Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

Rollator in internationale trein

MS medicatie en gerelateerde andere medicatie, hulp en hulpmiddelen
leeuwtje-nl

Rollator in internationale trein

Bericht door leeuwtje-nl »

Hoi, heeft iemand ervaring met een rollator in de trein op internationale trajecten? Ik vraag me af waar ik dat ding moet laten in de trein. Voor koffers heb je vaak bagageruimtes, maar dat vind ik best een risico op tussenstations. De koffer houd ik dus liever bij me. Maar waar laat ik die rollator?? Hij kan opgevouwen, maar in het gangpad blijft hij in de weg staan. Bij de deuren geeft risico op diefstal en met een slotje aan een stang vast mag ongetwijfeld niet ivm veiligheid. Waar laten jullie dat ding? (Gereserveerde zitplaatsen, dus veel flexibiliteit is er niet...)
Gebruikersavatar
Qanuk00
Berichten: 531
Lid geworden op: 25 apr 2020, 15:53

Re: Rollator in internationale trein

Bericht door Qanuk00 »

Wat een toeval, ik vroeg me dit laatst ook al af (voor het NL spoortraject). Ik heb sinds mijn rollator nog niet geprobeerd met het OV te reizen, bang voor reacties.

Onderstaande websites heb ik bezocht ter informatie,

https://www.gemino-rollators.nl/nieuws/ ... n-of-taxi/
https://www.ns.nl/reisinformatie/reizen ... entie.html

Ik neem aan dat dit soort sites ook voor internationaal OV reizen aanwezig zijn?
Accept what is,
Let go of what was,
Have faith in what will be.
Klick

Re: Rollator in internationale trein

Bericht door Klick »

@leeuwtje-nl ik heb geen ervaring, maar vraag me wel af “internationaal” is een groot begrip.. waar wil je heen?
vanuit nl bereikbaar (of eerst vliegen)?

(ik wil helpen zoeken :ja: )
leeuwtje-nl

Re: Rollator in internationale trein

Bericht door leeuwtje-nl »

Ik stap dinsdag in de Thalys naar Parijs vanaf Rotterdam, moet eerst met NS naar Rotterdam, maar dat komt wel goed. Ik vraag me af hoe het dan in de Thalys werkt. En de dag erna door met de TGV naar het zuiden, zelfde vraag. ;-)

Een week later wordt uitdagender, want dan doe ik alles op 1 dag terug en heb ik er nog de RER (metro) in Parijs bij zonder mijn overstap te missen. Het is de eerste keer dat ik met rollator reis, en het wordt sowieso de allereerste keer dat ik überhaupt een rollator ga gebruiken. Ik merk dat het best wat spanning oproept, ook met roltrappen en defecte liften enzo.
leeuwtje-nl

Re: Rollator in internationale trein

Bericht door leeuwtje-nl »

@Qanuk00 : Dank voor de sites. Ik ben mobiel zonder rollator, dus de trein in en uit enzo lukt allemaal wel. Ik kan hem zelf inklappen en optillen. Maar waar laat je dat ding in een trein met gereserveerde zitplaatsen en een rit van 3 uur? Assistentie is ook in het buitenland aan te vragen, maar het gaat mij heel praktisch om waar je zo'n ding kunt laten met ook nog gevaar voor diefstal op tussenstations.

Ik bedenk me nu ook: er is bij het instappen wellicht ook nog wel een conducteur aanwezig ofzo, daar kan ik het ook nog wel aan vragen. En als hij echt mega in de weg staat ergens, hoor ik dat vanzelf ook wel weer! Ik neem als koffer expres een backpack mee. die kan op de rollator liggen als ik ermee loop, en in het geval van roltrappen en de trein in en uit, kan de tas even op mijn rug en kan de rollator ingeklapt.

Ik wil me in alle opzichten niet "beperkt" voelen met de rollator, ik wil hem vooral zien als handige bagagesteun voor mijn koffer en voor loophulp op mijn bestemming(en). In NL heb ik hem dus nooit gebruikt, die drempel is te hoog. Maar voor deze reis door Frankrijk heb ik eigenlijk geen moment getwijfeld en dat gaat dan ook meteen de vuurdoop worden.

Het eerdere idee was om hem in de buurt al eens te testen in de tram ofzo, maar ik kon het niet, te veel emotionele weerstand. Maar nu heb ik geen keus: vanuit het niets meteen tram, trein, Thalys, Franse metro, weer een trein.... En dan nog door Parijs zien te manoeuvreren met dat ding naar mijn hotel (Ik koos wel een hotel met lift! Mijn laatste budgethotel in Hamburg was niet fijn met koffer en 3 etages met de trap. :shock: )
Marina

Re: Rollator in internationale trein

Bericht door Marina »

Misschien heb je iets aan deze info?

Voor de Thalys:
Eenvoudig uw bagage aan boord opbergen

Aan boord van onze treinen zijn verschillende bagageruimtes beschikbaar:

het bagagerek boven uw zitplaats
open ruimtes op de vloer tussen bepaalde stoelen die rug aan rug zijn geplaatst
bagageruimtes aan de uiteinden van elk rijtuig voor grotere bagage


https://www.thalys.com/be/nl/infos-dien ... met-bagage


Voor de TGV:
https://www.sncf.com/en/passenger-offer ... e-on-board
https://www.sncf.com/fr/offres-voyageur ... nts-a-bord

Zoals ik het begrijp is het in beide treinen verboden om bagage in de gangen of voor de deuren te zetten, je kunt er een boete tot wel 150 euro voor krijgen. Maar aan de uiteinden en/of in het midden van elk rijtuig is een ruimte waar je grotere bagage kunt opbergen. Ook is er tussen sommige stoelen die rug-aan-rug staan ruimte voor bagage of eventueel onder je stoel (als dat past).

Voor info over toegankelijkheid van het OV (waaronder RER) in Parijs voor mindervaliden:
https://www.france.fr/nl/bereid-je-reis ... r-iedereen
https://www.ratp.fr/
leeuwtje-nl

Re: Rollator in internationale trein

Bericht door leeuwtje-nl »

Marina schreef: 20 aug 2023, 12:11
Zoals ik het begrijp is het in beide treinen verboden om bagage in de gangen of voor de deuren te zetten, je kunt er een boete tot wel 150 euro voor krijgen. Maar aan de uiteinden en/of in het midden van elk rijtuig is een ruimte waar je grotere bagage kunt opbergen. Ook is er tussen sommige stoelen die rug-aan-rug staan ruimte voor bagage of eventueel onder je stoel (als dat past).
Oh, thanks! Vooral dit is waardevolle info! Die bagagerekken bij de ingang in de Thalys ken ik, maar daar kun je geen rollator in kwijt. En als je hem daar "bij" zet, staat ie dus in het gangpad of voor de deur. Maar die ruimte in het treinstel zou misschien wel een optie zijn. Ik heb geen zitplek in de buurt van zo'n plek tussen de stoelen, dat maakt het dus lastiger.

Nou ja, misschien stress ik echt om niets en wijst het zich vanzelf allemaal wel! Ik zal echt niet meteen een boete krijgen als ik niet weet waar ik mijn rollator moet laten.... (hoop ik dan maar...)
Marina

Re: Rollator in internationale trein

Bericht door Marina »

Ik weet niet hoe groot de ruimte onder de stoelen is, maar misschien kun je je rollator daar, opgevouwen ook nog wel kwijt. Is niet verboden in ieder geval.

Ik las geen info specifiek over rollatoren, maar kinderwagens mag je, mits opgevouwen, gewoon in de bagageruimtes zetten.

Misschien dat je niet direct een boete zou krijgen, maar misschien toch handig om daar voorzichtig mee te zijn. Het is ook bedoeld voor de veiligheid, voor als er een noodsituatie is dat er dan vrije doorgang is. Dan zijn ze misschien toch wel streng.
leeuwtje-nl

Re: Rollator in internationale trein

Bericht door leeuwtje-nl »

Precies, ik wil ook graag de gangen vrij houden. Mijn backpack wil ik al onder mijn stoel kwijt, maar misschien dat ik die dan toch in zo'n bagagevak moet zetten (met kans op diefstal, maar goed...). Die rollator zou dan denk ik wel onder mijn stoel passen. Hij is dubbel inklapbaar, maar dit is niet heel handig te doen in het gangpad van een trein. :ogen: Komt vast goed! Ik ben op zich een ervaren reiziger, maar krijg steeds vaker stress door mijn toenemende beperkingen en noodzaak tot hulpmiddelen!
Marina

Re: Rollator in internationale trein

Bericht door Marina »

Misschien kun je je backpack wel in zo'n bagagerek boven de stoelen kwijt (geen idee hoe groot die ruimte is)? Of wanneer je die toch in een bagagerek moet zetten deze omhullen met een vuilniszak waardoor dieven niet kunnen zien wat het precies is.

Er is trouwens ook nog een optie om (gratis) reisassistentie aan te vragen. Daarmee kun je niet enkel in/uit de trein worden getransporteerd, maar ook 1 stuks bagage tot 15 kg. laten vervoeren zodat je je handen meer vrij hebt en wellicht ook hulp bij het uitklappen van de rollator(?) Je kunt dit tot 12:00 uur op de dag voor vertrek boeken.
https://www.sncf.com/en/passenger-offer ... assistance

Ook al heb je die service nu niet nodig i.v.m. je mobiliteit kan het misschien wel een hulp zijn in het verminderen van je stress.
Laatst gewijzigd door Marina op 20 aug 2023, 15:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp