Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

Lomper lopen

Diagnose MS, symptomen, medische onderzoeken, behandelingen (ja of nee) en revalidatie
bibi

Re: Lomper lopen

Bericht door bibi »

Dus loop ik niet meer met een groep mee
sukkelaar

Re: Lomper lopen

Bericht door sukkelaar »

bibi schreef: 09 jul 2023, 20:08 Dus loop ik niet meer met een groep mee
gebruik hulpmiddelen en kom buiten, jij kunt er niets aan doen dat je lichaam stuk is.

ik heb bij mijn ouders ooit garantie willen indien tot mijn pa zei dat je maar 2j recht hebt op ... (en geen 35 :))
Toeter
Berichten: 1862
Lid geworden op: 06 jul 2012, 14:05
Locatie: Groene hart

Re: Lomper lopen

Bericht door Toeter »

bibi schreef: 09 jul 2023, 20:08 Dus loop ik niet meer met een groep mee
Wat zonde! Ik begrijp het wel! Je voelt je erg ongemakkelijk, maar de kilometers is natuurlijk niet de enige reden om te wandelen. Sociale contacten, plezier en ontspanning zijn veel belangrijker.

Misschien kun je eens met een ergotherapeut kijken wat er mogelijk is voor jou.

Ik kan zo al aardig wat oplossingen bedenken, waardoor je toch mee kunt:

- Een (opvouwbare) loopfiets: gebruik/train je toch je benen, maar hou je het veel langer vol.

-Een rollator met een zitje.

Ik duwde mijn oma (met overgewicht) wel eens terwijl ze op het zitje van de rollator zat met haar voeten in het mandje. Dat duwt echt veel lichter dan een rolstoel, je neemt hem makkelijker mee en je wisselt makkelijk af tussen lopen en zitten.

Persoonlijk kan ik vaak nog even door als ik even gezeten heb. Loopfunctie herstelt dan weer enigszins. Voor even dan.
bibi

Re: Lomper lopen

Bericht door bibi »

De neuroloog heeft me ook doorverwezen naar Revant.
En ik ben inmiddels aangemeld voor 2x fysiotherapie en 1x ergotherapie.
Het is niet dat ik niet meer loop maar niet meer in een groep met mensen die ik niet ken.
Marina

Re: Lomper lopen

Bericht door Marina »

@bibi en anderen die moeite hebben met lopen maar toch graag (in een groep) zouden willen wandelen, kijk bijv. hier eens:

https://www.wandel.nl/wandelgezondheid/ ... king-doen/
https://www.unieksporten.nl/sport/wandelen
https://www.ivn.nl/aanbod/groen-doen-zorg/biowalking/
bergen

Re: Lomper lopen

Bericht door bergen »

hoi,

nog een late reactie op voorgaande

het onderwerp spreekt me sterk aan en ik herkende me wel in de eerste vraagsteller.
denk ik. ;)

sinds ik in 2017 diagnose kreeg is het lopen geleidelijk achteruit gegaan. coördinatie is soms moeilijk.
maar er zijn ook momenten dat lopen nog goed gaat.


in het begin is bij revalidatie veel aandacht besteed aan het lopen.
en toen ik een paar jaar later iets achteruit ging bij de fysio


met de nodige oefeningen.
vooral krachttraining.

ervaren dat je meer kan dan je denkt

maar ook met bewust lopen.
weten welke beweging je moet maken om te lopen..
welke spier soms weigert



ik heb vooral problemen met strekken van mijn benen en om mijn balans te bewaren, als ik vermoeid ben. of niet fit.

soms gaat het goed. soms vooral links minder.
dan wordt t "lomp" en onzeker.



ik ben echt blij dat ik weet wat ik kan.

door te blijven sporten.


de eerste keer was een bevrijding om te merken dat ik na een paar afspraken weer kon lopen zoals ik gewend was.
als ik maar bewust was wat ik deed.


inmiddels is het af en toe allemaal niet zo soepel meer.
soms stop ik even om te resetten en loop weer verder.
de ene keer kort, de andere keer wat langer.

en soms verbaas ik mezelf als het toch een stuk beter en verder ging dan ik verwachtte.


dus, als je je zorgen maakt, vraag je huisarts of neuroloog om een verwijzing naar revalidatie of fysio.

ze kunnen vast helpen. met vragen. met de juiste oefeningen.
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp