Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

Contact

Hier is ruimte voor nieuwe leden om zich voor te stellen en voor iedereen die meer over zichzelf wil vertellen
Hmnieuw

Re: Contact

Bericht door Hmnieuw »

Klick er veranderd heel veel, soms denk het leven hoeft van mij niet meer
Klick

Re: Contact

Bericht door Klick »

@Hmnieuw
december 2004
dan ben je de eerste klap wel voorbij.. (ikzelf juli 2015)
dat je redelijk stabiel blijft is fijn!
welke klachten heb je?

ik snap wat je bedoelt, ik heb dat praktisch elke avond. wel voelen dat je moet maar niet kunnen beginnen met plassen en als je eindelijk begint raak je heel makkelijk je concentratie kwijt en stopt het weer.

ik heb die onderzoeken ook gehad (denk ik) eerst een plas-onderzoek op een toilet die je straal monitoort. daarna een onderzoek waarbij mn blaas gevuld werd tot het punt dat ik voel dat ik moet plassen en ook is de boel bekeken aan de binnenkant.

bij mij was de uitkomst geen afwijkingen te zien in de blaas, dus het is de ms. en die klachten waren nog niet erg genoeg om aan de medicijnen te gaan (de keuze werd aan mijzelf gelaten).
ik heb ermee leren omgaan, het is nu onderdeel van mijn avondritueel.
rustig zitten blijven.. alle tijd.. stilte om me heen..

risico is wel dat je niet goed uitplast en last kan krijgen van blaasontsteking.
zelf vond ik toen dat ik dat zelf wel in de gaten kan houden, het is nu al wel jaren geleden en nog geen blaasontsteking gehad.
blaasontsteking kan je andere ms-klachten verergeren en je restschades weer laten voelen, je kan blaasontsteking hebben zonder er iets van te merken aan je blaas.
Ik had niet verwacht dat dit er ook bij zou horen.
alles wat met zenuwen wordt aangestuurd kan erbij horen, het is alleen wel altijd zaak het “normale” te onderzoeken want stel je voor dat er wel een normale oorzaak is.. dan kan er vaak wat aan gedaan worden!
het leven hoeft van mij niet meer
ik snap dat je je nu zo voelt, heb zelf ook van die momenten gehad, ben toch super blij dat ik daar doorheen ben gekomen! het leven is te mooi om er iets van te missen.

gisteren zag ik nog een stelletje koolmeesjes af en aan vliegen met wormpjes om hun jongen te voeren :lief:
Hmnieuw

Re: Contact

Bericht door Hmnieuw »

Mijn stabiliteit is minder, ik heb pijn
Klick

Re: Contact

Bericht door Klick »

@Hmnieuw dat is vervelend!
heb je al laten testen of je misschien een blaasontsteking hebt?
dat kan namelijk ook veel narigheid veroorzaken in een ms-lichaam.. en als je moeite hebt met plassen kan dat makkelijker ontstaan.
Hmnieuw

Re: Contact

Bericht door Hmnieuw »

Ik heb nu idd een blaasontsteking
Marina

Re: Contact

Bericht door Marina »

Hmnieuw schreef: 14 mei 2023, 08:46 Ik heb de diagnose sinds december 2004. De neuroloog zei begin dit jaar het blijft redelijk stabiel. Ik krijg nu wel last van andere klachten. Als ik in de nacht moet plassen, dan duurt het even voordat ik kan. Ik moet nu naar een uroloog.
Ik had niet verwacht dat dit er ook bij zou horen. Kortom waardeloos
Ik kan me voorstellen dat als je er geen weet van had dat dit soort klachten er ook bij kunnen horen en als je dacht dat het stabiel blijft dat het dan extra hard aankomt als je ineens, onverwachts, last van nog andere klachten krijgt. Je krijgt dan wel ineens veel op je bordje..

Ik heb zelf ook last van het soms moeilijk op gang komen van het plassen. M'n MS-verpleegkundige heeft me daar voor een trucje geleerd. Ik denk dat het ervan afhankelijk is of het werkt in hoeverre je er last van hebt / je zenuwen beschadigd zijn. Maar misschien helpt het jou ook wel. Het trucje is om te fluiten of lang uit te ademen door getuite lippen. Ik merk dan dat het ontspant en de straal eerder op gang komt.
Klick

Re: Contact

Bericht door Klick »

Hmnieuw schreef: 14 mei 2023, 10:54 Ik heb nu idd een blaasontsteking
dan verergerd dat al je ms klachten!
heb je iets tegen de blaasontstekingen gekregen? antibiotica zal je lichaam misschien ook niet helemaal lekker op reageren, maar dan ben je wel het snelste weer opgeknapt.

veel drinken, doorspoelen die blaas!
Marina

Re: Contact

Bericht door Marina »

Wat Klick zegt, en behalve veel drinken is het ook goed om regelmatig cranberrysap te drinken volgens mijn MS-verpleegkundige (dat helpt ook volgende blaasontstekingen te voorkomen).
Hmnieuw

Re: Contact

Bericht door Hmnieuw »

Ik heb inderdaad een antibiotica kuur. Ik slik ook cranberry met d manose. Deze ik volgens de apotheek blijven gebruiken. Ik drink ook veel
Klick

Re: Contact

Bericht door Klick »

@Hmnieuw helemaal goed! dan is het een kwestie van tijd voor je je weer beter gaat voelen!
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp