Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

ms hug

Diagnose MS, symptomen, medische onderzoeken, behandelingen (ja of nee) en revalidatie
Lieveheersbeestje

ms hug

Bericht door Lieveheersbeestje »

🐞Goedemorgen!
Ik heb een vraag over de ms-hug.
Gemiddeld zo'n 6x per jaar heb ik daar mee te maken. De pijn is erg akelig. Ik huil niet snel, maar dan huil ik! Enorme verkrampende pijn ter hoogte van bh-bandje, keel en kaken. Soms gaat het over als ik naar voren buig, maar soms werkt dat niet en neem ik een spierverslapper en paracetamol in. Dan gaat het binnen een kwartier wel over. Nu valt het me op dat ik tot zeker een week daarna een soort restverschijnselen blijf houden. Erg moe, concentratieproblemen (zelfs lezen gaat moeilijk) en heel erg vergeetachtig.
Zijn er mensen die dit herkennen?
Mijn neuroloog had, voor ik het vertelde, nog nooit van een ms-hug gehoord. Huisarts ook niet.)

Sorry, ik zie dat ik een dergelijke vraag al een keer eerder heb gesteld. Ik wil deze wel verwijderen maar weet niet hoe.
🐞
Marina

Re: ms hug

Bericht door Marina »

Beste 🐞,

Ik heb ook eens in de zoveel tijd last van de MS-hug. Veelal aan de zijkant van m'n romp, ter hoogte van m'n BH-bandje. Maar geen krampende pijn in keel en/of kaken.
Voorzover ik weet beperkt de MS-hug zich tot het gebied van de romp.

Ook heb ik dan nooit last gehad van 'restverschijnselen'.

In je vorige bericht hierover schreef je dat je destijds na de hug last had van pijnlijke steken in je benen. Zelf merk ik wel vaker dat wanneer ik last heb van de MS-hug ik vaak ook last heb van andere, weer opspelende, verschillende oude klachten, maar niet enkel na de MS-hug.

Het enige wat ik persoonlijk zou kunnen bedenken is dat er dan wellicht sprake is van een pseudo-schub. Tenzij de klachten van de restverschijnselen nieuw voor je zijn, dan is het goed om contact op te nemen met je neuroloog omdat er dan misschien sprake is van een schub/aanval.
Laatst gewijzigd door Marina op 30 mei 2023, 15:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Klick

Re: ms hug

Bericht door Klick »

@Lieveheersbeestje ik heb er gelukkig geen last van, maar
Mijn neuroloog had, voor ik het vertelde, nog nooit van een ms-hug gehoord. Huisarts ook niet.)
huh? is dat een ms neuroloog? ik ging er vanuit dat iedere neuroloog dit wel kent!
van je huisarts snap ik het, maar je neuro snap ik echt niet…
Toeter
Berichten: 1862
Lid geworden op: 06 jul 2012, 14:05
Locatie: Groene hart

Re: ms hug

Bericht door Toeter »

Het klinkt eigenlijk meer als angina pectoris! Dat zou ook verklaren waarom de spierverslappers werken.

Ik herken het niet. Mijn ms hug is oncomfortabel maar echt pijnlijk kan ik het niet noemen. Hij is altijd licht aanwezig. Bij mij zit hij helemaal rondom. Alsof er een riem om mijn borstkas zit.

Als ik er meer last van krijg, gaat hij strakker. Dan krijg ik het benauwd. Moeite met diep inademen. Maar ook dan doet het geen pijn.

Wat zou je huisarts zeggen over deze klachten als je geen MS had? Het is altijd erg belangrijk eerst alle andere oorzaken uit te sluiten.
Lieveheersbeestje

Re: ms hug

Bericht door Lieveheersbeestje »

Er is al een keer een hartfilmpje gemaakt en die was oké. Ik zal het toch nog maar een keer met HA en neuroloog bespreken.
Klick

Re: ms hug

Bericht door Klick »

@Toeter heel scherp! :groots:

@Lieveheersbeestje een filmpje zegt niet altijd iets, ik weet uit ervaring dat in het ziekenhuis hartfilmpje goed was, klachten niet helemaal standaard waren voor hartproblemen. “het is alleen nog even wachten op de uitslag van het bloed, kunt u daarna naar huis” ja mis.. kon naar boven aan de monitor.
dat wil natuurlijk niet zeggen dat dat ook bij jou het geval is, maar ik zou zeker vragen aan je ha je bloed te checken op hartproblemen.
diorama

Re: ms hug

Bericht door diorama »

Ik heb een paar keer per jaar ook last van de ms hug. Ik drink dan een paar slokken water en het gaat zeer snel over ... soms word ik er van wakker en heb ik geen zin om op te staa voor water en het duurt dan langer dan normaal.
j@nnetje

Re: ms hug

Bericht door j@nnetje »

misschien heb ik het mis maar verwarren jullie nu niet maag/slokdarm kramp met de ms hug?
ik heb het nl allebei (gehad) maar een ms hug gaat echt niet over met water drinken :hmmm:
ik heb een paar keer last gehad van de ms hug tijdens een aanval maar sinds mijn laatste aanval in december is het blijvend geworden.
je zou kunnen zeggen dat ik er altijd last van heb. het doet niet direct pijn maar is wel vervelend en de ene keer is het erger dan de andere kee.

maag of slokdarmkramp heb ik ook regelmatig gehad. is nu gelukkig al een paar maanden geleden en dat is echt heel pijnlijk.
het kan inderdaad over gaan bij het drinken van water.
Toeter
Berichten: 1862
Lid geworden op: 06 jul 2012, 14:05
Locatie: Groene hart

Re: ms hug

Bericht door Toeter »

j@nnetje schreef: 22 jun 2023, 14:25 misschien heb ik het mis maar verwarren jullie nu niet maag/slokdarm kramp met de ms hug?
ik heb het nl allebei (gehad) maar een ms hug gaat echt niet over met water drinken :hmmm:
Ik herken het ook niet als kortdurend en pijnlijk.

Bij mij was het maandenlang en hoogstens zeer oncomfortabel. Geen scherpe pijn.

De restschade zit er altijd en voelt een beetje als een strakke beha
Jelly

Re: ms hug

Bericht door Jelly »

@Lieveheersbeestje

Ik herken de ms hug, dit is gedurende dag regelmatig aanwezig maar niet pijnlijk.
Het voelt als een te strakke bh die ik om heb.
Tijdens mijn menstruatie of vermoeidheid neemt dit toe, na rust zakt het weer langzaam weg.
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp