Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

Overuren en uitkering

Alles omtrent werk en uitkeringen
Billy

Re: Overuren en uitkering

Bericht door Billy »

Mij stoorde het vooral in de coronatijd dat mensen compensatie moesten hebben voor thuiswerken. Want dat kostte €2 per dag uit mijn hoofd?, koffie... wc... etc.

Ik denk wij hebben die extra kosten ook, maar worden juist gekort 😅. Maar ik dwaal af denk ik ☺️
Jetteke

Re: Overuren en uitkering

Bericht door Jetteke »

Steenbokje76 schreef: 23 jun 2023, 10:14 Verder vind ik wel dat er veel dingen bij het UWV juist niet ok zijn. bijv. dat de arbeidskorting niet meer toegepast kan worden (het is immers wel gerelateerd aan een inkomen) en daardoor de netto uitkering een stuk lager uitvalt.
Uiteraard is het gerelateerd aan inkomen uit 'vroegere arbeid', maar waarom deze 'straf' om dan maar een belastingvoordeel te schrappen, je hebt er immers niet zelf voor gekozen om zo ziek te worden??

Er had iets in plaats van deze arbeidskorting moeten komen!!!
Een andere korting op het belastbaar inkomen, zoals bijv. 'chronisch zieken korting'.

Want nu ben je ziek en betaal je nog eens een stuk meer belasting. Hoe krom kun je het hebben??

En dan is er de (kleine) sigaar uit eigen doos in sept. in de vorm van een tegemoetkoming chronisch arbeidsongeschikten van het UWV.

Daar is NL goed in, kromme regels bedenken en tegemoetkomingen die je uiteindelijk zelf betaald via een andere route! :grrr:
Hier sla ik even op aan, want ik zit al een paar dagen mijn hersens te pijnigen over hoe het kan dat ik zo'n enorme inkomensbelastingaanslag heb gehad, ongeveer een maandinkomen. Ik begon me al af te vragen of het UWV wel loonheffingskorting toepast, maar kennelijk dus niet? Voor mijn werk (kleiner inkomen) laat ik dat dus niet toepassen, omdat dat in de WW wel werd toegepast. Ik heb nu ZW.
Klick

Re: Overuren en uitkering

Bericht door Klick »

Geert1987 schreef: 21 jun 2023, 19:13 Dat die collega bovenop zijn reguliere salaris die overuren 100% uitbetaald krijgt, terwijl bij mij het UWV het salaris incl. overuren neemt bij de herberekening en ik dan dus gekort wordt op mijn uitkering. Wanneer ik bijv. € 1495,- bruto zou verdienen, komt er in mijn geval een bruto uitkering van € 2121,83 bij. Wanneer ik een maand erop door overuren op € 1625,- bruto zou krijgen, wordt mijn uitkering € 2030,83 bruto. Dat betekent dat ik dus van die € 130,- aan overuren (verschil van 1495 en 1625) € 91,- niet meer terug zie op mijn bankrekening. Met andere woorden; ik werk 70% van mijn overuren voor het UWV. :huh:

En begrijp me niet verkeerd, ik krijg een ontzettend leuke baan en geld heeft nog nooit een hele grote rol gespeeld. Maar dit voelt op zich best wel onrechtvaardig! Daarbij wil ik ook het beste voor mijn gezin met drie kinderen enz. Dus iedere euro is er wel één! :ogen:
dat klopt idd.. hoe meer je werkt hoe minder uitkering.
het is allemaal heel zuur, maar als % arbeidsongeschikt gaan ze ervan uit dat je niet meer dan dat kan werken. als je dat wel kan, dan minder uitkering. je blijft echter wel gebonden aan die 70% van je laatst verdiende loon (als die niet hoger was dan het plafond wat ze hanteren)

het vangnet van de uitkering is er wel, maar het stimuleert niet om meer te werken.
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp