Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

Lastig slapen; TIPS?

Diagnose MS, symptomen, medische onderzoeken, behandelingen (ja of nee) en revalidatie
iDreams

Lastig slapen; TIPS?

Bericht door iDreams »

Als ik 's avonds naar bed ga ben ik er echt aan toe.
Met het in slaap vallen heb ik geen enkel probleem.

Maar dan... Als ik rond een uur 3 of wakker ben geworden omdat ik of naar de wc moet of pijn heb kan ik de slaap niet meer vatten.

Ik lig dan wakker maar rond een uur of 6 val ik toch weer diep in slaap met het gevolg dat ik dan op mijn normale "wakker word tijd" helemaal brak wakker schrik van de wekker...

Ik kan Amitriptilyne krijgen maar ik ben eigenlijk meer op zoek naar tips zonder dat ik meteen weer medicijnen erbij moet slikken...

Of heeft er iemand hele goede ervaringen met iets alternatiefs?
Ekster

Bericht door Ekster »

Hoi hoi, sinds een tijdje slik ik melatonine 5 mg op advies van de dokter. Ik was hier zeer sceptisch over. Ik ben niet zo van het alternatieve.

Ik ging met mijn recept naar de apotheek en daar moest ik voor 30 pillen 30 euro betalen. Ik zei, in geen 30 jaar.

Toen ben ik naar de DA gegaan en heb dezelfde pillen gehaald voor 12,95 van Lucovitaal (ook 5 mg).

Dit heeft een wereld voor me geopend. Ik ben totaal van mijn slaappillen af waar ik toch al enkele jaren aan zat en eigenlijk verslaafd aan was. Ze deden niks meer voor me en toch slikte ik ze.

Ik ben echt heel blij. De DA heeft ook regelmatig coupons met 25% korting en dan heb ik ze voor onder 10 euro.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt.
Billy

Bericht door Billy »

Wordt Melatonine niet juist afgeraden bij MS :weetniet:?
Ekster

Bericht door Ekster »

Dat heb ik wel eens gehoord. Mijn neuroloog was er niet bekend mee en ik denk zelf dat de reguliere pillen schadelijker zijn dan melatonine.

Het is tenslotte een lichaamseigen stof.

In ieder geval, ik slaap goed en heb er nog geen negatieve bijwerkingen van ervaren.
Billy

Bericht door Billy »

Heb het ook even gegoogled

[QUOTE]Melatonine dat wordt ingenomen tegen vermoeidheid kan bij MS-patiënten leiden tot een opstoot van de ziekte en is dus af te raden.
[/QUOTE]

Maar hier staat ook [B]tegen[/B] vermoeidheid :huh:, weet het ook niet. Fijn dat het jou helpt :ja:.

Wad 'nDisneyfan, hoop dat er een goede tip voor jou is!
Tamaartje

Bericht door Tamaartje »

[QUOTE=Billy;843190]Heb het ook even gegoogled



Maar hier staat ook [B]tegen[/B] vermoeidheid :huh:, weet het ook niet. Fijn dat het jou helpt :ja:.

Wad 'nDisneyfan, hoop dat er een goede tip voor jou is![/QUOTE]

Oh bah hier schrik ik weer van.
Ik wist niet dat het slecht was. Ik gebruik het regelmatig omgewoon even te ontspannen en 's nachts om te slapen.
Nu werkt het laatste niet en heb ik iets van de huisarts.
krieltje

Bericht door krieltje »

Ik gebruik Lorazepam (1/2 tabletje) & korreltjes van de homeopaat, nu gaat het slapen redelijk, een paar uurtjes achterelkaar daar mag ik blij mee zijn !
Ik wil bij de neuroloog gaan vragen voor amitripyline, voor het slapen & mijn deprigevoel & mischien helpt het ook voor het dove/rare gevoel in mijn benen.
leeuwtje-nl

Bericht door leeuwtje-nl »

Wat mij opvalt bij Melatonine, is dat er altijd gezegd wordt dat het bij MS een opstoot KAN veroorzaken. Het hoeft dus niet! En ik denk dat het in dat geval een kwestie van uitproberen is.

Ik ken de slaapproblemen helaas maar al te goed, maar op het moment gaat het weer een stuk beter. Bij mij had het duidelijk te maken met drukte in mijn hoofd. Zodra er 1 hersencel wakker is, doet de rest mee en slaap ik niet meer. Maar met meer rust in mijn dagen (dwz: geen gestress met instanties, telefoontjes, rekeningen, etc) slaap ik een stuk beter!

Mijn remedie is dus: hoofd leeg maken, naar buiten, het bos in en een stukje meditatie. Succes in elk geval met je keuzes!
gollem

Bericht door gollem »

[QUOTE=Ekster;843188]Dat heb ik wel eens gehoord. Mijn neuroloog was er niet bekend mee en ik denk zelf dat de reguliere pillen schadelijker zijn dan melatonine.

Het is tenslotte een lichaamseigen stof.

In ieder geval, ik slaap goed en heb er nog geen negatieve bijwerkingen van ervaren.[/QUOTE]



Ik kan me hier eigenlijk alleen maar bij aansluiten, ik slaap er prima op en ik denk dat ik dit liever heb dan alles wat ook maar met pammetjes enzo te maken heeft dan weet ik nl niet wat beter is.

En zoals leeuwtje er ook bij typt het KAN tja ik kan ook de loterij winnen maar helaas nog niet gebeurd :p
iDreams

Bericht door iDreams »

Tjonge, ik wist niet dat er ook nog weer medicatie was die juist niet goed was/is als je MS hebt. Hele goede les voor mij!

@Ekster: is melatonine/Lucovitaal een natuurgeneesmiddel of een geneesmiddel die je zonder doktersrecept kan kopen?

Wat mij het meeste stoort is dat ik prima in slaap val alleen het lekker doorslapen is er niet meer bij...

Eerder als ik 's nachts naar de wc was geweest, was verder slapen geen probleem, maar nu slaap ik niet meer lekker verder als ik eenmaal 's nachts even wakker geworden ben.

De pijn in mijn lichaam maakt dat ik dan niet meer weet hoe ik lekker en rustig kan blijven liggen...

Van mijn neuroloog kan ik meteen Amitriptyline krijgen maar ik ben niet zo fijn met medicijnen dus als het maar even anders kan heb ik dat liever...

Ik heb al een heel fijn ritme 's avonds voordat ik naar bed ga en dat gaat heel goed maar nu dat doorslapen weer voor elkaar zien te krijgen...

Iemand bekend met Dormeasan van Dr Vogel? Of Dormiplant van VSM?
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp