Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

Toenemende spasticiteit-spasmen :-( - medicatie?

MS medicatie en gerelateerde andere medicatie, hulp en hulpmiddelen
Viridis

Re: Toenemende spasticiteit-spasmen :-( - medicatie?

Bericht door Viridis »

@Marina

Combinatietherapie
Een algemene regel binnen de farmacotherapie geldt ook voor de behandeling met spierverslappers:
pas wanneer een middel onvoldoende effectief is gebleken in hogere dan gebruikelijke dosis (of in een dosis die nét tot bijwerkingen aanleiding geeft), komt combinatietherapie in aanmerking.
Vanwege de verschillen in werkingsmechanismen en het te verwachten synergistische effect is combinatietherapie van baclofen, tizanidine, dantroleen of diazepam te overwegen bij patiënten die onvoldoende reageren op monotherapie.

https://www.ariez.nl/wp-content/uploads ... 51-5-1.pdf
(stukje scrollen)
Marina

Re: Toenemende spasticiteit-spasmen :-( - medicatie?

Bericht door Marina »

Dank je @Viridis!

Dus ook al is het effect hetzelfde, ze werken verschillend. En blijkbaar geeft de som der medicijnen een meerwaarde.

Volgens die regel zou ik dan wel in aanmerking moeten komen voor combinatietherapie.
Goed om te weten.
Steenbokje76

Re: Toenemende spasticiteit-spasmen :-( - medicatie?

Bericht door Steenbokje76 »

@Viridis
Je zou het een weekje kunnen proberen??
ik neem inmiddels 2x 10 mg baclofen per dag.
Daarmee start ik in de avond (na ritalin!) rond 19u en 2e en laatste dosis voor het slapen gaan.

Dit werkt voor mij op dit moment iig goed genoeg en ik hoop dat het zo blijft.
Laatste schoot de kramp ondanks de 2x 10mg baclofen er toch nog in, maar minder vaak nu!
Het is nu zeker acceptabel voor mij..
en anders zal ik 3 x 10mg per dag gaan proberen.

het is toch uitproberen wat werkt en wat niet..
Marina

Re: Toenemende spasticiteit-spasmen :-( - medicatie?

Bericht door Marina »

Fijn, @Steenbokje76, dat de 2x 10 mg. 's avonds goed genoeg voor je werkt!


Update:
Na het intern nog eens besproken te hebben geeft mijn MS-verpleegkundige i.o. nu aan dat ze eigenlijk geen combinatietherapie doen, behalve dan met de op- en afbouw van verschillende medicatie..
Ik mag wel tizanidine proberen. En als dat ook niet goed werkt word ik doorverwezen naar revalidatie "waar ze soms betere expertise hebben betreft spasticiteit".
Nu dus maar kijken wat de tizanidine gaat doen.. In ieder geval zijn die er gelukkig ook in capsulevorm (d.w.z. als die op voorraad zijn..).
Inmiddels had ik niet genoeg baclofen meer en slik nu al 2 dagen niets. Ik merk geen enkel verschil, behalve dat ik niet zo slaperig meer ben en helaas ook weer korter slaap 's nachts.
sukkelaar

Re: Toenemende spasticiteit-spasmen :-( - medicatie?

Bericht door sukkelaar »

Marina schreef: 27 jun 2023, 15:59 Volgens die regel zou ik dan wel in aanmerking moeten komen voor combinatietherapie.
Goed om te weten.
vraag gewoon of je het mag uitproberen om te kijken of het werkt en je er voordeel uit haalt? Op zich kun je er niets verkeerd mee doen
Christian

Re: Toenemende spasticiteit-spasmen :-( - medicatie?

Bericht door Christian »

Omdat ik er voornamelijk snacht last van had heb ik hydrokinine mogen proberen. Dat werkte gelukkig wel in tegenstelling tot baclofen en Tizanidine.
Marina

Re: Toenemende spasticiteit-spasmen :-( - medicatie?

Bericht door Marina »

@Christian
Fijn dat dit middel voor jou wel werkt!

Ik zie dat hydrokinine wordt voorgeschreven bij nachtelijke spierkrampen (in de kuit en voet voornamelijk) Zie: https://www.apotheek.nl/medicijnen/hydr ... ierkrampen en https://www.farmacotherapeutischkompas. ... ct_werkend). Werkt dit ook bij spasticiteit/spasmen?
Heb jij zelf hydrokinine voorgeschreven gekregen voor nachtelijke spierkrampen of voor (nachtelijke) spasticiteit/spasmen?
Ik vind zelf sommige mogelijke bijwerkingen (met name die onder het kopje "Verder zijn gemeld:" toch wel vrij ernstig, zie: https://www.farmacotherapeutischkompas. ... ydrokinine). Ik ben benieuwd of deze bijwerkingen ook weer verdwijnen wanneer je met het middel stopt?
Laatst gewijzigd door Marina op 05 sep 2023, 11:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Marina

Re: Toenemende spasticiteit-spasmen :-( - medicatie?

Bericht door Marina »

sukkelaar schreef: 03 jul 2023, 06:44 vraag gewoon of je het mag uitproberen om te kijken of het werkt en je er voordeel uit haalt? Op zich kun je er niets verkeerd mee doen
Dat is op zich een goed idee, alleen hebben ze er helaas geen ervaring mee. Enkel bij het overstappen van het ene medicijn tegen spasticiteit naar het andere combineren ze, tijdelijk, medicijnen. Mocht ook de tizanidine niet werken dan kan ik worden doorverwezen naar de afdeling revalidatie "waar ze soms meer expertise hebben op dat gebied", werd mij verteld door de MS-verpleegkundige.
Marina

Vraag: verergering spasmen door drukte/overmatige activiteit?

Bericht door Marina »

Bericht verwijderd en nieuw topic gemaakt in "MS Regulier": viewtopic.php?p=232992#p232992
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp