Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

prijsplafond energiekosten

Over gezin, familie, vriendschappen, vervoer en andere dagelijkse zaken
Klick

prijsplafond energiekosten

Bericht door Klick »

snapt iemand het prijsplafond?

als ik het goed begrijp wordt het plafond gedeeld door 365 met een gemiddeld dagverbruik (landelijk ofzo, niet je eigen gemiddelde) om zo in de winter meer te kunnen stoken dan zomers.

alles wat je boven dat dag gemiddelde uitkomt dat moet je volledig zelf betalen.

je het 2 periodes:
1. januari tot je jaarafrekening
2. jaarafrekening tot december

in een periode mag je overgehouden m3 meenemen en dus compenseren.
heb je iets over na periode 1 dan vervalt dat.

vragen:
je ziet dus de impact van het prijsplafond pas de volgende maanden? als ik nu kijk is er financieel niks verandert in mijn overzicht (vattenval)
je mag dus al die m3 in een periode optellen en afzetten tegen je gebruik? (als ik in de eerste mnd meer stook kan ik dat dan ook compenseren?)
Jetteke

Re: prijsplafond energiekosten

Bericht door Jetteke »

Ik heb het hele afgelopen jaar (in februari verhuisd naar een woning die weer op het gas is aangesloten) riant onder dat verbruik van het prijsplafond gezeten. Komende maand krijg ik mijn jaarafrekening (Eneco), ik ben benieuwd hoe dat er dan uitziet. Ze wilden ook mijn maandbedrag aanpassen van 95 euro naar 32 euro :huh: maar dat zet ik of terug, of ik zet het verschil maandelijks apart op een spaarrekening.
Klick schreef: 05 jan 2023, 16:03 snapt iemand het prijsplafond?

als ik het goed begrijp wordt het plafond gedeeld door 365 met een gemiddeld dagverbruik (landelijk ofzo, niet je eigen gemiddelde) om zo in de winter meer te kunnen stoken dan zomers.

alles wat je boven dat dag gemiddelde uitkomt dat moet je volledig zelf betalen.

je het 2 periodes:
1. januari tot je jaarafrekening
2. jaarafrekening tot december
Zo heb ik het ook begrepen.
in een periode mag je overgehouden m3 meenemen en dus compenseren.
heb je iets over na periode 1 dan vervalt dat.
Dit heb ik zo niet begrepen. Volgens mij werkt het hetzelfde als normaal en mag je geen m3's meenemen. In de zomer verbruik je automagisch al minder dan in de winter.
Steenbokje76

Re: prijsplafond energiekosten

Bericht door Steenbokje76 »

@Jetteke , @Klick en andere lezers,

Dit is inderdaad correct:

je hebt 2 periodes m.b.t. energieplafond en het verbruik:
1. 1 januari tot je jaarafrekening
2. jaarafrekening tm 31 december

https://www.rtlnieuws.nl/economie/life/ ... verbruiken

Via bovenstaande link kun je berekenen hoe de verdeling voor jou is. Dus hoeveel je mag verbruiken mbt energieplafond VOOR je jaarafrekening en hoeveel NA je jaarafrekening.

Een voorbeeld:

Mijn jaarafrekening loopt tot en met 28 feb 2023, de uitkomst hiervan is deze:

Tot je contract afloopt, mag je in 2023 403 m3 gas en 611 kWh elektriciteit hebben verbruikt om onder het prijsplafond te blijven.

Tot 31 december heb je dan nog 797 m3 gas en 2289 kWh elektriciteit over om onder het plafond te blijven.


Uiteraard kun je ook meer verbruiken dan hetgeen is berekend voor je... maar dan betaal je wel de volle mep aan energiekosten dus het variabel tarief. Ik vind dit persoonlijk een vorm van controle en manipulatie van de energiebedrijven en ook van de overheid.
Het zou niet uit moeten maken wanneer jij je aantallen kWh of kuub gas zou willen verbruiken.

Maar dat is mijn persoonlijke mening. Hopelijk hebben jullie wat aan mijn uitleg en de rekentool.
Klick

Re: prijsplafond energiekosten

Bericht door Klick »

Jetteke schreef: 05 jan 2023, 16:34 Dit heb ik zo niet begrepen. Volgens mij werkt het hetzelfde als normaal en mag je geen m3's meenemen. In de zomer verbruik je automagisch al minder dan in de winter.
ik bedoelde het meenemen van ongebruikte m3 naar periode 2 (dus jaarafrekening - 31 dec)
volgens mij mag dat niet en is er daarom zo n gedoe dat het moment van je jaarafrekening wel eens ongunstig kan zijn.

wat fijn dat je termijn zo laag is! ik snap dat je voor de zekerheid de rest spaart, maar als het goed is is dat automatisch berekend adhv wat je al betaald hebt en je geschatte verbruik. als die schatting klopt zit je goed!
Klick

Re: prijsplafond energiekosten

Bericht door Klick »

@Steenbokje76 bedankt voor de tool!
Steenbokje76

Re: prijsplafond energiekosten

Bericht door Steenbokje76 »

@Klick

Meenemen van eenheden stroom of gas die je 'overhebt' naar periode 2, dus NA de jaarrekening mag helaas niet.
Klick

Re: prijsplafond energiekosten

Bericht door Klick »

Steenbokje76 schreef: 05 jan 2023, 18:57 @Klick

Meenemen van eenheden stroom of gas die je 'overhebt' naar periode 2, dus NA de jaarrekening mag helaas niet.
nee idd daar was ik al bang voor…
AngelNoa

Re: prijsplafond energiekosten

Bericht door AngelNoa »

ik begrijp niks van al die zaken helaas en maak me er dus druk om.

Krijg toevallig een mail van Eneco binnen dat ik uiterlijk eind jan meer hoor over mijn maandbedrag. Mijn jaarrekening is in augustus en toen is er niks veranderd (ben dus zelf maar vast wat hoger gaan zitten).

Als ik naar afgelopen dec kijk waren mijn totaal kosten 464 euro tegenover 119het jaar er voor.

En dan zeggen ze dat ik me geen zorgen moet maken want "je hebt zonnepanelen".
Tja maar die doen niks aan het gasverbruik. Ik stook lager dan anders (en met voorheen 19.5 was dat al niet hoog!) en douche zo min mogelijk; ik hou van een warme douche, maar ik durf niet meer. Water voor de afwas kook ik in de waterkoker.

Had ik eerst coronastress (wil het nog steeds niet krijgen maar ok), heb ik nu energie-stress... :thumbdown:
Steenbokje76

Re: prijsplafond energiekosten

Bericht door Steenbokje76 »

@AngelNoa en evt. andere lezers,

Hi,

Ik weet natuurlijk niet wat jouw woonsituatie is en of je huurt of woont in koopwoning.
Maar ik heb 2 lucht-lucht warmtepompen in mijn huis. Oftewel simpel gezegd energiezuinige maar zeer krachtige inverter airco's die ook rendabel (vergeleken met gas) kunnen verwarmen.

Had toen ik kwam wonen in dit huis, 2.5 jr geleden al 1 airco aangeschaft voor mijn slaapkamer omdat de bovenetage van hout is. En het boven dus erg warm kan worden in de zomer. Toen kwam ik erachter dat die airco ook heel geschikt was om lekker snel mee te verwarmen.

Afgelopen zomer dus nog een airco aangeschaft voor de woonkamer. Heb vanaf het najaar tot nu toe alleen verwarmd met de 2 airco's.
uiteraard heb je dan alleen warmte in de kamers waar de aircoverwarming hangt. Maar das prima te doen vind ik.
Heb een open keuken dus die is ook in de woonkamer. En heb evt. een (elektrische) (vloer) verwarming in toilet en badkamer die aan kan.

Heb tot nu toe maar 265 kuub gas verbruikt in ruim 10 maanden. Mijn stroomverbruik is 2854 tot nu toe in 10 maanden. maar jaar ervoor was het stroomverbruik ook 2987 in een jaar (en toen had ik die 2e airco nog niet!). Dus valt allemaal reuze mee met het stroom verbruik.
Koelen en verwarmen is beiden A+++.
Verwarmen als het vriest kost iets meer stroom. Maarja dat is logisch.

Aanschaf is wel redelijk duur, 3000 euro per airco (incl. montage). Maar dit is op basis van mijn type airco (lucht-lucht warmte pomp) en vermogen.
Er zijn ook goedkopere units te vinden!

Ik heb er veel plezier van, het verwarmt dus enorm goed en als het warm is koelt het ook super goed.

Zonnepanelen heb ik nog even geen interesse in vanwege de ligging van mijn dak (schuine kant is op het noorden), daarom is er weinig profijt van die panelen te behalen. En aanschaf en montage relatief duur.

Als er lezers zijn die meer voor- en nadelen willen weten van de airco dan hoor ik het wel. Kan ook via persoonlijk bericht.

ps. financiën etc. en mensen hierbij helpen is tot recent altijd mijn beroep geweest en ben er nu ook nog graag mee bezig. :)
Marina

Re: prijsplafond energiekosten

Bericht door Marina »

AngelNoa schreef: 06 jan 2023, 07:43 ik begrijp niks van al die zaken helaas en maak me er dus druk om.
Ik begrijp er ook niet veel van, maar vind ook dat de informatie hierover vanuit de overheid en vanuit de energieleverancier zelf (Vattenfall in mijn geval) beter kan. En ik zou me zo kunnen voorstellen dat er (veel) meer mensen zijn die het niet goed begrijpen.

Ik woon in een (sociale) huurhuis en heb geen gas maar stadswarmte (en zonnepanelen). Over stadswarmte is maar weinig info te vinden helaas. En overstappen naar een andere leverancier is niet mogelijk wegens het monopolie van Vattenfall op stadswarmte hier, al zal het misschien niet zoveel uitmaken nu.

Ik vraag me af of het verstandig is om toch maar gebruik te gaan maken van de slimme meter? Ik heb daar namelijk diverse negatieve verhalen over gelezen: over niet kloppende cijfers van verbruik. Maar ik heb momenteel maar weinig inzicht in mijn verbruik, op de jaarcijfers na.

Is er hier nog iemand anders die stadswarmte heeft i.p.v. gas en meer informatie heeft over (de cijfers van) het prijsplafond i.v.m. stadswarmte??
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp