Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

eigen auto vs vervoer op maat

Over gezin, familie, vriendschappen, vervoer en andere dagelijkse zaken
AngelNoa

eigen auto vs vervoer op maat

Bericht door AngelNoa »

De dag dat je wist dat hij zou komen, maar waar je nog niet aan toe bent...;-)

Mijn auto wordt november 22 jaar...en lang verhaal kort; hij heeft een voor-keuring gehad en zou volgende maand niet door de keuring komen. Hij is wel te repareren, het zijn geen heel ernstige dingen, maar kost wel 600euro...en dat dus voor een oude auto :huh:

Ik rij er alleen hier in het dorp mee en 1x per week/2 weken naar de fysio een dorp verderop. Zeer weinig km's dus. Over een fiets heb ik nog niks gehoord, maar zelfs al gaat dat door; ik raak mijn onafhankelijkheid kwijt als ik geen auto meer heb.

Fysio kan je ergens anders zoeken, maar om daar met bv HaarsGroep (die rijdt hier) heen te gaan lijkt me 1 doffe ellende. Een enkele keer naar het ziekenhuis is tot daar aan toe, maar alle andere afspraken hier...en dan met al die extra wachttijd die je er bij moet rekenen?

Hoe doen jullie dit? Ik raak al gefrustreerd als ik er aan denk; geld voor een andere auto heb ik niet, een brommobiel blijkt helemaal niks goedkoper...ik kan mijn auto nog 1x laten opknappen, maar dan houdt het over een jaar toch echt op...en dat voelt nu als zonde-geld :-(

ik heb mijn ergo al geappt of zij er niet achter kan komen waar Wmo mee bezig is...dan zou ik in elk geval *iets* weten...
Steenbokje76

Re: eigen auto vs vervoer op maat

Bericht door Steenbokje76 »

@AngelNoa

Ik snap je dilemma!

Voor mij is de auto onmisbaar en geeft het vrijheid en onafhankelijk. Al rij ik er ook niet super veel mee. Soms nog wel 'lange' afstanden.
Maar ik wil weg kunnen als ik dat wil en niet eerst vervoer moeten regelen of er lang op moeten wachten.

Hoorde laatste bij livit (orthopedie) van een man die daar zat in rolstoel dat hij regelmatig 2 uur (!) onderweg is voor een tochtje in zijn eigen woonplaats. Hij reist met vervoer op maat.
Maar dat is omdat hij dan allemaal andere mensen moet ophalen/ wegbrengen op de route en vaak ook vrij lang moet wachten op vervoer.
Soms wel een uur. En daar zit je dan in een wachtkamer van waar je dan ook bent.

Dus als je die 600 euro ergens kan lospeuteren.. mss van je vakantiegeld dan zou ik zeker nog een poging wagen met je auto!!!

Dan heb je echt het onderste uit de kan gehaald mocht ie over een paar jaar helemaal begeven.

Hoeveel km staat er op de teller? Heb je trouwens advies gevraagd aan de garage m.b.t. reparatie of het nog zinvol is en je dilemma aan hen voorgelegd?

Succes met je beslissing!
AngelNoa

Re: eigen auto vs vervoer op maat

Bericht door AngelNoa »

Precies dat!

En inmiddels ergo gesproken.
Wmo en ergo hebben elkaar gesproken. Misschien lukt de scootmobiel-fiets tóch 🙏🤞🏻.
Levertijd en wennen én de zomer die nog moet beginnen...gaat natuurlijk precies niet goedkomen met de Apk. Als die fiets nou in maart had gekomen...dan had ik al kunnen wennen enzo.

Maar goed...ben benieuwd wanneer ik officieel iets hoor van de fiets. Het probleem met geld en auto blijft, maar ik zou iets minder moeite hebben om er geld in te steken als ik wist dat de scootmobielfiets komt. Dan heb ik dus nog 1 jaar beide en kan ik rustig wennen aan het idee zonder auto te zijn. Het blijft dan veel geld maar dát zou ik dan vanaf volgend jaar niet meer hebben. Geen wegenbelasting, verzekering etc...

Bij de autoservice zijn ze heel eerlijk en snappen en kennen mijn situatie. Als ze maar iets kunnen om mij tegemoet te komen zullen ze dat doen. En elke auto kan het na de Apk begeven natuurlijk...maar misschien gaat hij ook nog gewoon dat haar mee.

Er is weer veel om voor de duimen zeg maar...

Dus...duim aub mee...

🙏🙏
Marina

Re: eigen auto vs vervoer op maat

Bericht door Marina »

In mijn gemeente moet de WMO officieel binnen 6 tot 8 weken na de aanvraag een besluit hebben genomen over of je een hulpmiddel/vervoer al dan niet krijgt. Is dat in jouw gemeente ook niet zo?
Maar dan heb je natuurlijk ook nog met de levertijd van de Easy Go te maken..


Ik heb zelf een pas voor het aanvullend openbaar vervoer en mijn ervaring is dat het af en toe, afhankelijk van het tijdstip, wel anderhalf uur kan duren voor ik ergens ben waar je zelf met de auto in 20 min. kan zijn, maar meestal is het wel binnen de 3 kwartier.
Wanneer je ergens op tijd moet zijn is het AOV niet handig. Ik tel dan minstens een half uur bij de vermoedelijke rijtijd op + altijd het half uur speling dat ze hebben rond de geboekte tijd.
AngelNoa

Re: eigen auto vs vervoer op maat

Bericht door AngelNoa »

Marina schreef: 30 mei 2023, 13:31
Wanneer je ergens op tijd moet zijn is het AOV niet handig. Ik tel dan minstens een half uur bij de vermoedelijke rijtijd op + altijd het half uur speling dat ze hebben rond de geboekte tijd.
dat is mijn probleem; het is toch geen doen om zo naar de fysio te moeten gaan? En mijn boodschappen dan...
Marina

Re: eigen auto vs vervoer op maat

Bericht door Marina »

Ik heb het wel gedaan, een aantal weken lang met het AOV. Twee keer in de week naar fysio en 1 keer p.w. naar het muziekcentrum. Ik ben niet vaak te laat gekomen, maar je zit wel regelmatig te wachten op je vervoer of bent ergens een half uur te vroeg vanwege te ruim genomen wachttijd e.d.. En met boodschappen doen is het al helemaal niet handig inderdaad.

Ik hoop dat je ergo er achteraan gaat om te achterhalen waar de WMO mee bezig is en ze misschien een beetje achter de broek aan te zitten..
En als je nog tijd nodig hebt om te wennen aan het missen van een auto dan is het misschien toch de moeite waard om die 600 euro erin te steken?
AngelNoa

Re: eigen auto vs vervoer op maat

Bericht door AngelNoa »

@Marina

zoals elders te lezen; er is nog hoop mbt de scootmobielfiets. Maar het blijft een breinbreker wat ik zal doen met mijn auto...kon ik er maar 1 goedkoop en niet té oud overnemen waarmee ik dan weer ff een paar jaar vooruit kon...ik ben e rgewoo nog niet uit allemaal :nee:
Marina

Re: eigen auto vs vervoer op maat

Bericht door Marina »

Ik hoop dat er nog iemand anders reageert want ik weet helaas niet hoe ik je verder kan helpen. Sorry :hmmm:
Gebruikersavatar
Qanuk00
Berichten: 531
Lid geworden op: 25 apr 2020, 15:53

Re: eigen auto vs vervoer op maat

Bericht door Qanuk00 »

De organisatie Wij Helpen https://wijzelf.nl/, is dat een optie? Wij hebben binnen onze eigen gemeente ook een dergelijke vrijwilligers organisatie, waarbij mensen met beperkingen door andere mensen geholpen worden met vervoer.
Accept what is,
Let go of what was,
Have faith in what will be.
Nessa

Re: eigen auto vs vervoer op maat

Bericht door Nessa »

Het fijne van een auto is natuurlijk dat je zelf kunt bepalen wanneer je er mee weggaat. Dat kan bij regiotaxi/deeltaxi/vervoer op maat inderdaad niet.

Helaas is het wel zo dat in vrijwel alle gemeenten wordt gezegd: als er een vervoersvoorziening nodig is, dan wordt er eerst gekeken naar openbaar vervoer en de regiotaxi. Dat zijn de goedkoopst adequate voorzieningen. Boodschappen doen wordt daarbij niet eens meegerekend want daarvoor kun je de algemene voorziening van de boodschappenservice gebruiken.
En dat mogen gemeenten juridisch ook doen. De WMO verplicht tot gelijkwaardige mogelijkheden als valide personen, niet tot dezelfde mogelijkheden.

Ik begrijp alleen niet zo goed in het kader van welke hulpvraag ik de driewielscooter moet zien? Die lijkt voor de korte en middellange afstand en hij is niet overdekt. Niet helemaal vergelijkbaar met een auto?

Heb je trouwens al een gesprek gehad met de gemeente? En wat stond er in het verslag over de maatwerkvoorzieningen?
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp