Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

prednison kuur

Diagnose MS, symptomen, medische onderzoeken, behandelingen (ja of nee) en revalidatie
diana68

prednison kuur

Bericht door diana68 »

Hallo,

Gisteren naar neuroloog geweest en was niet goed, ook al was er niets op MRI te zien. Hij zei dat het meer bij m'n ruggemerg zat en dat was niet meegenomen in de MRI. Maar voeten zijn gevoelloos, dus kreeg een prednisonkuur in tabletvorm. Dus kan het thuis innemen. 10 pillen per keer van 100 mg. en dat 3 dagen. Vanavond de 1e 10 ingenomen en begin me beetje lamlendig te voelen. Benieuwd hoe het verloop gaat. Hoop snel, want m'n voeten irriteren met dat tintelen :-(
Marina

Re: prednison kuur

Bericht door Marina »

Hallo Diana,

Het verschilt. Gemiddeld kan het zo'n 2 weken duren voordat je iets merkt van de prednison, maar soms ook vrijwel direct na de kuur. Hopelijk gaan de irritaties in je voeten snel over!

Dat je neuroloog denkt dat het meer in je ruggenmerg zit, is dat op basis van (enkel) je klachten?

Sterkte!
Toeter
Berichten: 1862
Lid geworden op: 06 jul 2012, 14:05
Locatie: Groene hart

Re: prednison kuur

Bericht door Toeter »

Hey hoe gaat het vandaag?

Prednison is een middel met voor sommigen heel heftige bijwerkingen. Er is al veel over geschreven, met de zoekfunctie kun je veel terughalen.

Ik heb op basis van de ervaringen van anderen en mijn eigen ervaring met een eenmalige lage dosis, besloten nooit zomaar Prednison te nemen.

Die ene lage dosis reageerde mijn lichaam al erg heftig op en ik ben van mening dat de klachten van het middel erger kunnen zijn dan de kwaal.

Alleen bij zeer invaliderende schubs zou ik een stootkuur overwegen. Bijvoorbeeld blindheid. Gelukkig is mij dit tot nu toe bespaard gebleven.

Ik wens je veel beterschap. Ik hoop dat je klachten snel afnemen en de bijwerkingen mild blijven.
Dango

Re: prednison kuur

Bericht door Dango »

Had ik al eerder hier ergens geschreven maar ik heb een 3 daagse stootkuur gehad , geirriteerde aders en weken lang super slecht gevoeld , eerste dag/avond energie voor 2 en ik bleef maar praten maar de dagen daarna jankend een wandeling gemaakt , elk stapje was een hel.

voor mij nooit meer want ik ging er heel slecht op, dat kan natuurlijk bij een ander een hele andere ervaring worden dus eerst proberen ander weet je het niet

Verstuurd vanaf mijn SM-A546B met Tapatalk

SannieBannie

Re: prednison kuur

Bericht door SannieBannie »

Bij mijn eerste kuur, ik denk zo’n 2,5 jaar geleden, was ik tijdens de kuur en een aantal dagen erna erg moe, maar daarna eigenlijk weinig last.en ik merkte al vrij snel na de kuur verbetering van mijn klachten en had ik nog een redelijk herstel. Helaas ging het na een paar maanden alweer slechter en had ik een half jaar later weer een kuur.

Bij deze kuur heb ik me 1,5 tot 2 weken vreselijk klote gevoeld; heel erg moe en ik had het liefst in bed willen blijven met het dekbed helemaal over m’n hoofd tot ik me weer wat beter voelde. Ik was echt heel blij toen dat na 1,5 a 2 weken weer over ging. En tot overmaat van ramp heeft die kuur zo goed als niets gedaan.

Zo’n 4 a 5 maanden geleden, heb ik toch weer voor een kuur gekozen en gelukkig was dit ongeveer hetzelfde als de eerste kuur; behalve een aantaldagen extra vermoeid verder weinig last en ook nu weer redelijk herstel. Maar ook nu begon het na 2 maanden helaas alweer slechter te gaan en dat is helaas nog niet hersteld, maar nu ga ik absoluut nog niet voor een kuur en wacht ik het voorlopig nog maar even af.

Begin oktober moet ik weer naar de revalidatiearts en begin november weer een mri en een paar dagen later naar m’n nieuwe neuroloog (m’n oude is sinds kort met pensioen), dus dat wacht ik nu maar even af.
Seahorse

Re: prednison kuur

Bericht door Seahorse »

Ik heb 2.5 maand terug een prednison stootkuur gehad (5 dagen) voor een oogzenuwontsteking. Ik zag elke keer weer meer. De eerste dagen voelde ik mij prima, vanaf dag 4 was ik super moe. De vermoeidheid hield wel 1.5 week aan of wat. Ook emotioneel instabieler (maar door veel psychische hulp vroeger/antidepressiva schrik ik daar niet snel van - wel vervelend).
Echt een paardenmiddel. Ik zou t ook alleen nemen als t echt nodig is. Maar nodig is ook nodig!
Jessicah

Re: prednison kuur

Bericht door Jessicah »

Het is heel verschillend hoe mensen op de prednison reageren en het resultaat kan van aanval tot aanval ook totaal verschillend zijn.
Statistisch gezien gaan bij RRMS je klachten wat sneller duren, maar zelfs dan kan het nog weken duren
De eerste keer had ik een heftige verslechtering van mijn klachten na ieder infuus. Bij de tweede schub heb ik er dus maar voor bedankt. De hersteltijd was ongeveer hetzelfde. Ik heb het gevoel dat ik in de groep val die nie verbetert met Prednison.

Vawege mijn medicatie krijg ik nu wel een lage dosis voor ieder halfjaarlijks infuus, maar dat blijk ik wel te tollereren.
AngelNoa

Re: prednison kuur

Bericht door AngelNoa »

Toeter schreef: 17 aug 2023, 12:24
Ik heb op basis van de ervaringen van anderen en mijn eigen ervaring met een eenmalige lage dosis, besloten nooit zomaar Prednison te nemen.

Die ene lage dosis reageerde mijn lichaam al erg heftig op en ik ben van mening dat de klachten van het middel erger kunnen zijn dan de kwaal.
@Toeter ging dat om de tablet- of capsule kuur? Dat vroeg ik mij dus af; zou een neuroloog ook een lagere dosis mogen voorschrijven. In jouw geval dus wel?

zijn er sowieso mensen die konden kiezen tussen infuus, tablet of capsule?
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp