Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

kan diagnose niet verwerken

Over gezin, familie, vriendschappen, vervoer en andere dagelijkse zaken
leila 81

kan diagnose niet verwerken

Bericht door leila 81 »

Hoi,
Mijn man heeft de ms diagnose 1 jaar geleden gekregen.
Hij kan er moeilijk mee om.
Wil alleen zijn heeft rust nodig in zijn hoofd en is alleen gaan wonen :confused:
Ik hoop heel hard als hij zijn rust gevonden heeft en hulp gekregen heeft door psycholoog dat hij inziet dat hij best van al thuis is bij ons.
Zijn er nog mensen in zo'n gelijkaardige situatie?

Gr Leila
Toeter
Berichten: 1862
Lid geworden op: 06 jul 2012, 14:05
Locatie: Groene hart

Re: kan diagnose niet verwerken

Bericht door Toeter »

Hey @leila 81

Ik zie je bericht nu pas... wat ontzettend verdrietig zeg!

Ik zit niet echt in dezelfde situatie. Ik herken wel dat het rouwproces heel heftig kan zijn. Acceptatie heeft bij mij jaren geduurd!

Ook ik heb in die periode een paar drastische veranderingen in mijn leven doorgevoerd. Eerst heb ik een paar maanden na de diagnose mijn huis opgezegd en als huisgenoten met een vriendin gaan samenwonen. Jaar later bij mijn vriend in een andere stad gaan wonen.

Hoe ziet je leven er nu uit? LATten jullie? Zijn er kinderen?
Jrs77

Re: kan diagnose niet verwerken

Bericht door Jrs77 »

@leila 81 ,

Goede gesprekken met psycholoog zijn echt heel belangrijk.
Waar ik bij je bericht aan moest denken;
Ik was uiteindelijk blij dat ik geen vaste partner of gezin had toen ik de diagnose kreeg. Klinkt misschien vreemd, maar ik was blij dat ik niemand zou belasten met mijn ziekte en het steeds afhankelijker worden van de mensen die je lief hebt. (Totaal verkeerde gedachte natuurlijk)

Zou het kunnen dat hij juist afstand neemt om jullie te beschermen?
sukkelaar

Re: kan diagnose niet verwerken

Bericht door sukkelaar »

leila 81 schreef: 09 jun 2023, 12:33 Hoi,
Mijn man heeft de ms diagnose 1 jaar geleden gekregen.
Hij kan er moeilijk mee om.
Wil alleen zijn heeft rust nodig in zijn hoofd en is alleen gaan wonen :confused:
Ik hoop heel hard als hij zijn rust gevonden heeft en hulp gekregen heeft door psycholoog dat hij inziet dat hij best van al thuis is bij ons.
Zijn er nog mensen in zo'n gelijkaardige situatie?

Gr Leila
sluit hij zich ook van vrienden, andere familie, werk, ... af?
alleen gaan wonen is een drastische stap maar dat zal hij toch niet kunnen volhouden eens hij echt hulp nodig heeft of de financiën op raken.
voor u is dit verschrikkelijk want gij zijt uiteraard ook slachtoffer van die klote/kutziekte en iedereen gaat er anders mee om.
geef hem de tijd en jou adviseer ik ook een psycholoog

persoonlijk is het een driedubbele voor mij wat aanvaarden betreft.

1) je hebt de diagnose ms. die heb ik verwerkt denk ik. ik heb een kapot lichaam en ik kan daar weinig aan doen.

2) dat loopt verder in een continue verlieservaring van lichaamsfuncties en is een eeuwigdurend verwerkingsproces en dat is al een stuk moeilijker. aanvaarden dat uw benen het begeven, aanvaarden dat op bepaalde momenten (bv vermoeidheid) uw brein uitvalt, aanvaarden dat ge niet meer kutn werken, aanvaarden dat ge constant stikkapot zijt, aanvaarden dat ...
heir kunt ge u vaak wel aan aanpassen

3) door de aard vd ziekte weet ik dat er nog een hoop verlieservaringen zullen volgen maar je hebt geen idee wanneer en op welke manier ze zullen opduiken.
mijn bovenlichaam werkt nu nog quasi perfect maar ik weet nu al dat het zal uitvallen. alleen heb ik geen idee wanneer en hoe traag/geleidelijk/hard dat zal gaan.

voor mij is 3 de zwaarste, daartegenover is de rolstoel een detail. pas de omgeving aan die beperking aan en ge zijt niet meer beperkt.
Klick

Re: kan diagnose niet verwerken

Bericht door Klick »

hoi @leila 81
hoe is het nu met je?

zoals anderen hier ook aangeven is het een steeds terugkerend rouwproces, waarvan de ergste na de diagnose volgt en lang kan duren. dit is een super zware periode, je hele leven, je toekomst en dat van je naasten veranderd in 1 klap.
het zwaard van damocles wat boven je hoofd hangt is het moeilijkste om mee om te gaan.
dit proces is het beste onder begeleiding van een psycholoog met kennis van ms door te gaan.
ik heb zelf 2x een traject bij een psycholoog doorlopen, 1x zat ik zo diep in de put dat ik amper meer iets wilde.

is er nog wel goed contact tussen jullie? gun hem zijn tijd… ms kan ook cognitie problemen veroorzaken wat de prikkelverwerking veranderd en dus als een vol hoofd kan voelen. alleen zijn is dan erg fijn, het lukte mij soms niet eens om na te denken met prikkels van buitenaf.
het is goed dat hij al bij een psycholoog loopt!

het kan zijn dat hij jou/jullie zijn toekomst niet wil aandoen. dit kan bijdraaien als hij meer gewend is aan zijn nieuwe ik.

Afbeelding
het verwerken van de diagnose heeft bij mij misschien wel 2jr geduurd, de ontkenningsfase duurde een paar maanden.. accepteren doe ik het niet, maar erover praten en mee leren leven is gelukt…
Lotsi

Re: kan diagnose niet verwerken

Bericht door Lotsi »

Hi @leila 81, hoe is het met je?
De diagnose ms is ingewikkeld en gaat met zoveel onzekerheid en emoties gepaard. Hoop dat jullie elkaar weer gevonden hebben en steun bij elkaar kunnen vinden.
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp