Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

Autorijden

Over gezin, familie, vriendschappen, vervoer en andere dagelijkse zaken
Santje

Autorijden

Bericht door Santje »

Hoi allemaal, ik heb sinds een paar maanden ms, ik ben benieuwd hoe jullie het autorijden hebben aangepakt, moet ik gelijk een melding doen bij het cbr? Of pas wanneer ik twijfel aan het autorijden? Hoe is het bij jullie gegaan?
Klick

Re: Autorijden

Bericht door Klick »

hi @Santje

zoek op rijbewijs en je komt een aantal topics tegen

bijvoorbeeld deze:
viewtopic.php?p=226576&hilit=rijbewijs#p226576

theoretisch moet je het melden, net als hartpatienten enz enz.. als je het meld kom je er niet meer vanaf en is het een terugkerend herkeurings verhaal.
nadeel is dat je verzekering moeilijk kan gaan doen als je het niet meld.

ik weet dat velen hier het niet melden en alleen de weg op gaan als het veilig kan, ze zich goed voelen.
er zijn er ook veel die het wel netjes melden.. het blijft een eigen afweging, hangt er ook vanaf hoeveel de ms zichtbaar is.

het is en blijft een lastige keuze…
Gebruikersavatar
Qanuk00
Berichten: 531
Lid geworden op: 25 apr 2020, 15:53

Re: Autorijden

Bericht door Qanuk00 »

Hoi @Santje

Lees vooral even het topic waar Klick naar verwijst goed door! Wellicht helpt het je in het maken van de juiste keuze.

Ik heb een enorm heftige ervaring met het CBR gehad omdat ik eerlijk en verantwoordelijk wil zijn. Volgende keer denk ik wel wat langer na ...
Accept what is,
Let go of what was,
Have faith in what will be.
ronnie1969

Re: Autorijden

Bericht door ronnie1969 »

Ik heb het niet gemeld, indien mogelijk liet ik mijn vrouw rijden. Tot het moment dat ik het niet meer verantwoordelijk vond en ben ik zelf gestopt.
Ik kreeg pas een melding dat mijn rijbewijs ging verlopen en die heb ik niet meer verlengt
AngelNoa

Re: Autorijden

Bericht door AngelNoa »

ik heb het ook niet gemeld. Aan de neuro gevraagd en die laat het vooralsnog aan mij over; zelf eerlijk zijn en inschatten of je wel of niet kunt rijden. Ook bij een verzekering die ik destijds had nagevraagd en die hadden ook zoiets; als de neuro het niet nodig vind op dit moment (!) kun je het zo laten.
Toeter
Berichten: 1862
Lid geworden op: 06 jul 2012, 14:05
Locatie: Groene hart

Re: Autorijden

Bericht door Toeter »

Ik heb 11 jaar MS en ik heb het vooralsnog niet gemeld. Mijn neuroloog vond het onzin.

Ik ben niet zichtbaar gehandicapt. Ik oordeel soms wel zelf dat ik niet kan rijden.

Denk er goed over na want je komt nooit meer van die keuringen af...

Ze zijn bezig om de regels te veranderen en te verduidelijken. Ik wacht de nieuwe regels af. Misschien wordt het dan wel verplicht.

Tijdens een schub mag je trouwens echt niet rijden. En als je weet dat je klachten je belemmeren om veilig te rijden ook.

Paar jaar geleden heeft in Duitsland een man met MS een voetganger doodgereden, omdat hij een strekspasme kreeg en daarbij het gas intrapte. Hij is ook veroordeeld, omdat hij deze spasmen vaker had.
Santje

Re: Autorijden

Bericht door Santje »

Dankjewel allemaal het blijft een lastig ding hè , mijn ms verpleegkundige en revalidatie arts zeggen dus dat ik het wel moet melden , terwijl ik ook geen zichtbare beperkingen heb maar de ms is wel redelijk actief maar idd ik denk dat ik het zelf ook best kan inschatten…
Jelly

Re: Autorijden

Bericht door Jelly »

@Santje

Ik heb mijn auto vorige maand moeten verkopen.
Doordat ik steeds duizelig ben en gevoelstoornissen in beide voeten heb was het niet meer vertrouwd om te rijden.
Ik heb niet gemeld dat ik ms heb bij het cbr. Ik denk dat je zelf verstandig genoeg bent om te weten wanneer het niet meer vertrouwd is of je je onzeker voelt.
Santje

Re: Autorijden

Bericht door Santje »

@Jelly

Wat een moeilijk besluit, en idd ik vind ook zeker dat je het zelf echt wel kan bepalen, alleen mijn ms verpleegkundige , de revalidatiearts en de neuroloog gaven allemaal aan het te melden omdat als er iets gebeurd de verzekering echt moeilijk zou kunnen doen vandaar de twijfel maar heb besloten het wel te melden, ik kan gewoon rijden dus dat komt wel goed dan.
Billy

Re: Autorijden

Bericht door Billy »

ronnie1969 schreef: 24 jul 2023, 08:31 Ik kreeg pas een melding dat mijn rijbewijs ging verlopen en die heb ik niet meer verlengt
Ik heb hem de vorige keer nog wel gewoon verlengd, ook al was ik al gestopt. Maar de volgende keer ga ik hem om laten zetten naar AM, dat schijnt gewoon te kunnen?.
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp