Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

Nieuw hier.

Hier is ruimte voor nieuwe leden om zich voor te stellen en voor iedereen die meer over zichzelf wil vertellen
Dango

Re: Nieuw hier.

Bericht door Dango »

bibi schreef:Vanmiddag bij de MS verpleegkundige geweest.Daar ga ik zeker wat aan hebben!!
Ik moet nog enorm wennen aan mijn nieuwe “rol”als patiënt en chronisch zieke…..dat is wel vreemd eigenlijk
Dat moet inderdaad nog even "landen" en heeft tijd nodig.

sterkte

Verstuurd vanaf mijn SM-A546B met Tapatalk

bibi

Re: Nieuw hier.

Bericht door bibi »

Toen ik de uitslag van de lumbaalpunctie kreeg van de neuroloog vertelde deze dat de medicijnen voor PPMS behoorlijke bijwerkingen kunnen hebben.
Over 3 maanden moet ik terug op controle en over 6 maanden een MRI.
Ik heb gezegd nog geen medicijnen te willen en het ga bekijken tot de controle.
De MS verpleegkundige vind dit eigenlijk geen goed plan.En mijn moeder al helemaal niet na het lezen van het boekje jouw MS.
Moet er altijd gestart worden met medicijnen?
Ik voel me niet ziek namelijk al ben ik het wel.
Vind dit heel lastig,
Concentreer me liever op wat de revalidatie voor me kan betekenen.
18 augustus het intake gesprek met de ergotherapeut
Marina

Re: Nieuw hier.

Bericht door Marina »

Hallo Bibi,
bibi schreef: 06 aug 2023, 08:17 Moet er altijd gestart worden met medicijnen?
Je moet niets, maar het is waarschijnlijk wel verstandig. Er zijn tegenwoordig namelijk ook inzichten dat MS in feite vooral wordt gedreven door een smeulend pathologisch (ziekte) proces. En dat een groot deel van de mensen met MS klinische achteruitgang blijft ervaren ondanks een gebrek aan aanhoudende ontstekingsactiviteit. Daarom vertonen dergelijke patiënten progressie van invaliditeit, ondanks dat ze geen terugval/schub hebben en geen contrastverhogende T1-gewogen (T1w) laesies vertonen, noch nieuwe of groter wordende T2-gewogen (T2w) laesies op MRI. Dit wordt vaak progressie-onafhankelijk van terugvalactiviteit (PIRA) of smeulende MS genoemd, wat verschilt van terugval-geassocieerde verslechtering.
https://journals.sagepub.com/doi/10.117 ... 4211066751
Laatst gewijzigd door Marina op 06 aug 2023, 15:51, 1 keer totaal gewijzigd.
bibi

Re: Nieuw hier.

Bericht door bibi »

Dank je wel voor je uitleg.
Klick

Re: Nieuw hier.

Bericht door Klick »

@bibi

ik kopieer even een post van @Marina
@Bram_MSinbeeld van Stichting MS in Beeld heeft video's gemaakt over het verschijnsel dat het met MS-klachten soms (ineens) erger of juist beter kan gaan en de verklaring daarvoor. Dat heet het "lekkende zwembad-model".
In de volgende 2 video's kun je dit vinden:
https://www.youtube.com/watch?app=desktop&v=lY3WBLH4OOc
https://www.youtube.com/watch?v=ajuwiV8Dtxk&t=0s
dit “lekkende zwembad” geeft voor mij iig een prima beeld dat hoewel je nu niks merkt van eventuele schade je op latere leeftijd wel last kan krijgen van die schade.
bibi

Re: Nieuw hier.

Bericht door bibi »

Dank je wel voor je informatie
bibi

Re: Nieuw hier.

Bericht door bibi »

Afgelopen woensdag had ik een intake gesprek bij de fysiotherapeut en de revalidatie zou dan van start gaan.
Ga ik voor de ingang onderuit en verzwik mijn enkel….hoe krijg je het voor elkaar.
En ik zie nu wel in dat het door mezelf komt.Het doseren mag ik nog weleens beter onder de loep nemen ik had al eigenlijk teveel gedaan.
De tranen zaten heel hoog.
Het plat op mijn bek gaan was wel heel letterlijk een les om me te doen beseffen dat ik geen enkele grip op de MS heb.
En dat is best moeilijk voorbiemand die graag zelf de regie in eigen hand heeft.
Op mijn volgende afspraak met de neuroloog ga ik zeggen dat ik wel medicatie wil.
De uitleg van het lekke zwembad is wel binnen gekomen
Klick

Re: Nieuw hier.

Bericht door Klick »

@bibi ik was al een heel verhaal aan het typen, maar lees dat je pp bent en dan slaat dat verhaal van mij echt nergens op…
voor pp is er naar mijn weten alleen Ocrevus

verstandig om het te overleggen met je neuro 👍

goed ook dat je inziet dat je over je grens gaat :knuffel: het is in het begin een moeilijk iets die grens.. als je uit balans bent verschuift het continu en dan ga je er vaak overheen.
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp