Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

Spierspanning nek

Diagnose MS, symptomen, medische onderzoeken, behandelingen (ja of nee) en revalidatie
Jelly

Spierspanning nek

Bericht door Jelly »

Na meer dan een half jaar fysio, blijven de nekklachten en de spierspanning aanwezig. Doe de oefeningen dagelijks en fysio masseert het los.

Gevoel of heb ik een baksteen doorgeslikt. Zo'n zwaar gevoel wat hoofdpijn veroorzaakt en mijn ogen hebben moeite zich daardoor te focussen wat weer evenwichtsproblemen veroorzaakt.

Iemand tips?
AngelNoa

Re: Spierspanning nek

Bericht door AngelNoa »

helaas herkenbaar en geen oplossing...ik volg, hopelijk weet iemand iets want ook mijn fysio masseert maar heeft geen blijvende oplossing :-(
keesje

Re: Spierspanning nek

Bericht door keesje »

Warmtekussen voor in de hals???
Toeter
Berichten: 1862
Lid geworden op: 06 jul 2012, 14:05
Locatie: Groene hart

Re: Spierspanning nek

Bericht door Toeter »

Ik kreeg amiltriptilline voor de spierspanning. Een lage dosis baclofen werd ook eens voorgesteld.

Heb je al medicatie?

Wat voor oefeningen doe je?
Jelly

Re: Spierspanning nek

Bericht door Jelly »

@keesje

Een warme pittenzak geeft iets verlichting maar is tijdelijk.

@Toeter

Ik gebruik "nog" geen medicatie.

Ik doe verschillende oefeningen wat de nek en rug verlichting geeft. Het geeft verlichting om vervolgens een uur later weer aanwezig te zijn.
De pijnklachten beginnen vanaf de rug net onder het bh bandje en trekt naar boven.
Nessa

Re: Spierspanning nek

Bericht door Nessa »

Nekklachten in dit gebied komen vanuit de trapezius-spier. Is deze aangedaan door de MS? Het is namelijk ook een voorkeursplek van je lichaam om psychische stress tot uitdrukking te brengen. Ik denk dus dat je jezelf tekort zou doen door alleen te focussen op een lichamelijke oorzaak.

Wellicht is het zinvol om je eens te verdiepen in BreinMedicijn of de PijnResetMethode.
Toeter
Berichten: 1862
Lid geworden op: 06 jul 2012, 14:05
Locatie: Groene hart

Re: Spierspanning nek

Bericht door Toeter »

Bij mij zat het ook precies daar. Bij mij was het overbelasting. Moet je vaak iets tillen dat net te zwaar is?

Stretch je ook je borstspieren? Dat vond ik een hele fijne toen ik veel last had.

Ik deed deze oefening op een meditatie kussen maar een voetbal zou ook kunnen. Dan ga je op de bal liggen met het gedeelte van je rug waar de spanning zit.

Spreid je armen opzij en laat je hoofd achterover liggen. Eventueel je hoofd op een kleine verhoging als het pijn doet. Dekentje ofzo. Probeer zo ontspannen mogelijk te liggen

Uiteindelijk probeer je je armen langs je oren te laten liggen, maar dat is een heftige stretch.
Jelly

Re: Spierspanning nek

Bericht door Jelly »

@Nessa

De trapezius-spier is precies die spier die jij benoemt die pijnlijk is. Of deze is aangedaan door de MS weet ik niet.
Wellicht is het zinvol om je eens te verdiepen in BreinMedicijn of de PijnResetMethode.
Hier ga ik mij eens in verdiepen, bedankt!
Laatst gewijzigd door Jelly op 28 aug 2023, 08:49, 2 keer totaal gewijzigd.
Toeter
Berichten: 1862
Lid geworden op: 06 jul 2012, 14:05
Locatie: Groene hart

Re: Spierspanning nek

Bericht door Toeter »

Bij mij ging het pas echt over toen mijn kind zo groot werd dat ik hem niet meer zo vaak hoefde te tillen.

Doe je ook spierversterkende oefeningen? Als het overbelasting is, zou sterker worden ook kunnen helpen.
Jelly

Re: Spierspanning nek

Bericht door Jelly »

@Toeter
Bij mij zat het ook precies daar. Bij mij was het overbelasting. Moet je vaak iets tillen dat net te zwaar is?
Ik denk ook mede een stukje overbelasting en verkeerde houding. Zwaar tillen probeer ik zoveel mogelijk te vermijden.
Stretch je ook je borstspieren? Dat vond ik een hele fijne toen ik veel last had.
De cat en dog stretch oefening stretch de gehele rugwervel ook een fijne oefening. Borstspieren stretch ik ook.
Ik kreeg laatst van iemand een tip, rook maar een jointje :roll:
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp