Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

Overuren en uitkering

Alles omtrent werk en uitkeringen
Geert1987

Overuren en uitkering

Bericht door Geert1987 »

Na mijn bericht over mijn rijbewijs, opnieuw tegen onrechtvaardige bureaucratie aangelopen. Naast mijn WGA-uitkering ga ik per 1 juli in dienst bij een zorgorganisatie. Hierbij werk ik in diensten van een halve dag en kan het zijn dat ik dus overuren ga draaien voor een collega. Nu heb ik dit voorgelegd bij het UWV, maar ook mijn overuren worden 70% gekort; dit wordt van mijn uitkering afgehaald. Raar maar waar; "Een collega zonder uitkering wordt 100% uitbetaald voor overuren, ik houdt uiteindelijk maar 30% over omdat ik een uitkering heb." :huh:
Job

Re: Overuren en uitkering

Bericht door Job »

Dan zou ik die overuren ook niet meer gaan draaien of in tijd terugnemen en je hebt gelijk. Het is hartstikke oneerlijk.
Steenbokje76

Re: Overuren en uitkering

Bericht door Steenbokje76 »

@Geert1987

Dit is weer typisch het UWV. :banghead:

Is het ook niet zo dat als je stelselmatig meer uren werkt, je op een gegeven moment opnieuw gekeurd gaat worden voor je % arbeidsongeschiktheid?
Of zelfs je WGA uitkering kwijt kan raken als je maar 35% arbeidsongeschikt verklaard bent?

Ik zou dit van te voren ook even goed navragen (of nalezen op internet) om onaangename verassingen te voorkomen met goede bedoelingen om overuren te gaan draaien.
Nessa

Re: Overuren en uitkering

Bericht door Nessa »

Geert1987 schreef: 21 jun 2023, 08:12"Een collega zonder uitkering wordt 100% uitbetaald voor overuren, ik houdt uiteindelijk maar 30% over omdat ik een uitkering heb." :huh:
Een collega zonder uitkering wordt toch ook 100% uitbetaald voor de reguliere uren, die bij jou gekort worden? Wat is dan het verschil tussen overuren en gewone uren? Dat snap ik niet...
Geert1987

Re: Overuren en uitkering

Bericht door Geert1987 »

Steenbokje76 schreef: 21 jun 2023, 10:39 @Geert1987

Dit is weer typisch het UWV. :banghead:

Is het ook niet zo dat als je stelselmatig meer uren werkt, je op een gegeven moment opnieuw gekeurd gaat worden voor je % arbeidsongeschiktheid?
Of zelfs je WGA uitkering kwijt kan raken als je maar 35% arbeidsongeschikt verklaard bent?

Ik zou dit van te voren ook even goed navragen (of nalezen op internet) om onaangename verassingen te voorkomen met goede bedoelingen om overuren te gaan draaien.
Da‘s een goed punt Steenbokje! Bedankt voor het meedenken! :goed:
Geert1987

Re: Overuren en uitkering

Bericht door Geert1987 »

Nessa schreef: 21 jun 2023, 11:10 Een collega zonder uitkering wordt toch ook 100% uitbetaald voor de reguliere uren, die bij jou gekort worden? Wat is dan het verschil tussen overuren en gewone uren? Dat snap ik niet...
Dat die collega bovenop zijn reguliere salaris die overuren 100% uitbetaald krijgt, terwijl bij mij het UWV het salaris incl. overuren neemt bij de herberekening en ik dan dus gekort wordt op mijn uitkering. Wanneer ik bijv. € 1495,- bruto zou verdienen, komt er in mijn geval een bruto uitkering van € 2121,83 bij. Wanneer ik een maand erop door overuren op € 1625,- bruto zou krijgen, wordt mijn uitkering € 2030,83 bruto. Dat betekent dat ik dus van die € 130,- aan overuren (verschil van 1495 en 1625) € 91,- niet meer terug zie op mijn bankrekening. Met andere woorden; ik werk 70% van mijn overuren voor het UWV. :huh:

En begrijp me niet verkeerd, ik krijg een ontzettend leuke baan en geld heeft nog nooit een hele grote rol gespeeld. Maar dit voelt op zich best wel onrechtvaardig! Daarbij wil ik ook het beste voor mijn gezin met drie kinderen enz. Dus iedere euro is er wel één! :ogen:
Billy

Re: Overuren en uitkering

Bericht door Billy »

Ik ken het hoor. Ondanks Iva ben ik toch nog blijven werken. Daarvan lever je inderdaad 70% in en ook geen loonheffingskorting. Ook krijg je dat gewoon minder in toeslagen...

Ik was blij dat ik nog kon werken, maar voor het geld hoef je het niet te doen.

Daarna ook nog een rechtzaak van 20 maanden geweest, maar dat is een ander lang verhaal.
Jrs77

Re: Overuren en uitkering

Bericht door Jrs77 »

Dat is (helaas) hoe het systeem werkt.

Ook bij mij; ik had een salaris van boven het max. dagloon, en een (vrijwillige) WIA-verzekering bij het UWV (en dus tot het max. dagloon.
Toen ik volledig werd afgekeurd kreeg ik daardoor ongeveer de helft van mijn oude salaris ipv 70%. Als ik nog wat zou gaan verdienen, zelfs al zou ik daarmee nog onder de 70% van mijn oorspronkelijke salaris blijven, moest ik daarvan het grootste deel inleveren.

Vreemd, maar dat is helaas hoe het systeem (al heel lang) is ingericht.
Steenbokje76

Re: Overuren en uitkering

Bericht door Steenbokje76 »

@Jrs77

Op zich vind ik een max. dagloon niet heel raar. In jouw geval is het uiteraard zuur als je zoveel zakt in inkomen.

Maar anders zouden bijv. ook mensen met een topsalaris van een ton per jaar of zelfs enkele tonnen per jaar , allen een iva krijgen van 70% van dit laatste salaris.. en zo ook met wga natuurlijk.

Dan wordt het sociale stelsel al snel onbetaalbaar. Dus max dagloon is er om dit te beschermen.

Of bedoelde je wat anders?
Steenbokje76

Re: Overuren en uitkering

Bericht door Steenbokje76 »

Verder vind ik wel dat er veel dingen bij het UWV juist niet ok zijn. bijv. dat de arbeidskorting niet meer toegepast kan worden (het is immers wel gerelateerd aan een inkomen) en daardoor de netto uitkering een stuk lager uitvalt.
Uiteraard is het gerelateerd aan inkomen uit 'vroegere arbeid', maar waarom deze 'straf' om dan maar een belastingvoordeel te schrappen, je hebt er immers niet zelf voor gekozen om zo ziek te worden??

Er had iets in plaats van deze arbeidskorting moeten komen!!!
Een andere korting op het belastbaar inkomen, zoals bijv. 'chronisch zieken korting'.

Want nu ben je ziek en betaal je nog eens een stuk meer belasting. Hoe krom kun je het hebben??

En dan is er de (kleine) sigaar uit eigen doos in sept. in de vorm van een tegemoetkoming chronisch arbeidsongeschikten van het UWV.

Daar is NL goed in, kromme regels bedenken en tegemoetkomingen die je uiteindelijk zelf betaald via een andere route! :grrr:
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp