Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

Minder werken....

Alles omtrent werk en uitkeringen
Alp

Minder werken....

Bericht door Alp »

Op dit moment na een jaar van de diagnose ben ik nog steeds fulltime aan het werken maar door vermoeidheid en cognitieve klachten voel ik dat dit geen haalbare kaart meer is. Ik vind het echter een heel moeilijke knoop om door te hakken aangezien ik alleenstaand ben en weet dat er ook niet echt een weg meer terug is. Ik moet financieel rondkomen en de vraag is ook hoeveel minder ik om het 'leefbaarder' te maken. Volgende week heb ik een afspraak bij een sociaal assistent van de MsLiga vlaanderen om eens te horen hoe ik best dit ter sprake breng bij mijn werkgever, waar ik al dan niet financieel recht op heb,.... Welke vragen mag ik zeker niet vergeten te stellen?
Toeter
Berichten: 1862
Lid geworden op: 06 jul 2012, 14:05
Locatie: Groene hart

Re: Minder werken....

Bericht door Toeter »

Hallo,

Wat ontzettend naar om je dat te realiseren!

Laat je juridisch ook goed inlichten! Hoe het in België zit weet ik niet, maar in Nederland moet je nooit zelf akkoord gaan met minder uren: altijd ziekmelden.

In Nederland heb je anders minder recht op uitkering van ziektewet/ Wia.
Toeter
Berichten: 1862
Lid geworden op: 06 jul 2012, 14:05
Locatie: Groene hart

Re: Minder werken....

Bericht door Toeter »

Het kan zijn dat je nu nog wel rond kan komen met een contract voor minder uren, maar denk aan je toekomst!

Er is een goede kans dat je helemaal niet meer kan werken in de toekomst en je rond moet zien te komen van een arbeidsongeschiktheid uitkering.

In Nederland is de hoogte van die uitkering gebaseerd op je laatstverdiende loon. In België vast ook.

Dus snijd jezelf niet in de vingers en teken dus GEEN contract voor minder uren.
Klick

Re: Minder werken....

Bericht door Klick »

dat is hier in NL inderdaad iets waarmee je moet uitkijken!

hier in nl wordt de uitkering gebaseerd op wat je verdiende op moment van ziekmelden. als je je eerst niet ziekmeld maar uit eigen beweging minder gaat werken omdat je het niet meer trekt, dan is dat dus niet slim.

geen idee wie in belgie de uitkeringen bij arbeidsongeschiktheid regelt, maar die zou ik bellen en de vraag stellen hoe de regels zijn. beginnen bij de bron.

hier in NL moet namelijk een bedrijfsarts bij de ziekmelding betrokken worden als die langer duurt als een bepaalde periode.
stichting MEE is hier ook, geen idee of er een soortgelijke belgische organisatie is. maar die doen ondersteunen met oa juridisch gedoe.

misschien ook even navraag doen bij lotgenoten in belgie
of hier:
https://medipedia.be/nl/multiple-sclero ... kritme_291

of de ms lijn bellen
https://www.ms-vlaanderen.be/contactaanbod
sukkelaar

Re: Minder werken....

Bericht door sukkelaar »

Alp

wat werk betreft moet je ook in belgie uitkijken. sommige dingen worden inderdaad op bruto berekend maar soms hangt ook van je eigen statuut af (ambtenaar en dat soort dingen). die oefening moet je zelf maken en zelf uitzoeken hoe het zit

puur financieel adviseer ik je hoe dan ook om
1) een dossier bij de FOD personen met een handicap op te starten. Ivt/it zul je nog niet krijgen maar evtl bepaalde dingen als sociaal tarief voor energie is al mooi meegenomen (geen idee of je er in jouw geval al recht op hebt)
2) ik hoop dat je verzekering al weet dat je ms hebt. Dan wordt het gros van je ms-gerelateerde ambulante kosten terugbetaald en dat is heel veel geld op jaarbasis.
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp