Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

EPD Bezwaar of niet ?

Alles omtrent werk en uitkeringen
Sara

Bericht door Sara »

Interessant onderwerp, ik heb er afgelopen week aardig wat over gelezen, ook omdat ik uit de IT in de zorg gewerkt heb, enne... ik overweeg ook om bezwaar te maken.

Even 1 misverstandje wegwerken: in het EPD zelf wordt helemaal niks opgeslagen, en er is dus ook geen eindverantwoordelijke voor de inhoud: het bestaat uit verwijzingen naar gegevens in bestaande systemen.

Om te beginnen naar twee soorten gegevens: de medicatie-gegevens, die door de apotheek geleverd worden, en het zgn 'waarneemdossier': de belangrijkste gegevens die je eigen huisarts van je heeft.

Als je dus naar een waarnemend huisarts of huisartsenpost gaat, kan die 'via' het EPD de gegevens van je apotheek en van je eigen huisarts opvragen.

In [url=http://www.waarneemdossierhuisartsen.nl ... 1-2005.pdf][COLOR="Blue"][U]dit document[/U][/COLOR][/url] staat op pag. 7 iets meer over wat er in het waarneemdossier staat.

van de ziekenhuizen komen helemaal nog geen gegevens in 't EPD, maar dat zal later ooit wel komen.

Ik heb vooral moeite met het verspreiden van de medicatie-gegevens. Als ik bij m'n apotheek voor m'n vakantie m'n medicatielijst opvraag, blijken daar regelmatig dingen te ontbreken, die ze er op mijn verzoek braaf weer erbij typen, dat wel :D

De achtergrond daarvan is dat het apothekerssysteem een (niet zo'n goeie) gok doet over wanneer de medicijnen van je laatste recept op zijn, en je ze dus niet meer gebruikt:

Als ik Avonex voor 8 weken haal, terwijl ik er nog 2 in de kast heb liggen, staat die Avonex steeds de laatste 2 weken van die 8 de Avonex helemaal niet in de list :(. Ik heb tenminste es van een huisarts begrepen dat 't zo werkt :(.

Ik vind het gewoon link als een arts zich baseert op zo'n onvolledige lijst. Ik heb dan veel liever dat ie 't aan mij vraagt!

Enne... 't lijkt me ook helemaal niet denkbeeldig dat verzekeraars op deze manier zich toch toegang weten te verschaffen tot mijn gegevens :(.
Mien

Ik ga bezwaar maken

Bericht door Mien »

Ik ga bezwaar maken

op een [URL="http://www.ouders.nl/cgi-bin/TMMforum/F ... st=2200007"]ander forum [/URL]is al een hele discussie aan de gang over het EPD.

De voors, maar vooral ook de tegens, komen aan de orde. M.n. ook nog dat er veel onduidelijkheid is.

Ik ga mijn gegevens zelf verzamelen (heb er al heel wat) en op een USB´tje zetten, dat lijkt me veiliger en minder privacygevoelig (moet ik em natuurlijk niet verliezen en/of beveiligen)

(NB Joanna noemde al eens de [URL="http://www.medikeeper.nl/"]medikeeper [/URL] [IMG]http://www.medikeeper.nl/img/1180305037[/IMG] )

Voordeel is ook dat ikzelf het centrale punt ben van informatie, tenminste, dat vind ikzelf, [I]voor mij[/I], de beste oplossing.

Ik vrees inderdaad dat het uit de hand gaat lopen, dat er niet minder fouten worden gemaakt door alle beschikbare info (teveel info lokt niet uit tot zorgvuldig lezen, lees ook het oudersforum in de link hierboven), dat de veiligheid niet te garanderen valt en dat er dus kans bestaat dat allerlei mensen in jouw gegevens kunnen snuffelen, al dan niet met goede bedoelingen :eek:

Er zijn ook allerlei sites waar je je zorgen/bezwaar kenbaar kunt maken, zie link van ouders.nl
Fratema

Hypotheekverstrekkers, levensverzekeringen, UWV....

Bericht door Fratema »

Hypotheekverstrekkers, levensverzekeringen, UWV....

Hoe veilig is het? Wie kan er, al dan niet via de voordeur, meekijken?

Ik ga ook zo'n bezwaar insturen. Wordt het weer zo'n proefballonnetje waar je over een paar jaar niks meer over hoort... :duivel: :cool:
Candy † 2-12-2016

Bericht door Candy † 2-12-2016 »

Ik vind het best als artsen/behandelaars, mijn gegevens kunnen inkijken, maar.... dan moet ik de sleutel hebben. Zo denkt mijn huisarts er ook over.

Maar ik weiger om mijn medisch verleden bloot te stellen aan derden, zoals therapeuten, wijkverpleging e.d. instanties.

Er wordt al teveel gekletst, en iedere praatpaal maakt er wat meer/minder van. Ik vertel zelf wel wat en aan wie ik iets kwijt wil.

Zoiets heb ik jaaaaren geleden ook beleefd met een bank. Mijn auto was zo slecht dat ik subiet een andere moest kopen. Dat betekende een beetje lenen.

Dezelfde avond belde de moeder van de baliemedewerkster mij met de vraag, welk merk ik ging aanschaffen.:huh:

Dus ik voel wel wat voor de key van Mien. Samen met mijn ID-kaart in mijn tas...
Maar hoe krijgt de juiste persoon die geopend??
Mien

Candy

Bericht door Mien »

Candy

[QUOTE]Dus ik voel wel wat voor de key van Mien. Samen met mijn ID-kaart in mijn tas...
Maar hoe krijgt de juiste persoon die geopend??[/QUOTE] Dat is ook nog iets wat ik me afvraag.

Of ik zou de USB onbeveiligd moeten laten. Misschien weet Jo hoe de hare is beveiligd (ik meen dat zij er eentje had gekocht?), het moet natuurlijk wel iets zijn wat voor hulpverleners gemakkelijk toegankelijk moet zijn.
Floor 1953

Bericht door Floor 1953 »

[quote]Even 1 misverstandje wegwerken: in het EPD zelf wordt helemaal niks opgeslagen, en er is dus ook geen eindverantwoordelijke voor de inhoud: het bestaat uit verwijzingen naar gegevens in bestaande systemen.
[/quote]

En dat is dus het zwakke : wie bepaald dat en welke gegevens worden gerelateerd.

De patient of ???????
Candy † 2-12-2016

Bericht door Candy † 2-12-2016 »

Het grootste probleem is, dat het allemaal niet duidelijk is. De brief van Klink is te vroeg. Maar ik betwijfel of dat volgend jaar helderder is.
Mien

Opinie

Bericht door Mien »

Opinie

Even gejat van het oudersforum dit [URL="http://www.patientenplein.nl/pp/pp.php? ... gorie_id=1"]opiniestuk[/URL]

[QUOTE]Het EPD wat moeten we ermee.

De overheid voert een marketingcampagne voor het EPD (Electronisch Patiënten Dossier) terwijl veel artsen en automatiseringsdeskundigen waarschuwen en het systeem bij voorbaat verouderd vinden.

Is dit EPD voor u zo geweldig als het ministerie van VWS denkt? Zorgt het alleen maar voor vermindering van medische fouten?

Als je de folder die u in de bus kreeg moet geloven zijn er geen nadelen en risico’s aan verbonden.

Op grond van mijn ervaring als arts en helper van (mogelijke) slachtoffers van medische fouten ben ik beslist niet overtuigd van de beweringen van de minister.

[B]Het EPD is geen dossier.[/B]
Allereerst moet ik een mogelijk misverstand ophelderen. De naam landelijk EPD wekt een foute suggestie.

Er komt niet één centraal medisch dossier van iedereen. Een landelijk schakelpunt komt er.

Via die schakelcomputer zouden straks alle zorgverleners bij elkaar in de patiëntendossiers kunnen kijken.

Gezien de ervaringen met automatiseringsprojecten van de (semi)overheid (UWV, Belastingdienst, OV-chip) moet nog blijken of dat ook op grote schaal gaat werken.

De diverse zorgverleners hebben verschillende soorten dossiers en software die dan compatibel en toegankelijk moeten zijn via dat schakelpunt.

Voorwaar een mega automatiserings uitdaging.

Het EPD zal medische fouten voorkomen maar ook veroorzaken.
Het is natuurlijk waar dat het ontbreken van medische gegevens soms tot fouten leidt.

Hoe vaak precies is niet bekend omdat nooit onderzocht is tot hoeveel medische fouten een teveel aan gegevens heeft geleid. Dat klinkt misschien vreemd.

Maar mijn betrokkenheid als panellid bij het AVRO tv-programma ‘Missers’ en de medische fout meldingen via degezondepatient.nl maken duidelijk dat veel medische fouten ontstaan doordat een arts op basis van eerdere gegevens en veronderstellingen van een andere arts in een tunnelvisie belandt.

Of hij durft niet af te wijken van een werkdiagnose van een andere arts. Hij mist dan de juiste diagnose en gaat zo de fout in.
[B]
Belangrijke risico’s en nadelen van het EPD.[/B]
- Door onjuiste gegevens en veronderstellingen in uw gegevens loopt u het risico op de hiervoor beschreven tunnelvisie of risicomijding van de arts.

- De betrouwbaarheid van de gegevens die de arts via het schakelpunt elders vindt is niet gegarandeerd. Soms is het een berg informatie waar moeilijk de weg in te vinden is.

- In acute situaties kan het zoeken naar gegevens via het schakelpunt noodlottig tijdverlies veroorzaken. De arts moet zoeken, want mocht er iets fout gaan en hij heeft gegevens die elders waren niet opgezocht dan is hij het haasje.

- In het buitenland hebt u er niets aan want artsen daar hebben geen toegang tot ons Nederlandse landelijke schakelpunt.

- Iedere zorgverlener die uw BSN-nummer heeft en beweert dat u mondeling toestemming gaf voor inzage kan al uw gegevens inzien. U kunt achteraf wel controleren wie gekeken heeft mits dat allemaal goed werkt natuurlijk. Privacy?

- U kunt, als ook dat onderdeel werkt wat nog moet blijken, pas na de eerdere in werking treding van de inzage-mogelijkheid door zorgverleners, uw eigen gegevens zelf inzien en op juistheid controleren, maar niet wijzigen. Daarvoor moet u terug naar degene die gegevens fout vermeldde.

- Ten onrechte wordt de suggestie gewekt dat de artsen alles voor u in de gaten houden. Het voorbeeld van de penicilline-allergie-case in de folder van het ministerie maakt dit pijnlijk duidelijk.

U moet echt zelf blijven zorgen dat u uw medicijnallergie kent. Bijvoorbeeld in het buitenland maar natuurlijk ook als de computer(verbinding) hapert.

[B]Alternatief voor de zorgcliënt.[/B]
Zolang niet bewezen is dat het allemaal op grote schaal werkt en ik niet eerst zelf mijn gegevens op juistheid heb kunnen controleren en zonodig aanpassen,

weiger ik inzage door anderen via het formulier dat het ministerie meestuurde met de folder. Ik kan mijn bezwaar immers later altijd nog ongedaan maken.

Ondertussen kan ik op minstens drie verschillende manieren zorgen dat ik mijn gegevens overal bij me heb. Iedere arts moet mij immers op mijn verzoek een copie van al mijn medische gegevens verstrekken.

1. Via copieën op papier van de echt belangrijke rapporten.

2. Mijn eigen electronisch dossier op internet vullen zoals dat kan met Google Health of Microsoft Health Vault.

3. Het allersimpelste en minste werk is het aanschaffen van een memorystick die ik meeneem naar iedere dokter en waarop ik een copie van mijn gegevens digitaal laat opslaan door de arts.

Dan ben ik ook in het buitenland voorzien van mijn gegevens, scans, x-foto’s, etc.

Het EPD, als het al slaagt, past niet bij selfmanagement en marktwerking.

De overheid propageert marktwerking, maar welke private organisatie met een beter digitaal medisch dossier, dat voldoet aan de eisen en waarvan de patiënt wel eigenaar is, kan concurreren met de kostbare ‘overheids-epd-marketing’?

De overheid propageert selfmanagement door zorgcliënten, maar zet de cliënt buitenspel als het gaat om zijn eigen medisch dossier.

Waarom werken patiëntenorganisaties hieraan mee in plaats van pal te staan voor een veel goedkoper digitaal dossier dat eigendom is van de patiënt?

Wordt dit EPD-project over een paar jaar onderwerp voor een parlementaire enquete?

Jannes Koetsier, arts, degezondepatient.nl [/QUOTE]
Floor 1953

Gedwongen winkelnering?

Bericht door Floor 1953 »

Gedwongen winkelnering?

De patient wordt er nu pas aktief bij betrokken en direct aan het werk gezet.


[quote] Zie [URL="http://www.infoepd.nl"]WWW.infoepd.nl[/URL]
[B]Bezwaar[/B]

Het is mogelijk dat u niet wilt dat zorgverleners die u behandelen uw medische gegevens inzien. Daarom kunt u bezwaar maken tegen de uitwisseling van uw medische gegevens via het landelijk EPD. [B][COLOR=red]Uw huisarts of apotheker kan u vertellen wat de mogelijke gevolgen voor u zijn als u bezwaar[/COLOR][/B] [COLOR=red][B]maakt.[/B][/COLOR]

[B]Gegevens afschermen bij een (bepaalde) zorgverlener[/B]

Als u gegevens in uw dossier bij een bepaalde zorgverlener wilt afschermen, kunt u deze zorgverlener hierom vragen. Hij is verplicht om hieraan mee te werken. De afgeschermde gegevens in uw dossier kunnen dan niet door andere zorgverleners ingezien of opgevraagd worden via het landelijk EPD.

[B]Al uw medische gegevens afschermen[/B]

U kunt er ook voor kiezen al uw medische gegevens af te schermen voor alle zorgverleners. Zorgverleners kunnen dan uw medische gegevens niet kunnen inzien en betrekken bij uw behandeling.
U kunt tot 15 december 2008 op voorhand bezwaar maken tegen gegevensuitwisseling via het landelijk EPD. Hiervoor moet u een bezwaarformulier invullen. [B][COLOR=red]Bespreek uw bezwaar tegen het landelijk uitwisselen van gegevens altijd eerst met uw eigen huisarts of apotheek[/COLOR][/B].[/quote]
Mien

...

Bericht door Mien »

...

[QUOTE]Bespreek uw bezwaar tegen het landelijk uitwisselen van gegevens altijd eerst met uw eigen huisarts of apotheek.[/QUOTE]

t zal stormlopen bij de huisartsen/ apotheken als iedereen, die bezwaar aantekent dat doet, alsof HA´s niets beters te doen hebben?
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp