Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

Restklacht: soms overactieve blaas en soort van restless genital syndrome

MS medicatie en gerelateerde andere medicatie, hulp en hulpmiddelen
Seahorse

Re: Restklacht: soms overactieve blaas en soort van restless genital syndrome

Bericht door Seahorse »

Ik heb iets soortgelijks sinds 2.5 week.
Ik heb twee schimmelinfecties gehad. Die zijn weggegaan. Rond die tijd kreeg ik moeite met uitplassen. Sinds 2.5 week het gevoel dat mn clitoris 'aan' staat en wat meer aandrang tot plassen, maar wisselend. Clitoris is veruit t grootste probleem. Geen blaasontsteking, schimmel, wat dan ook.

Het is vreselijk. De huisarts kon niets vinden en smeerde lidocaine voor. Weinig effect, het lijkt meer van binnen in mn vagina te komen. (Ik denk zelf dat mn overactieve blaas tegen de hele zooi aanbonkt waardoor mn kruis overgevoelig is)
De ms verpleegkundige kende t ook niet. De neuroloog heeft net Lyrica voorgeschreven. Klinkt als heftig spul. Ik spreek haar vanmiddag.

Het is niet duidelijk of ik n schub heb (gehad). Mn vpk denkt van niet, omdat ik niet opeens sterkere oude klachten heb. Maar t moeilijker uitplassen is voor mij nieuw. Overactieve blaas heb ik achteraf wss al jaren, dacht dat t aangeleerd gedrag was.

Ik heb ook alles online gelezen, en n bekken kan ook n rol spelen, of dat er n zenuw klem zit. Ik wil graag naar n gynecoloog om de boel na te laten kijken... ik ben ook bang voor restless genital syndrome.
Viridis

Re: Restklacht: soms overactieve blaas en soort van restless genital syndrome

Bericht door Viridis »

@Seahorse

Is er ook gekeken naar spierspanning in je bekkenbodem?
Een bekkenfysiotherapeut kan spanning en pijnpunten van de bekkenbodem beoordelen en behandelen, mocht het probleem daar liggen en de verwijzing naar de gynaecoloog te lang op zich laten wachten.

Wie weet kan een bekkenfysio iets voor je betekenen!
Seahorse

Re: Restklacht: soms overactieve blaas en soort van restless genital syndrome

Bericht door Seahorse »

Ik heb morgen n afspraak bij de huisarts. De ms vpk had overlegd met de neuro en hij zei - begin maar met Lyrica, klinkt inderdaad wel n beetje als restless genital syndrome (shit). Onderzoek door uroloog of gynecoloog vond ze niet zinvol. Bekken bodem fysio kaartte ze pas aan toen ik erover begon.

Ik schrik er van. Op basis van een paar telefonische gesprekken, zonder inwendig onderzoek (nee, ook niet door de huisarts) wordt dit geadviseerd en dat was het dan. Ik heb dus toch de huisarts gebeld en die was t met mij eens. Ik zie haar morgen, als zij niets ziet krijg ik een verwijzing naar de gynecoloog.
Ik bedoel, het kan 'gewoon' ms zijn, maar er kunnen ook factoren zijn die het uitlokken of dingen die het erger maken zoals inderdaad gespannen bekken of overactieve blaas of wat. Het voelt voor mij als n 'geen tijd, pil erin' methode. Als ze erachter komen dat t komt door n overactieve blaas weet ik ook tenminste wat het is...

De vpk denkt nog steeds dat het wss geen schub is. Ze denkt dat mn zenuwen geirriteerd zijn geraakt maar hoe, geen idee. Ik heb twee schimmelinfecties gehad en een aantal weken infecties (Rs virus en corona), maar de laatste schimmelinfectie is nu 3 weken geleden wel opgeruimd door mn lijf.
Seahorse

Re: Restklacht: soms overactieve blaas en soort van restless genital syndrome

Bericht door Seahorse »

Ik heb nu de Lyrica. Ik spreek over n week mn vpk en 1.5 week een gynecoloog. Ik zal jullie op t nieuwe forum verder informeren hoe dit verder gaat, want als ik 1 persoon kan helpen met mn ervaring delen ben ik al blij.
Gebruikersavatar
Qanuk00
Berichten: 531
Lid geworden op: 25 apr 2020, 15:53

Re: Restklacht: soms overactieve blaas en soort van restless genital syndrome

Bericht door Qanuk00 »

@Seahorse De blaasfunctie kan bij de uroloog worden vastgesteld. Ik heb daar 2 onderzoeken moeten doen (UDO). Daar werd zonder meer vastgesteld dat ik last heb van een overactieve slecht functionerende blaas, een veelvoorkomend probleem bij MS.

Ik ben destijds door de neuroloog direct doorverwezen naar de uroloog. Is daar bij jou al sprake van geweest? Raar dat ze je Lyrica hebben voorgeschreven … ik slik zelf Gabapentine, een vergelijkbaar middel, maar dat hielp mij niet.

Nu met de medicatie (Betmiga en Solifenazine) en minimaal 5x katheteriseren op een dag is er eindelijk rust in de tent. Daarnaast heeft mijn uroloog een onderhoudskuur voorgeschreven (Furabid, 3 dagen 2 capsules) die ik in kan nemen als mijn blaas weer gaat rommelen.

Daarvoor had ik voortdurend last van incontinentiemomenten en plasdrang zonder resultaat. De urine bij de huisarts wordt dan direct gecheckt werd op blaasontsteking, maar daar komt bijna nooit wat uit.
Accept what is,
Let go of what was,
Have faith in what will be.
Seahorse

Re: Restklacht: soms overactieve blaas en soort van restless genital syndrome

Bericht door Seahorse »

Bedankt voor je berichtje, goede reminder om ook n verwijzing naar een uroloog te vragen. Ik ga er zeker achteraan. Ik geloof dat ik hier hard moet piepen, anders is het pil erin en afwachten, succes madam. Ik zit bijna elke dag lang te huilen, ik ben er echt klaar mee.

Het is mij niet duidelijk hoe het met mn blaas is. Ik heb ook plasdrang en dan duurt het vaak lang voordat ik plas (heb ik sinds n paar maanden). Maar dat is niet altijd zo, het wisselt erg. Ik heb geen last van incontinentie.
De vpk gaf aan dat n uroloog pas wordt ingeschakeld als ik niet meer kan plassen, wat ik raar vond want bij mijn ms fysio groepje zei een man dat hij dacht dat vrouwen met MS in mijn stad sowieso direct een uroloog kregen aangewezen. Ik vermoed dat ze denkt - kan ze plassen en heeft ze geen incontinentie, dan is t niet nodig.

De huisarts zei dat ik mn bekkenbodem moeilijker kan ontspannen. Verder weet ik nu nog niks. Ik hoop dat de Lyrica wat kan doen voor me.
Viridis

Re: Restklacht: soms overactieve blaas en soort van restless genital syndrome

Bericht door Viridis »

@Seahorse
Wat je iig zou kunnen doen is een plasdagboek (mictielijst) bijhouden.
Zie bijv https://www.catharinaziekenhuis.nl/app/ ... elijst.pdf

Zowel voor de gynaecoloog, bekkenfysio of uroloog is dit informatie waar ze wat mee kunnen en waar waarschijnlijk ook naar wordt gevraagd.
Voor jezelf heb je zo ook een beter idee hoe/wat er met je blaas aan de hand is.
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp