Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

medicijnen halen in duitsland of belgie?

MS medicatie en gerelateerde andere medicatie, hulp en hulpmiddelen
Klick

medicijnen halen in duitsland of belgie?

Bericht door Klick »

vanwege alle tekorten vraag ik mij af hoe het werkt om de medicijnen in duitsland of belgie te halen. heeft iemand enig idee?

voor de meeste middelen zou een medicijnpaspoort genoeg zijn denk ik.
Nessa

Re: medicijnen halen in duitsland of belgie?

Bericht door Nessa »

Het medicijnpaspoort heb je nodig om medicijnen te vervoeren.

Maar je moet ze ook nog ophalen in de buitenlandse apotheek... Daarvoor moet je een internationaal recept hebben. En dan gelden nog de regels van dat land. Dus niet alle medicatie waarvoor je Nederlandse arts een internationaal recept geeft, zijn verkrijgbaar zoals voorgeschreven.
https://www.rijksoverheid.nl/wetten-en- ... se-unie-eu
sukkelaar

Re: medicijnen halen in duitsland of belgie?

Bericht door sukkelaar »

voor Belgie geldt, zeker voor bepaalde essentiële medicatie, een exportverbod
ronnie1969

Re: medicijnen halen in duitsland of belgie?

Bericht door ronnie1969 »

Voor de MS heb ik nog geen problemen gehad maar mijn pleegdochter heeft epilepsie medicijnen die ik in Duitsland heb gehaald, heb het telefonisch besproken en een recept door de neuroloog laten uitschrijven (met handtekening en stempel) en gemaild naar de apotheek en toen het geleverd was opgehaald en origineel recept ingeleverd, 900 euro betaald en dit gedeclareerd bij de zorgverzekering
Klick

Re: medicijnen halen in duitsland of belgie?

Bericht door Klick »

Nessa schreef: 31 jul 2023, 14:34 Het medicijnpaspoort heb je nodig om medicijnen te vervoeren.

Maar je moet ze ook nog ophalen in de buitenlandse apotheek... Daarvoor moet je een internationaal recept hebben. En dan gelden nog de regels van dat land. Dus niet alle medicatie waarvoor je Nederlandse arts een internationaal recept geeft, zijn verkrijgbaar zoals voorgeschreven.
https://www.rijksoverheid.nl/wetten-en- ... se-unie-eu
o, joh dat wist ik niet. ik dacht dat voor het ophalen een medicijnpaspoort genoeg was. (ik heb alleen ervaring met zowel spanje als portugal met het ophalen van hartmedicatie en dat ging heel soepel.. spanje: medicijnpaspoort en id-kaart, en betalen. portugal: niks nodig, gewoon paar tientjes betalen.
Klick

Re: medicijnen halen in duitsland of belgie?

Bericht door Klick »

sukkelaar schreef: 31 jul 2023, 18:04 voor Belgie geldt, zeker voor bepaalde essentiële medicatie, een exportverbod
belgie is dus geen optie.. essentiële meditatie, dat klinkt als bijna alles, is er een lijst van?
Klick

Re: medicijnen halen in duitsland of belgie?

Bericht door Klick »

ronnie1969 schreef: 31 jul 2023, 18:20 Voor de MS heb ik nog geen problemen gehad maar mijn pleegdochter heeft epilepsie medicijnen die ik in Duitsland heb gehaald, heb het telefonisch besproken en een recept door de neuroloog laten uitschrijven (met handtekening en stempel) en gemaild naar de apotheek en toen het geleverd was opgehaald en origineel recept ingeleverd, 900 euro betaald en dit gedeclareerd bij de zorgverzekering
dat klinkt wel als een mogelijkheid. is de prijs van dat medicijn vergelijkbaar?

welke duitse apotheek als ik vragen mag?

en is die 900 ook netjes vergoed door de verzekering?
ronnie1969

Re: medicijnen halen in duitsland of belgie?

Bericht door ronnie1969 »

Volgens mij was het ongeveer zelfde prijs,
Was apotheek in kleve net over de grens bij Arnhem en alles werd vergoed door de verzekering.
Nessa

Re: medicijnen halen in duitsland of belgie?

Bericht door Nessa »

Klick schreef: 01 aug 2023, 09:22ik heb alleen ervaring met zowel spanje als portugal met het ophalen van hartmedicatie en dat ging heel soepel.. spanje: medicijnpaspoort en id-kaart, en betalen. portugal: niks nodig, gewoon paar tientjes betalen.
Dat heeft dus te maken met de verschillende nationale regelgeving over wat receptplichtig is of vrij verkrijgbaar. Zo kun je in Nederland mebendazol gewoon bij het Kruidvat kopen en moet je in Duitsland eerst een recept halen. In Portugal is de hartmedicatie dan klaarblijkelijk weer vrij verkrijgbaar en in Nederland niet.

De vraag naar de vergoeding is dan weer een andere. Zal misschien afhangen van je verzekeraar en de prijsverschillen met het buitenland?
Klick

Re: medicijnen halen in duitsland of belgie?

Bericht door Klick »

ronnie1969 schreef: 01 aug 2023, 10:25 Volgens mij was het ongeveer zelfde prijs,
Was apotheek in kleve net over de grens bij Arnhem en alles werd vergoed door de verzekering.
dank je voor je reactie! als het nodig is zal ik dit zeker overwegen.
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp