt ge nog altijd tijdens kerst hand in hand met uw ventje/vrouwtje gaan wandelen.
rolstoel betekent echt niet totale onderdanige afhankelijkheid.

p
j@nnetje

Re: ervaringen gevraagd rolstoel of scootmobiel??

Bericht door j@nnetje »

hallo allemaal,

dank voor jullie ervaringen :goed:

afgelopen woensdag de keus gemaakt, het word een rolstoel met electrische hoepelondersteunig. (accu op de wielen)
ben er erg blij mee nu al. en ik heb ik hem nog niet :giegel:

lopen doe ik nog wel in en om het huis. en als ik boodschappen ga doen.

opvouwbare scootmobiel werd niet door wmo verstrekt dus dat werd het niet. maar kan ik altijd nog eens via marktplaats o.i.d. zoeken.

de rolstoel komt ongeveer over 2 weken. ik zie er erg naar uit!!
Marina

Re: ervaringen gevraagd rolstoel of scootmobiel??

Bericht door Marina »

@j@nnetje fijn dat je een keuze hebt kunnen maken en dat je de rolstoel al over ca. 2 weken krijgt!

Als ik het goed begrijp worden zowel de rolstoel als de elektrische hoepelondersteuning dus wel door de WMO vergoed?
En is het dan een lichtgewicht rolstoel of in ieder geval makkelijk in je auto te tillen en vervoeren?

Alvast veel plezier er van gewenst!
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp